16:9 of toch maar 4:3

Van mijn lang zal ze leven dat ik een breedbeeld zal kopen!

Met PAL 625 (europa) hebben we ongeveer 720 bij 575 zichtbare pixels over. Met een breedbeeld uitzending met zwarte balken (letterbox) blijven dat er 720 bij +/- 400, nogal weinig en onscherp dus.

Dan heb je PALplus: die verstoppen verticale scherpteinformatie in de zwarte balken, en dan krijg je weer: 720 bij 575. Had je op een 4:3 TV ook al. Of men zendt anamorph uit (vervormd voor de 4:3 kijker) en dan zoomt men dat uit op een breedbeeld TV tot breedbeeld. Nog steeds: 720 bij 575 pixels.

9 van de 10 uitzendingen is nog steeds 4:3 (gelukkig maar), dus men zet de bak op 'beeldvullend' Ik kan gewoon niet geloven dat mensen dit serieus opschrijven: 'Het is even wennen aan die dikke koppen maar dat gaat snel' of 'als ik bij mensen thuis kom met een gewoon toestel moet ik wennen'...

En dan die 100 Hz. VRESELIJK ! Dat je daar naar kijken kunt! Die bakken herhalen field 1 en 2 gewoon nog een keer, dus je krijgt 1 - 2 - 1 - 2 - 3 - 4 - 3 - 4 etc. Resultaat: aftitelingen en camerabewegingen (vooral penn) schokken vreselijk door het beeld. Kijk maar eens in de TV winkel als NOS tekst TV aanstaat: De tekst is tijdens de paginawissel nog te lezen op een 50 Hz TV, en niet op een 100 Hz. Stilstaand beeld ziet er goed uit, maar bijna alles beweegt toch op televisie?

Al die digitale processing maakt het plaatje nog 'korreliger' dan het al is als het uit je MPEG2 satelliet ontvanger komt, wat overblijft is voor mij onacceptabel.

Daarbij komt dat 100 Hz televisies ook ongeveer 2 keer zo veel stroom gebruiken, al is dat voor mij niet echt een punt. Al jaren hoor je 17 jarige TV verkopertjes zeggen dat breedbeeld het 'wordt', en dat 100 Hz 'beter' is. Amehoela, die gastjes hebben er geen kaas van gegeten maar toch schijnt het bij iedereen aan te slaan. Onbegrijpelijk.

Nooit en te nimmer: breedbeeld.

Arnold.

 
Dus hebben die jochies van 17 toch gelijk!! :biggrin: :biggrin:

 
Originally posted by MediaMasterA Nooit en te nimmer: breedbeeld.
Zolang het gross van de uitzendingen nog in 4:3 wordt uitgezonden sluit ik mij volledig hier bij aan.

De balken onder en boven in beeld vind ik minder storend dan zo'n opgeblazen of gedeeltelijk afgekapt beeld.

Smaken verschillen...

 
Eerst ff reclame maken : Philips 32PW9527 Televisie van het jaar !!

En dat heeft hij niet gestolen .. koop eens een hifi boekse bij uw kranten boer en je zal zien dat de pers daar unaniem zo over denkt

Ik heb zelf spijtig genoeg niet zo'n ding in huis :-( maar loop eens langs in een winkel je haalt die tv er zo uit tussen al de andere test tv's...

Een televisie kopen hangt natuurlijk helemaal af van waar je naar kijkt

Hier in Belgie word breedbeeld (pal+) nogal hevig gesponsord (Ja ze krijgen daar geld voor) dus hebben we hier nogal wat serie's en info progs die leuk te volgen zijn in 16/9

Dus als Belg nog een 4:3 kopen is gewoon absurd

Mensen die al eens een Dvd'tje kopen of huren hebben ook niet veel meer aan een 4:3

Wie heeft er dan nog wel iets aan een 4:3 tv ?? Mensen die graag naar Soaps kijken....

Verder, Zet vooral al die zoom & Dig Proc. snufjes uit, met slechte antenne/kabel uitzending kan je daar mischien een beter beeld mee krijgen , maar met DVD/Sat uitzendingen verstoord dit enkel het beeld. Kijk naar een uitzending zoals ze bedoeld is ! Dus op een 16:9Tv Is dat 4:3 met zwarte balken links & rechts

@MediaMasterA

Volgens mij heb je nog nooit voor een degelijke 16:9 gezeten

 
Welles/nietes welles/nietes, wanneer gaan we met tomaten gooien? :biggrin:

Net als geluid is ook beeld smaakgebonden en zeker het formaat.

Ik denk dat de mensen die geen breedbeeld willen kopen een beetje bang zijn dat het formaat gaat floppen en daarmee na een eventuëele aanschaf een hoop geld over de balk gesmeten hebben.

Ik kan mij dat heel goed voorstellen gezien de geflopte technologieën uit het verleden.

En wat dat breedbeeld betreft:

Al zijn er niet zoveel tv-uitzendingen in breedbeeld, mijn DVD-speler is perfect compatible met mijn tv en geeft een prima 16/9 beeldje weer!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan