2 LNB's of 1 monoblock

A

assie

Ik zou graag zowel hotbird als astra kanalen willen ontvangen met 1 schotel. Ik weet dat er 2 mogelijkheden zijn: ofwel met 2 LNB's (beide offset) ofwel met een monoblock. Welke van deze twee mogelijkheden geeft het beste signaal voor beide satellieten? Is er een makellijke manier om zelf de schotel te positioneren zonder al te duur materiaal te moeten aankopen?

 
Ik gebruik een 80 cm schotel met 2 lnb's

werkt perfect. Je hebt nog wel een digiseq switch nodig om te schakelen tussen de lnb's. Installatie handleiding zit er bij als je een digisec koopt.

Uitrichten van de schotel is geen probleem, ik heb hem gewoon op Astra laten staan en had toen ook Hotbird vanzelf.

Bij het inlezen van je kanalen moet je de Astra lnb even 'verduisteren'met een stukje aluminiumfolie wanneer je de Hotbird kanalen inleest. Anders raakt je digisec overspannen.

groetem

Skybobo :)

 
Tja het is maar net wat je wilt. Mijn ervaring met twee losse LNB's is het beste. Alleen ik doe het anders dan Skybobo (niks ten nadele hoor ;) ) De schotel uitrichten op Hotbird en dan Astra onder een hoek van 6 graden. Dit is wat betrouwbaarder aangezien Astra een wat sterker signaal heeft.

Indien de schotel goed is uitgericht (en LNB's ook) is het eigenlijk niet nodig om een LNB af te plakken.

Let er wel even op dat je een juist type Diseqc switch koopt. Dus even het boekje van je ontvanger doorlezen om te kijken wel type Diseqc deze ondersteund.

Suc6

:tong: Greetz HurryBird :tong:

 
vraagje, welke ontvanger gebruik je...

Het zou handig zijn als iedereen met vragen even precies vertelt waar hij mee werkt..

Heb hier goeie ervaringen met beide; ligt aan de tuner

De hotbird lnb moet ALTIJD recht voor de schotel komen!!!

 
Bedankt voor jullie replies!!

Ik gebruik de humax 5400.

In "What Satellite" heb ik gelezen dat je om hotbird en astra met 1 schotel goed te kunnen ontvangen je best beide LNB's offset plaatst. Dit is een boekje voor de Britse satelliet liefhebbers en geeft dus gegevens voor de britten, maar geldt dit dan ook voor ons?

 
Theoretisch wel, assie.

Dan krijgen beide LNB's minder kwaliteit signaal binnen, en wordt het verschil gedeeld.

Maar omdat het signaal van de astra meestal toch wel loeihard aan komt, kan die wel wat hebben.

Hotbird is net iets minder en daarom zet Robin Hood deze ook recht ervoor.

Dan heft de offset het verschil enigszins op.

 
Originally posted by assie Bedankt voor jullie replies!!

 


Ik gebruik de humax 5400.


 


In "What Satellite" heb ik gelezen dat je om hotbird en astra met 1 schotel goed te kunnen ontvangen je best beide LNB's offset plaatst. Dit is een boekje voor de Britse satelliet liefhebbers en geeft dus gegevens voor de britten, maar geldt dit dan ook voor ons?
Ik gebruik dezelfde configuratie met 2 LNB's en een Diseqc swtich. Allemaal zonder handleiding geinstalleerd. Leuk om te weten: de Astra staat (als je naar de zon kijkt) links in het zuiden. De Hotbird rechts. Je LNB's moet je echter precies omgekeerd op de schotel zetten. Anders vangt 1 van de twee helemaal niets... Heeft te maken met de spiegeling van de schotel. Al doende leert men.... Ik geloof er niets van dat je iets offset moet zetten. Ook al door schade en schande wijs geworden (ik heb 4 schotels): de Hotbird is zeer gevoelig voor een te kleine (60 cm schotel).Bij analoge onbtvangst had ik onacceptabel veel spikes. Zet die Hotbird LNB dus niet offset. Wat je wel doet is: de LNB's er beiden opzetten (meestal op een dual LNB houder die je speciaal voor deze beide satelieten koopt). De kabel naar de Hotbird sluit je vervolgens aan, die naar de Astra nog niet. Zet de Hotbird goed (perfect uitrichten), sluit de Astra daarna aan en alles werkt werelds ! De Astra heeft gewoon een enorm vermogen (wat heet, alles is relatief) en die kan, zeker bij de 80 cm schotel die je voor dit soort constructies minimaal moet gebruiken, zo'n offset positie uitstekend aan.

Nogmaals: deze constructie werkt met een geprefabriceerde dual LNB houder waar de afstand tussen beide LNB's meteen OK is. Ik ken persoonlijk trouwens geen andere constructie dan deze, behalve zelfbouw natuurlijk. Dat is nog van de begintijd, dat levert gekloot op.

 
Nogmaals bedankt voor de reacties!

Ik heb gezien dat Redcat een uitgebreide handleiding heeft geplaatst. Met alle informatie die ik hier heb gekregen, kan ik dus zeker aan de slag.

Thx Assie

 
Ik gebruik 2 aparte lnb's die ik naast elkaar op een hoekstaaltje heb geplaatst. Het werkt al 2 jaar goed zonder dat ik ooit de schotel moest bijrichten (80cm 'gaatjestype')

Het nadeel van het blok is dat de hart-op-hart afstand van de lnb's van te voren is bepaald, hoe verder je schotel zich vanaf de satelliet bevind, hoe dichter de lnb's bij elkaar moeten staan. En ik heb er ooit een stuk over gelezen (satellite???) dat het blok heel moeilijk uit te richten is.

Je kan voor het uitrichten een soort uitricht-metertje kopen bv. bij conrad (ik dacht +/- fl 35,-) werkt perfect! een kompas is ook erg handig.

Verder kun je een diseq-switch kopen (2 ingangen of 4, wat je maar wilt), dat kastje plaats je in de buurt v/d schotel, je lnbs gaan dan naar het kastje en van daaruit loopt er 1 kabel naar je schotelontvanger

success!!

Matrix

 
Kijk daar heb ik dus ook weer wat aan...

Hurrybird bedankt :) Ik zit altijd te jonassen met alufoli als ik de doos weer eens opnieuw langs de kanalen laat lopen. Ik zal jouw tip eens opvolgen en mijn schotel een pietsje draaien richting Hotbird. Het was mij inderdaad al opgevallen dat de 'sterkte'indicator bij Asta veel langer was dan bij Hotbird. Dit zal dus inderdaad bij mij het probleem zijn geweest.

groeten

Skybobo :)

 
ik heb een 60cm schoteltje met een lnb eerst uitgericht op 16 gr oost, lnb gedemonteerd,en met een tweede lnb op een zelfbouw dualfeed beugel perfekte ontvangst met dbox

(zie ook HARDWARE PROBLEMEN diseqc

 
Ik kijk zowel naar astra als naar hotbird met één schotel en een monoblock.

Werkt perfect na wat proberen.

Maar ik zou Astra liever op 1 hebben en Hotbird op 2.

Dit is nu omgekeerd en meestal worden de settings gegeven voor Astra op 1 en Hotbird op 2.

Weet hier iemand een oplossing?

Groetjes

oesje

 
MAS3

ik nam de term over van OESJE. uit zijn verhaal maak ik op dat het om een lnb gaat met 2 feedhorns 1 voor astra de andere voor hotbird met een interne diseqc schakeling

trust

 
MAS3

het 1/4je is gevallen lnb op z,n kop zetten is (g)een optie

gr trust

 
Ik wilde eerst hetzelfde antwoord geven, maar bedacht me nog net op tijd :biggrin:

Op z'n kop gaat niet werken, nee.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan