AC-3 Dolby digital op Nokia 9500

J

johnb

Ik lees dat het met een kleine aanpassing mogelijk is om mijn Nokia 9500 uit te voeren met een optische digitale uitgang.

Wie weet welke zenders er in Dolby digital uitzenden? Waarschijnlijk alleen de Duitse kanalen?

Hoe zit het met radio-zenders?

En wat is het voordeel van zo'n digitale uitgang als er niet in Dolby digital uitgezonden wordt?

bvd

John

 
Hoe je een digitale output kunt maken staat in het FAQ forum.

En inderdaad op dit moment heb je alleen nog maar de Duitse kanalen in DD, Premiere, Pro7 en Cinedom Deluxe let wel dat dit

de 'gedubte' kanalen zijn, alles is in het Duits.

En de voordelen, tja de PCM stream is niet helemaal volgens de regels en veel machines hebben er moeite mee, DAT recorders en Minidisks werken vaak wel (na veel parameter instellingen) maar m'n Philips AC3 versterker doet prima AC3 maar gewoon PCM output wil met geen mogelijkheid werken.

Radiostations zijn alleen in PCM, mocht je het werkend krijgen, dan heb je een iets betere geluidskwaliteit aangezien je de D/A converter in de Nokia kunt omzeilen. (welke opzich ook best goed is)

Gr FranX

 
Hoi,

Op de site van DVB2000, http://www.dominance.net is de nieuwste dvb versie met AC3 ondersteuning te downloaden.

Zenders die AC3 uitzenden zijn voornamenlijk de CineDom kanalen.

Om een digitale uitgang op je Nokia te bouwen is een kleine aanpassing nodig.

In de opening van de modem-connector (de modem gaat eruit) wordt een TOTX173 gemonteerd, dit is een optische uitgang.

Deze wordt met drie draadje op de audio-chip aangesloten.

E.a. is in ongeveer 30 min te doen, enige soldeer ervaring is echter wel noodzakelijk i.v.m. de wel erg kleine pootjes van dit (SMD) IC....

Het AC3 geluid is perfect!!!

Er is echter een nadeel, als je de AC3 optie geactiveerd hebt, en je kijkt naar een kanaal wat ook AC3 uitzendt, dan werkt je gewone, analoge uitgang niet meer, je bent dan dus verplicht om de versterker aan te hebben staan, wil je nog geluid kunnen horen.

Ik zet de AC3 dan ook alleen aan als ik echt van plan ben een film gaan te bekijken.....

Groeten,

Erik.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan