aanbieding

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
14
Bij de Aldi hebben ze een telescoop in de aanbieding.
Ziet er prima uit, dus wie er nog geen heeft.
En er goesting in heeft.

Ook een notebook maar die zijn me toch wat duur!

Grtz.
 
Ik had 't gezien in 't reclameblaadje maar de sterkte is me niet bekend.
Heb jij of iemand deze al met de genoemde sterkte? En zoja, is daar echt iets fatsoenlijks mee te zien of is het (mede gezien de prijs) eerder kinderspeelgoed?
 
Nee hoor, het is aldi spul en dus altijd goed.
Het is goede optiek want ik heb ook wel eens een prisma verrekijker er gekocht en die was ook uitstekend.

Hij heeft twee oculairs met verschillende versterking zodat je de versterking kunt kiezen.
Handig is dat hij een prisma heeft zodat je van bovenop kunt kijken als je naar de hemel kijkt naar de sterren.
Heel goed kun je naar de maan kijken en dat is al mooi om te zien.
Voor de planeten als mars en venus gaat ook goed met de maximale versterking.
Er is dus zo best een heleboel te bekijken.
Je kunt ook de zonnevlekken zien maar dan wel het zonnefilter gebruiken, en voor de maan het maanfilter.

Een nadeel is dat bij maximale vergroting de ster snel uit het beeld loopt vanwege de draaiing van de aarde, maar dat hebben al dit type telescopen.
Daarom hebben professionelere telescopen een polarmount waarbij de draaias naar de poolster wijst omdat alle sterren om die poolster draaien en je zo met een beweging kunt volgen.

Overigens kun je ook zonder prisma alles op de grond bekijken net als met een verrekijker met heel sterke vergroting.

Grtz.


 
Bedankt voor de uitleg. Als ik er inderdaad mee naar mars en venus kunt kijken dan ga ik er eens eentje proberen.
 
Ja voor dat geld kun je dat eigenlijk niet laten.

Kijk met het blote oog kan je maar een paar duizend sterren zien en niet die miljoenen uit de liedjes.
Als je echter met een telescoop kijkt is het verbazingwekkend hoeveel het er worden.
Daarom is het soms moeilijk er een heldere uit te zoeken omdat het er zo veel zijn.
En daarom zit er een hulpkijkertje op waarmee je eerst zoekt en dan met de echte kijker verder kijkt.

De sterren zelf zie je als witte puntjes maar bij de planeten kan dat niet omdat ze eerst door de zon beschenen moeten worden voordat je ze ziet althans kunt zien net als bij de maan.
Met de sterkste vergroting zie je ze dan als een klein rond bolletje dus niet als een wit puntje omdat ze zelf geen licht afgeven.
Op bepaalde sites kun je zien wanneer wat zichtbaar is.

En op de grond kun je vanalles bekijken wat je zoal spannend vindt.

Grtz.

 
Ik hoop niet dat je midden in de stad woont want dan verziekt het stadslicht het genot van het kijken. En moet je wachten tot iedereen ligt te snurken.
 
Met de sterkste vergroting zie je ze dan als een klein rond bolletje
Is dat alles??? Dat is me niet de moeite, ik dacht dat je meer kon zien. Bijv. echte kraters van de maan en van de andere planeten toch wat meer dan een bolletje.

@The Matrix: Ja dat is wel een probleem die lichtvervuiling. Maarja, wachten tot iedereen licht te snurken is voor mij weer geen probleem want dat is mijn standaard "wakker" tijd. :)
 
Licht te snurken,  hahaha dan wordt het nooit donker. Maar dat ligt niet aan jou bt maar aan die licht gevende snurkers.

Tevens is mijn ervaring dat je de ringen van Saturnus absoluut niet in beeld scherp krijgt het is meer een wazig spiegel ei.en ik heb een professionele telescoop.  Het enige wat leuk is om te kijken is bv een zonsverduistering met goede filter en een maansverduistering.  De kraters op de maan blijven vlekken.

Zonde van die 25 euro met een goede verre kijker zie je bijna hetzelfde.

Maar voor een beginner zou het best een leuke ervaring zijn om de maan 50 maal dichter bij te zien.
 
Nou nee BT, de maan zie je inderdaad beeldvullend en alle kraters e.d. uiterst nauwkeurig.

Alleen bij de planeten zijn het kleine bolletjes omdat die veel verder van de aarde afstaan, althans zich in een baan om de zon bewegen.
De maan draait in een baan om de aarde en is figuurlijk naast de deur.
Die planeten die om de zon draaien kunnen afhankelijk van waar ze zich in die baan bevinden heel ver of minder ver van de aarde bevinden.
Daarom zijn die mars landers ook zo lang onderweg voordat ze er zijn.
Maar ook dit is weer natuurkunde en natuurkunde wetten.

Grtz.
 
Ja oke, is me wel bekend dat er verder staan maar ik dacht dat er wat meer zichtbaar zou zijn van planeten dichterbij bijv. Venus, of misschien Pluto ondanks dat deze sinds 2006 de naam planeet niet meer heeft.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan