190 euro van jette

Even inhaken op @boets.

De zonnepanelen had ik als ik jou was allang aangeschaft, zeker dat er nu weer een aantal bomen weg zijn, en volgens mij dat de ligging van jou pand de morgen en middag zon heeft.

Jij lachte nog om het feit dat wij een airco aangeschaft hebben, maar deze gebruiken wij nu als het binnen beneden de 19 graden is, en dan gaat deze even een minuut 15 aan, op een temperatuur van 22 graden, op de laagste [eco] stand. In no time is het weer lekker warm binnen. ;)
Ik denk dat al wat we nu besparen op dit moment door niet met gas te verwarmen dit kunnen gebruiken als het echt koud wordt de komende maanden. Vorige jaren zat ik nu deze laatste 2 maanden [september en oktober] al op ongeveer 50m3 gas per maand, en nu op dit moment gemiddeld 12m3 per maand.
En voor de zekerheid hebben wij ons voorschot met een tientje of 4 per maand verhoogd, vaan €111,- naar €150 per maand [meer doe doen we niet want stel dat de leverancier failliet gaat, dan ben je alles kwijt. ]

Dit doen wij tevens allemaal als de zon schijnt en de panelen een overschot geven, waar we nu bijna niks meer voor terug krijgen via salderen.
Dus wij maken overdag de opbrengst zoveel als we kunnen op. Thuis accu vindt ik nog te duur.

Momenteel gebruiken wij tussen de 250 en 300 kwh per maand, soms iets meer, en soms iets minder, maar gemiddeld leveren we tussen de 200 en 250 kwh terug.

Dit jaar met de jaarafrekening hadden wij voor €47,- aan stroom gebruikt, en omdat we steeds meer elektrisch doen op de tijdstippen dat de zon schijnt, en dus ook veel minder gas verbruiken zitten wij gemiddeld op nog geen 1000m3 per jaar. ;)

Waar ik wel iets meer gas gebruik is op de BBQ, heb nog een fles of 3 gas staan, en bak ik mijn vlees en aardapellen buiten, en op de vijfde pit staat de soep te pruttelen. :biggrin:

Er zijn ook nog andere dingen maar dat leg ik nu even niet uit.


Freggeltje heeft de laatste tijd iets teveel tijd over om dit allemaal goed bij te houden.
 
Laatst bewerkt:
en omdat we steeds meer elektrisch doen op de tijdstippen dat de zon schijnt,
Freggeltje heeft de laatste tijd iets teveel tijd over om dit allemaal goed bij te houden.
gelijk een punt waarom het hier in de praktijk niet gaat werken.

het zou eigenlijk geheel uit zichzelf moeten weten wanneer er van de panelen komt en wanneer niet zodat het terug leveren naar nul zou kunnen.
dat zou een hele hoop ergernis schelen.
 
Nou sat-ed die slimme dingen zijn er al een tijdje.
 
Ik lees hier toch wat verwarring over de salderingsregeling na 2025.
Het rekensommetje is vrij simpel, maar het komt er op neer dat je na 2030 geen stuiver meer krijgt voor de teveel aan teruggeleverde stroom.
Verbruik je 1000 kilowatt van het net en je levert 1100kilowatt terug aan het net, dan zou je nu nog een bedrag krijgen voor die 100kilowatt (ongeveer 17 euro op het moment van schrijven, wat afhankelijk is van de provider) maar dat je die 17 euro dus na 2030 kwijt bent.
De nota staat wel gewoon op 0.

 
Vorige jaren zat ik nu deze laatste 2 maanden [september en oktober] al op ongeveer 50m3 gas per maand, en nu op dit moment gemiddeld 12m3 per maand.
Geloeiende. Is het zo slecht geisoleerd bij jullie dan? Wij hebben een week of 2 geleden op een dinsdagavond heel kort de verwarming even aan gehad. Het is hier in een woning met enkele beglazing waar het zelfs nog een beetje tocht onder de deur gewoon 21,5 graden 's avonds pas later op de avond tegen 22.00 zakt dat naar 20,5 en 20 graden.
Wij zetten normaliter pas tegen eind oktober de verwarming aan.
Nu september 18 m3 gas verbruikt (met dit kleine deel van oktober erbij 21 m3), vorig jaar 14 m3 gas. En dat is alleen voor douchen, koken en afwassen dus.
In oktober werd dat 55 m3 vorig jaar en daarna steeg het wel heel snel. Ons huis ligt wel op het zuiden dus als het nog een beetje zonnig is zoals nu, warmt het wel snel op. Maar dat jullie al een lage temperatuur van 19 graden hebben verwonderd me wel. Omdat ik dacht dat het beter geisoleerd zou zijn bij jullie.

maar het komt er op neer dat je na 2030 geen stuiver meer krijgt voor de teveel aan teruggeleverde stroom.
Dit is exact dezelfde link die ik ook geplaatst heb, maar je moet wel even het verschil goed bekijken tussen saldering en terugleververgoeding.
Jij haalt die door elkaar. Het rekensommetje is heel duidelijk. Je krijgt dus wel geld voor het teveel aan teruggeleverde stroom (netto teruglevering 4000 kWh a 600 euro), maar je krijgt geen stuiver meer terug voor hetgeen je zelf verbruikt, zoals ik ook schreef.
Er wordt alleen nog maar de teruglevering geteld en wat je zelf verbruikt wordt niet meer afgetrokken van wat je opwekt. Niets verwarrends aan.
Maar jij zegt het dus verkeerd om... teruggeleverde stroom wordt wel betaald, maar zelf verbruikte stroom wordt niet meer verrekend dus kost je altijd geld.
 
Nou sat-ed die slimme dingen zijn er al een tijdje.
heb je een link?
ik weet niet beter dan dat dat er nog niet is behalve zelf gemaakt door de knutselaars
 
Dat heb ik niet 123 paraat.
Maar er zijn omvormers zoals solaredge die het hebben.
Ik kan je niet vertellen hoe het werkt maar het schijnt dat hij de wasmachine kan aanzetten als er veel wordt opgewekt.
 
hmzz
wat ik op die site lees is via een app gestuurd en dus niet helemaal automatisch.
en dan niet via de omvormer zelf maar met extra "smart energy" modules
wat ik wel lees en waar mijn haren in de nek van omhoog vliegen is dit...

Als u niet had gedacht dat energieopslag uw winstmarge kon verhogen, dan zult u nu van mening veranderen!
bron: solaredge smart energy warmwater.
 
Dit is exact dezelfde link die ik ook geplaatst heb, maar je moet wel even het verschil goed bekijken tussen saldering en terugleververgoeding.
Jij haalt die door elkaar. Het rekensommetje is heel duidelijk. Je krijgt dus wel geld voor het teveel aan teruggeleverde stroom (netto teruglevering 4000 kWh a 600 euro), maar je krijgt geen stuiver meer terug voor hetgeen je zelf verbruikt, zoals ik ook schreef.
Er wordt alleen nog maar de teruglevering geteld en wat je zelf verbruikt wordt niet meer afgetrokken van wat je opwekt. Niets verwarrends aan.
Maar jij zegt het dus verkeerd om... teruggeleverde stroom wordt wel betaald, maar zelf verbruikte stroom wordt niet meer verrekend dus kost je altijd geld.

Zoiets als dit dus?
 
Hebben jullie het over zoiets?
Zoiets als dit dus?
Dat legt wel goed het verschil tussen saldering en teruglevering uit.
Zolang jou maar duidelijk is dat je in 2031 gewoon niets aan je zonnepanelen hebt (qua kostenbesparing) behalve datgene wat je aan het stroomnet terug levert. En daar krijg je maar weinig per kWh voor.
 
Geloeiende. Is het zo slecht geisoleerd bij jullie dan?

Nee het is niet slecht geïsoleerd @Black Tiger , maar we hebben/hadden het graag lekker warm. ;)

Overal hebben wij dubbel glas en aan de achterkant rolluiken die 'snachts dicht zijn, maar in de kozijnen zit er boven in een rooster en die staan bij ons altijd open.
Vorig jaar hadden wij nog een badkuip, maar nu sinds dit jaar een douchecabine, en dat scheelt flink wat warm water en dus gas met 3 man.

Overdag blijft het momenteel bij ons ook 20 plus, maar 's morgens om een uur of 6 is het toch gezakt naar 19 graden, of iets minder, dus als iemand dan bij ons uit bed is omdat ze moet gaan werken, dan wordt de boel even verwarmt met de airco. Maar verder met dit weer op dit moment laten we het zonneke lekker binnen schijnen.
 
Aan het begin waren de energie leveranciers al niet blij met mensen die zonnepanelen hadden. En nu krijgen ze als nog hun zin.
Ook de oude kw uur moest er uit want die draaide terug.
 
Tegen die tijd zijn de thuisaccu's een stuk voordeliger. Ik zie de prijzen van 15000 euro per "blok" van 5Kwh (5 jaar geleden) naar 3000 euro (nu) zakken.
5Kwh is natuurlijk voor een huishouden te weinig en zul je daar minimaal 3-4 accu-blokken van moeten hebben wil je de donkere wintermaanden door willen komen.
Randapparatuur is vrijwel niet meer nodig, aangezien er hybride omvormers bestaan waar men direct zo'n accublok op kan aansluiten.

Laat die energieboeren maar lekker de t*%^#&@#$^ krijgen!! :biggrin:

:biggrin: :biggrin:
 
Overal hebben wij dubbel glas en aan de achterkant rolluiken die 'snachts dicht zijn, maar in de kozijnen zit er boven in een rooster en die staan bij ons altijd open.
Ja dat is de zogenaamde "dauerlüftung", dat hebben wij ook, maar omdat het bij jullie maar 19 graden is, bij ons gisteravond om 22.00 uur nog 22 graden en dat zonder enige vorm van verwarming en zonder dubbel glas en rolluiken en zo.
Maar ik lees nu dat je 's morgens bedoelde. Ja dan kan het hier af en toe ook wel zakken naar 19 graden inderdaad. :)

Tegen die tijd zijn de thuisaccu's een stuk voordeliger.
Ja zeker weten. Want er zijn meer mensen die zich dit niet af willen laten nemen, te beginnen met de financieel wat beter gesitueerden die dan beginnen zoiets te kopen. Hoe meer er gekocht wordt, hoe lager de prijzen worden. Dus ik neem ook wel aan dat ze tegen die tijd een stuk goedkoper en vrijwel zeker ook moderner (en kleiner) zullen zijn.
 
maar in de kozijnen zit er boven in een rooster en die staan bij ons altijd open.
Laat die roosters maar lekker open staan en zorg dat je je ventilatiesysteem goed heb aan staan, voor je het weet zit je met een te hoog CO2 van 1200 ppm, zeker als er kaarsje aan gaan om het gezellig te maken. En ondertussen val je van zelf steeds vaker in slaap op de bank!

En droge lucht verwarmd sneller dan vochtige lucht.
 
En droge lucht verwarmd sneller dan vochtige lucht.
Het is in de winter wel belangrijk om in de gaten te houden dat de lucht niet te droog word. Alles word dan namelijk statisch.
 
Zijn hier nog meer mensen die klant zijn van Essent en een variable contract hebben?
Want vandaag was ik bij iemand en die rekeningen worden steeds vager en vager.

Maandbedrag betaald hij 230 euro per maand.
Dan krijgt hij een afrekening van het gebruik van afgelopen maand. Was dat bij een andere vriend al bijna 6 euro per kuub toen hij 5 kuub gas verbruikt had, zag ik nu bij deze kennis de afrekening van 1 september tot 1 oktober.
Hij had een x aantal kilowatt verbruikt en de nodige kilowatts teruggeleverd met de zonnepanelen en moest 5 kilowatt betalen. Nu ben ik het bedrag kwijt wat het zou kosten, maar vond ik nog niet zo interessant. Dat was elektra.

Toen werd er naar het gas gekeken. Afgelopen maand stond er 1m³/23,90 oftewel verbruik 1 kuub, prijs 23,90. Pardon? 23,90 per kuub?
Dat kan toch niet?
Zijn er meer Essent klanten met van deze bijzonder vreemde en ultra hoge cijfers? En kan iemand mij uitleggen wat Essent hier nu mee bedoeld? Want contract of geen contract, er is geen enkele energieleverancier waar je momenteel 6 euro, laat staat 23,90 per kuub gas betaald.
Zelfs niet als je nu zou overstappen.
Dus misschien mis ik iets maar ik begrijp de berekening op deze maandafrekeningen totaal niet. Of is dat soms een cumulatief bedrag. Zoja, dan is dat wel bijzonder vreemd vermeld.
 
gas bij essent is nu ongeveer 4 euro de kuub ex leverings kosten (heb een minuut geleden gekeken en me voorgedaan als nieuwe klant;))
leverkosten verschillen per regio, hier in het noorden is het bijna 6,- per maand vaste kosten en variabel 0.46 €
belastingen die er bij komen zijn dan energie belasting 0.40 en opslag duurzaam energie 0.9 dus al met al kom ik nooit op de 23.90 per kuub

wat ik wel weet is dat de eind nota heel schimmig in elkaar zit van essent ik vind persoonlijk de zweed beter te begrijpen maar goed dat terzijde
dus ik denk dat je iets verkeerd leest of dat het "fictief" is

het kan natuurlijk zo zijn dat men dit hoge bedrag expres op de rekening zet om de mensen te laten zien dat gas duur is en dat de klant eerder geneigd is (zeker met de berichten in de media) om een hogere voorschot te accepteren en daarmee het risico van essent om te weinig binnen te krijgen verkleind zal worden.
 
Misschien snap ik niet helemaal wat ik hier lees, dat je voor de stroom die je zelf gebruikt van je zonnepanelen niets krijgt is heel logisch. de energie maatschappij ziet dat niet eens. zolang je meter op 0 gebruik staat gebruik je dus je eigen stroom. En bespaar je met je zonnepanelen dus gewoon de prijs per kWh die je anders zou moeten betalen. Stel ik koop een set die 1000 kWh per jaar dan bespaar ik als er niets aan de prijs gedaan word dus 1000 euro( ik betaal nu dus 1 euro per kWh) voor 1000 euro koop je zo een set volgens mij wel. dus in 1 jaar terug verdiend op het moment. of heb ik het nu fout?
 
Nee dat zie je goed :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan