4:2:2 ????

R

rat2002

Weet er iemand of er al software is om met de dream 422 feeds te kijken........

Op dit moment nog niet. Vanuit Duitsland is wel de zekerheid gekomen en daarnaast de toezegging dat het mogelijk is en gaat worden met 1 van de toekomstige softwareversies voor de 7000.

Ik denk echter dat je hier nog wel even op kunt wachten want alle zeilen worden nu bijgezet om de software voor de nieuwer Dreamontvangers klaar te krijgen en ik verwacht haast dat 4:2:2 eerder zichtbaar is op deze ontvangers dan op de 7000.

Dat is balen. Op de doos staat nog mooi: "support for mpeg4 decoding", maar op de site van DREAM Multimedia is die info al niet meer terug te vinden.

En daar dat ik eigenlijk ook op te wachten, die mpeg4... :(

ja dat bedoel ik kerstkonijn, het staat op de doos en mede daarvoor heb ik hem ook gekocht.

Als het ondersteund word dan moet het toch eenmaal getest zijn en dat betekent dat er toch ook software voor moet zijn?

Nou maken jullie toch een kleine, overigens begrijpelijke, denkfout.

Er staat letterlijk dat de ontvanger voorbereid is voor mpeg4 ontvangst. Dat is ook zo. De IBM processor welke gebruikt wordt in de dreambox is totaal geschikt voor het ontvangen van mpeg4. Alleen kom je nu bij het belangrijke punt. Elke afnemer krijgt naar gelang men meer proccesortjes bij IBM aflevert een hogere level in de laten we zeggen gebruiksaanwijzingen van de processort. Dus hoe meer processortjes je afneemt hoe meer je te weten komt over de processor. Het mepg4 gebeuren zit in een heel hoog level bij deze IBM powerchip en dus moet je heel veel afnemen voordat je als fabrikant bij dat level komt. Wat hierboven staat heel simpel en te makkelijk uitgelegd maar is misschien het makkelijkst begrijpbaar.

Daarnaast zal je ook een goede frontend moeten laten maken door IBM en de kosten daarvan zijn heel erg hoog. Wat men nu heeft gevonden in de huidige status van de IBM chip in de dreambox is dat men met softwarematige aanpassingen in de software van de dreambox zelf hoogstwaarschijnlijk 4:2:2 kan opschakelen. Men is nu in de laatste image 1.07.4 zover dat men dit voor een half beeld kan doen en de verwachtingen zijn dat in de software versies hierna men daar een stapje verder mee gaan komen.

En dan maken jullie zelf ook nog een fout. 4:2:2 is absoluut geen mpeg4. Het ligt gewoon in het huidige dvb/mpeg2 en men gebruikt zelfs een verarmde versie van mpeg2 voor 4:2:2. Echter de huidige consumentenontvanger zijn helemaal afgetuned op 4:2:0 ontvangst en hebben daardoor niet de mogelijkheid om dit te ontvangen. Dat zal in sommige gevallen best wel kunnen (de Topfield 5000 is daar zo voorbeeld van) alleen zullen dan bepaalde aanpassingen aan hardware en software moeten worden uitgevoerd. De ontwikkeling hiervan kost zoveel dat de kosten niet tegen de baten opwegen en daarom wordt dit om economische redenen niet gedaan.

Volgens mij moeten ze nu wel alle aplicaties en software van deze prossessor in huis hebben, want er zijn al miljoenen dreamboxen wereldwijd verkocht, dus het wordt nu wel eens tijd dat de mpeg4 ondersteund gaat worden....

GR Fred.

Dat van miljoenen is denk ik rijkelijk overdreven. Het is een populaire ontvanger maar is en blijft een hobbyontvanger die slechts voor een beperkte doelgroep een goede keuze is als ontvanger. Ik denk dat als je zegt dat ze enkele honderdduizenden hebben weggezet in de wereld dat je dan beter in de richting zit.

Het hebben van die gegevens en het kunnen gebruiken van die gegevens is weer een heel ander verhaal. Ik denk zelf nog dat ze zeker nog niet op het allerhoogste level zitten en daarnaast heb je als je in die hogere levels komt ook nog zo iets als een borgsom die je moet betalen om gebruik te mogen maken van die gegevens. Dit om het uitlekken van de gegevens over de chip tegen te gaan want als men een duidelijk link kan leggen dat bepaalde gegevens door derden gebruikt worden of openbaar worden gemaakt ben je op zeker heel veel geld kwijt te beginnen met die borgsom. Daarnaast moet je om het werkend te krijgen in je eigen configuratie ook nog een frontend laten maken en om die dingen te laten maken kost heel veel geld.

Dus ga er niet bijvoegelijk vanuit dat mpeg4 zeker zal komen in de huidige dreambox want het zou natuurlijk alleen al commercieeler zijn voor Dream om die mpeg4 bijvoorbeeld in de duurdere nieuwe dreambox te introduceren zodat de doelgroep welke interesse heeft in mpeg4 ontvangst op zeker de duurdere nieuwe ontvanger zal gaan kopen. En daarnaast er is nog niet zoveel te zien op mpeg4 dus is de vraag er ook nog niet erg naar. (denk dus er weer aan dat 4:2:2 gewoon mpeg2 in een andere uitzendverhouding is)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan