40 Mhz

S

sjeffie

Ik zag in de vorige posting dat er nog al wat mensen zijn met verstand van zaken betreffende zenders etc.

Mijn probleem is het volgende.

Ik ben een vrij fanatieke model auto bestuurder met een 40 Mhz FM zender, deze is gemaakt voor gebruik met kristallen tussen 40.665 en 40.985 dit is vrij beperkt en geeft vaak problemen met andere rijders. Dus hebben we andere kristallen laten slijpen, de mijne op 40.320.

Nou heb ik het idee dat ik hiermee zend vermogen verlies, resultaat volgas (ong. 120 KMh ) door storing tegen de muur.

Is dit af te stellen op dit kristal ? Wie weet raad.

 
UIteraard is het logies dat als je je zender van frequentie veranderd ook de filters bijgeregeld moeten worden.

Doe je dat niet dan kun je als het even tegen zit de helft van je RF kwijt raken.

Dus, zou ik zeggen, zoek iemand die het vermogen van je zendertje kan meten en vraag of hij deze eventueel kan afregelen.

Eén metode is met een spectrum-analizer meten en afregelen, de tweede metode vergt wat meer moeite maar is in princiepe zelf te doen, en dat is met een zogenoemde SWR (staandegolf) / power meter.

Je kunt dan het beste een klein stukje coax met een plugje aan de uitgang van je zender solderen (waar de antenne is aangesloten), en die aan de swr/ power meter koppelen tesamen met een kunstantenne ook wel genoemd een "Dummyload".

Als je dit gedaan hebt zet je de zender aan en kun je de filters aftellen die waarschijnlijk bestaan uit spoelhuisjes of afstemcondensatoren (trimmers) .

Mocht het verhaal je een beetje doen duizelen, zoek dan iemand op die ervaring heeft met zenders en vraag of diegene je wil helpen.

Mocht je niet al te ver van H'sum wonen dan wil ik je ook best helpen.

Succes!

 
Hoi,

Volgens mij valt die mis-aanpassing wel mee, hij zit tenslotte maar 300 Khz van de orginele freq af....

Op het vermogen van 1.3 Watt die de zendertjes afgeven zal het verlies wel mee vallen.

Volgens een (oude) Robbe catalogus loopt de door modelbouw gebruikte freq-band van 40.665 (kanaal 50) t/m 41.200 (kanaal 410)

Het probleem lijkt mij eerder dan het x-tal verkeerd geslepen is, of een verkeerde eigen-capacitijd heeft voor het gebruik in de osscilator-trap.

Hierdoor zal deze mogenlijk niet echt "lekker" willen osscileren, en mischien zelfs wel eens af willen slaan.

Het lijkt me toch het veiligste, bij gebrek aan kennins van de precieze kristal-parameters, om een orgineel, door de fabrikant voorgeschreven kristal te gebruiken.

Groetjes,

Erik.

 
Is het niet zo dat een x-tal alleen maar de freq. bepaald en niet het uitgangs vermogen van de zender?

Op zich zou dat ook best kunnen als ik er zo over nadenk.

Een verkeerd geslepen x-tal zou bijvoorbeeld allerei neven frequenties op kunnen wekken waar de rest van de zender niets mee aan kan.

Dit zou kunnen resulteren in een te laag uitgangsvermogen op de eerste harmonische ofwel de bron frequentie.

Dus toch maar even met een spectrumanalizer onderzoeken of een ander x-tal plaatsen.

De ontvanger lijkt mij wel breedbandig genoeg alhoewel deze ook vrij smalbandig uitgevoerd kan zijn.

Wat dat betreft heeft Peez wel een goed punt aangesneden want wie zegt dat het niet aan je ontvanger ligt.

 
FF voor de duidelijkheid:

Dit soort afstand bedieningen werken natuurlijk met kristal PAREN.

Sjeffie zegt ook datie kristalLEN heeft laten slijpen.

Dus de afwijking van de een moet op de ander vergelijkbaar zijn.

Maar waarschijnlijker is het volgende:

Er zijn kanalen beschikbaar in deze band.

Sjeffie heeft gekozen voor een frequentie die buiten een van deze kanalen vallen.

Zijn gedachte is datie dan geen hinder heeft van iemand die op hetzelfde kanaal zit, want hij gebruikt een "uniek" kanaal.

Maar de reden van deze kanalen verdeling is juist te voorkomen dat de verschillende coureurs elkaar gaan storen.

Omdat er altijd wel wat verpreiding in het uitgezonden signaal te verwachten is, sluiten de kanalen qua frequentie ook niet aan, maar zit er ruimte tussen.

Daardoor is een kleine afwijking geen probleem, dat wordt op deze manier geaccepteerd.

Sjeffie gaan nu lekker in zo'n vrije ruimte zitten zenden.

En neemt daarmee het risico van het storen van andere coureurs, en het gestoord worden door die anderen.

Sorry dat het zo lullig klinkt, maar dan kun je beter de crash van je eigen auto op je geweten hebben dan die van een ander!

Sjeffie weet nu gelijk waarom ie bij de modelzaak zo'n vlaggetje bij z'n kristal kan kopen datie aan zijn antenne van de zender moet hangen.

Dan kan een concurrent zien dat dat kanaal bezet is , en dat er een andere frequentie gekozen moet worden.

Ik denk ook niet dat hij bij een officiele wedstrijd hoeft aan te komen met zijn kristalletjes, want daar zijn regels voor.

Blijven nog de 27MHz band die wel erg druk bezet is, en de 35 MHz band, die niet toegestaan is in dit land bij mijn weten over...

 
Bedankt voor al de reacties.

Voorlopig doe ik het weer met een orginele freq. en een failsafe.

Mocht het problemen gaan geven zit ik toch aan de oplossing van DRZ te denken. Alleen heb ik me door m'n electronica boer laten vertellen dat de gewone swr metertjes die we vroeger voor de 3 meter gebruikte niet geschikt zijn voor deze frequentie. Eentje voor deze freq. kan hij niet leveren.

Op illegale freq. wordt op circuits bijna niet gekontroleerd.Die jongens gebruiken het plastic kapje van een orgineel kristal.

Apperatuur om dit te kontroleren is naar horen nog maar op 1 circuit aanwezig.

Thanx en groeten,

Paul (sjeffie).

 
sjeffie@

Je doet er echt goed aan om je zender en ontvanger goed te laten afregelen.

Dit met behoud van eigen spullen en die van anderen.

ik weet niet welk merk zender je heb?

De huidige zend en ontvangst apparatuur is zeer smalbandig.

Er zijn trouwens wel tussen kanalen te koop. ( Duitsland)

ter info: 27 Mhz word voor auto's gebruikt

35 Mhz voor modelvliegtuigen

40 Mhz voor auto's en boten.

 
Ik vraag mij af of een meter wel geschikt moet zijn voor die frequentie.

Volgens mij kun je net zo goed een oude voltmeter nemen die het hf signaal met 2 silicium diodes gelijkricht en een condensator om het geheel nog een beetje af te vlakken :)

Als de meter maar uitslaat denk ik dan maar.

Maar wil je het netjes doen dan is het bovenstaande dus niet de manier. Maar het kan wel........

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan