190 euro van jette

Volgens mij niet helemaal waar.
Zonnepanelen produceren vooral overdag energie, tussen 11 en 15 uur met een piek rond 13 uur. Maar we werken uiteraard niet allemaal van thuis of we zijn er vaak overdag gewoon niet. Het gebeurt ook – bijvoorbeeld in de zomer – dat ze meer energie produceren dan we nodig hebben. Gevolg? We verbruiken nooit 100% van de geproduceerde elektriciteit voor ons eigen verbruik op het moment dat deze opgewekt wordt.


En dat is nu net wat zelfverbruik betekent: zelf de elektriciteit onmiddellijk verbruiken die op je dak geproduceerd wordt. Naar schatting verbruiken eigenaars van zonnepanelen gemiddeld 30% van de elektriciteit die ze produceren, zelf. Het overschot wordt op het net geïnjecteerd.


Het is nochtans mogelijk om je zelfverbruik te vergroten tot 50%.

Hoe je zelfverbruik vergroten?​

Er zijn verschillende – onderling combineerbare – mogelijkheden om de elektriciteitsproductie en het verbruik op elkaar af te stemmen.

1. Je zonnepaneleninstallatie afstemmen op je verbruik​

Deze tip is de absolute basis als je nog geen zonnepanelen hebt. Hoe beter de grootte en het vermogen van je installatie zijn afgestemd op je verbruik, hoe makkelijker het zal zijn om aan zelfverbruik te doen.

2. Je huishoudtoestellen laten draaien tussen 12 en 15 uur​

Zet je je wasmachine, droogkast en vaatwasser meestal ‘s avonds of ‘s nachts aan? Als je zonnepanelen hebt, doe je dit beter zo veel mogelijk overdag. Op die manier kan je je zelfverbruik met ongeveer 10% opdrijven.

B.
 
dus ik denk dat je iets verkeerd leest of dat het "fictief" is
Verkeerd lezen doe ik zeer zeker niet, zie ook wat ik schreef in een ander topic, daar heb ik evt. zelfs screenshots van, daar kwam het uit op 6 euro per kuub.

@blokker1 Het gaat om de gasprijs. Zoals gezegd was de kWh niet interessant, hij had genoeg teruggeleverd dus maar 5 kWh gebruikt (na verrekening met de opbrengst van de zonnepanelen) dus hoeft slechts 5 kWh te betalen.
Maar het gaat om de gasprijs van 23,90 voor 1 kuub. Kan volgens mij bijna niet anders dan cumulatief zijn maar dan staat het zo bijzonder vreemd op die Essent rekening, echt heel vaag.

Vandaar dat ik specifiek vraag naar mensen die een variable contract bij Essent hebben en nu ook van die enorm hoge getallen zien per kuub gas.
 
Ik heb een variabel contract bij Essent, en zie nog geen gekke dingen.

Essent
power
Stroom
303 kWh
€ 69,57​
In september 2022 heb je voor € 69,57 (303 kwh) aan stroom verbruikt.
Dat is meer dan in deze maand vorig jaar.
Is het bedrag lager dan 0 of betaal je veel minder dan hiervoor?
gas
Gas
12m³
€40,11​
In september 2022 heb je voor € 40,11 (12 m³ ) aan gas verbruikt.
Dat is minder dan in deze maand vorig jaar.
Deel je het bedrag door je verbruik, dan kom je niet op het tarief dat in je contract staat
solar
Zonne-energie
178 kWh​
Je hebt in september 2022 178 kWh teruggeleverd met je zonnepanelen.
 
en zie nog geen gekke dingen.
Niet? Iedereen betaald andere prijzen bij Essent zo te zien. In september heb je voor 12 m³ maar liefst € 40,11 betaald. Euh... dat is € 3,34 per kuub.
Terwijl diverse mensen na de prijsverhoging van 1 oktober (nu 1 november) 2,50 per kuub zouden gaan betalen bij Essent.
Zal misschien te maken hebben met het aantal jaren dat iemand klant is, maar volgens mij ben jij toch ook al heel lang klant daar of niet?

Elektriciteit daarentegen is weer heel schappelijk met 22 cent per kWh.

Hier verschilletje tegenover andere persoon die daar volgens mij al 20 jaar klant is:
afbeelding.png


Tsjakka... Afgerond € 5,93 per kuub.
En dus die andere kennis zat aan 20 euro en centen per kuub. Die verschillen.... daar deugt toch geen meter van.

Zelfde persoon, maar dan de maand februari:
afbeelding.png

dat is dus € 1,01 afgerond.... aantal maanden later (in september dus) 6x zo duur bijna.

En jij zit er dan weer tussen in en een ander weer 6x zo hoog als jou... Vaagheid.
 
Laatst bewerkt:
Wat een prijzen!!!
Iedereen zei dat ik gek was in 2020.
Ik betaal voor stroom 14 euro cent overdag en 12 cent in de nacht.
En krijg 8 cent terug voor wat ik opwekt.
Gas weet ik niet maar ik geloof iets tussen 50 en 70 cent per cuub.
Ik vewarm de kamer nu met een elektrisch ventilator kacheltje voor 3 euro per dag.
 
Laatst bewerkt:
@Black Tiger, ik ben al ruim 30 jaar klant bij Essent.

Ik zal dit toch maar eens beter in de gaten gaan houden denk ik.
 
Ik betaal voor stroom 14 euro cent overdag en 12 cent in de nacht.
Met mijn vast contract betaal ik ook iets van 13 en 12 cent voor overdag en 's nachts. Gas incl. alle belastingen is 79 cent.
Maar als je contract is afgelopen stijgen die prijzen behoorlijk veel.

@freggel1 ja ik zou het zeker eens goed in de gaten houden.
 
Die van ons loopt tot 2025.
Ik hoop dat we dan weer in normaal weer vertoeven.
Maar met ons contract kan je nog een feestje hebben. :bier: :biertje:
 
Feestje is hier ook nog goed bezig geen gas en redelijk genoeg panelen mijn maand bijdrage is €0
Maar om toch essent voor te blijven verhoogt naar €50 toch nog misschien klein "spaarpotje" helaas zonder rente :giggle:
 
Scubadiver heb jij een warmtepomp?
En zo ja wat is het verbruik op jaarbasis.
Ik krijg straks ook een warmtepomp en heb het verbruik opgevraagd dat was 3000 Kw.
 
heb geen warmtepomp gebruik een boiler voor warm water infrarood en pelletkachel voor verwarming. op dit moment lever ik meer stroom dan dat ik zelf verbruik dus word nog een gedeelte terug op het net gestuurd.
gas had ik al lang de deur uit gezet daar we dit alleen voor warm water gebruikte en betaalde maar vast recht dan gas wat er verbruikt werd.
 
We douchen nog op gas.
We hadden eerst het idee om een warmtepomp boiler te nemen. We stoken het huis met een pellet moeder haard die verwarmt de brink hetelucht verwarming.
Maar ik ga toch maar voor een warmtepomp.
Ik ben bang dat de pellet kachel straks ook samen met de hout kachel verboden wordt.
En met de warmtepomp kan ik als het nodig is ook koelen. We hebben nu 27 panelen en ik denk dat ik er nog 8 bij neem.
Ik kreeg zoveel terug dat ik de pellet kachel er van kon branden.
Maar de pellets zijn van 3 50 naar 12 euro gegaan per zak.Dat wordt ook onbetaalbaar.
 
oja vergeet nog de twee airco's
 
Wij douchen en koken nog op gas, maar als het buiten lekker weer is, dan draai ik de gaskraan even open die bij de BBQ staat. Daar heb ik nog een voorraadje van.
Afgelopen vrijdag even de kachel voor een uurtje aangezet, en van 19 naar 21 verwarmt binnen, gewoon om eens te kijken hoeveel gas we in dat uur verbruikt hadden, 2 m³, dus bijna €8,-, mits het klopt?

Ik heb hier écht nooit naar gekeken, want het was betaalbaar!!!

Maar ergens begin ik flink te balen, ik heb nooit een hekel gehad aan rekenen, iets wat ik bij mijn werkgevers die ik gehad heb in het verleden vaak nodig heb gehad.


Maar toen ben ik een beetje van de zieke geworden, en uitgevallen met rugklachten en andere dingen. en toen moest ik gaan rekenen hoe ik de toko waar wij in wonen, al ruim 30 jaar, hoe we deze moesten blijven betalen?

Dat voor elkaar gekregen, en nou zitten we met deze prijsverhogingen???

Ergens denk ik dat dit wat ik nu schrijf, dat dit niks met dit onderwerp te maken heeft, maar anderzijds?
Morgen de wekelijkse boodschappen weer doen...
 
Het wordt voor iedereen spannende en zeker voor huiseigenaren. Jij bent net op tijd geweest met die zonnepanelen en kunt er nog van genieten dus dat scheelt.
Maar als dat straks ook nog moet, dan komt men aan het investeren in warmteboilers en accu's anders betaal je zelfs voor je eigen verbruik zoals je kon zien. Rekenen is soms niet leuk, maar in bepaalde gevallen zal men wel moeten.
Dat is hier niet anders en inderdaad... boodschappen moet je ook geld voor overhouden. Anyway da's een beetje off-topic inderdaad.

Zijn er nog meer mensen met gekke prijzen v.w.b. gas en/of elektra bij hun leverancier? Die bijzonder afwijken van de "gemiddelde" prijzen (dus zeg maar boven de 3 euro voor gas)?
Want het lijkt me wel interessant om te weten of alleen Essent van die vreemde rekeningen heeft die schijnbaar ook nog per huishouden verschillen, ook al zijn die allemaal dik meer dan 10 jaar klant.
 
Ik snap dus helemaal niks van de berekeningen van Essent.

Zie hieronder de laatste wijziging van mijn tarieven per 1 juli 2022. [ik bewaar trouwens sindsdien alle mail en overzichten van hun]


Essent
Het verschil tussen je huidige en nieuwe leveringstarieven* is:​
Huidig tariefNieuw tarief
Stroom
€ 0,17097 per kWh​
€ 0,37713 per kWh​
Gas
€ 0,87269 per m³​
€ 1,71220 per m³​
Vaste leveringskosten per product per maand
€ 6,49​
€ 5,84​
*Inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie -en klimaattransitie en btw (9% ipv 21%)
 
Dat is wat precies ik bedoel en waarom ik hier het aan de orde stel!
Daar staat dus dat je vanaf 1 juli nu 1,71220 per m³ gaat betalen. Maar in je rekening overzicht van september is het opeens 3,3425 per m³ als ik leveringskosten niet zou meetellen.
En dat ligt ook niet aan de leveringskosten want:
12m³ x 1,71220 = 20,54 + 5,84 = 26,38 en dus zelfs dan nog altijd geen € 40,11 dus schiet mij maar lek! En dat zie ik dus bij meer personen die Essent hebben.
V.w.b. andere leveranciers heb ik geen gegevens, dus geen idee of daar ook rare dingen plaats vinden.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan