Ach weet je wat....

STA STIL BIJ DE SLACHTOFFERS
Sorry, maar dat gebeurt al meer dan genoeg, zowel hier alsook in de media alsook op Facebook. En daarmee maak je de ramp ook niet ongedaan.

Een halt toeroepen kunnen we het ook niet, maar een uitlaatklep hebben is wel een manier om je woede en frustratie omtrent de gebeurtenissen te kunnen uiten en het enigszins van je af te zetten.

Met alleen treuren en stil staan bij de slachtoffers krijgen we ze ook niet terug net zo min als met deze discussie.

Maar het is wel zo dat je ook dit soort dingen als die vliegroutes eens flink onder de aandacht moet brengen. Want dat wordt een ondergeschoven of onder het vloerkleed geveegd issue, terwijl dit wel degelijk voorkomen had kunnen worden. En het is geen betweterigheid, andere maatschappijen hebben immers bewezen dat het kan.

In tegenstelling tot 9-11, want dat is echt appels met peren vergelijken. Dat was een terroristische aanslag die kun je nooit voorkomen.
Vliegen boven een oorlogsgebied wel!

Je kunt dus niets doen. Alleen treuren helpt niet dus wil je dit in de toekomst voorkomen moet je zien ook voldoende onder de aandacht te krijgen dat er andere opties waren, juist zodat andere maatschappijen net als die paar verstandige maatschappijen, betere besluiten nemen.
Een druppel op een gloeiende plaat misschien maar alle kleine beetjes helpen.

Ik persoonlijk zie de discussie ook als een uitlaatklep, vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is. Maar om dat maar te blijven roepen helpt helaas ook niet.:(
 
Goed nieuws... de trein is EINDELIJK onderweg sinds gisteravond en het ziet er naar uit dat dit verder niet verstoord is tot nu.

Hopelijk laten ze hem dit ook gewoon doorgaan zodat we op zijn minst kunnen beginnen de overledenen te identificeren en terug te geven aan hun familieleden opdat die ook verder kunnen met hun rouwproces.
 
Trein is inmiddels buiten gevarenzone. Het transport proces naar nl kan nu vrijelijk doorgaan.
 
Gelukkig, dat scheelt alweer, hopelijk gaat het met de identificatie voor de nabestaanden toch wat sneller dan ze verwachten want er wordt over maanden gesproken.:(

En Poetin heeft intussen weer een grote (militaire) mond tegen de Navo. :grrr:
 
En Rutte dreigt maar weer eens met economische maatregelen.
Hoezo, krijgen ze nu geen bloembollen meer?
Wat een slappe hap is onze regering toch....
 
Ik moet wel echt onze minister van Buitenlandse zaken Timmermans complimenteren. Het is niet dat hij van Limburg is, hij is ook niet van mijn partij.
Maar hij heeft al heel goed werk gedaan en ook nu weer spreekt hij zeer correct en doeltreffend en durft ook te zeggen waar het op neer komt. Alle lof voor die man, ook met deze tragedie weer. Een uitstekende minister van buitenlandse zaken!
 
Wat willen de Russen nou eigenlijk vertellen met dat vliegtuig verhaal?
Dat een Oekraiense jager bij MH17 ging vliegen zodat een of beiden toch door een raket afgeschoten kon worden?
Een tamelijk onwaarschijnlijk verhaal!
De Oekraiense regering weet dat er internationale luchtwegen zijn evenals Oekraiense militaire piloten.
Die het niet wisten waren seperatisten wat bleek uit afgeluisterde telefoon gesprekken.

Wat kon degene die MH17 heeft afgeschoten, althans alles wijst erop, weten?
Alle militaire toestellen hebben al sinds WO-2 een soort zendertje dat heet IFF oftewel Identification, friend or foe (vriend of vijand) waarmee automatisch gezien kon worden of het vriend of vijand was/is.
Aan de andere kant hebben alle civiele toestellen een transponder een soort zender/ontvanger die codes afgeeft over wat het is.
Op deze manier kunnen civiele toestellen altijd automatisch geidentificeerd worden.
En zo worden op deze manier gelukkig vrijwel altijd ongelukken voorkomen.

Ja die minister Timmermans heeft zich werkelijk uit de naad gewerkt, dus petje af!
Hij spreekt vloeiend Engels zoals we gezien hebben maar kan nog een hoop andere talen, ik weet precies hoeveel.
Dat zou zelfs Russisch zijn dus Poetin of Lavrov kunnen zich niet verstoppen.

Grtz.
 
Wat willen de Russen nou eigenlijk vertellen met dat vliegtuig verhaal?
Dat lijkt me logisch. Ze weten ook wel dat er vermoedelijk wel bewezen gaat worden dat de separatisten de raket hebben afgeschoten.
Dus ze zijn al voorbereidingen aan het treffen om te kunnen aantonen dat als het het geval is ze met een gerust hart kunnen beweren dat het een ongeluk was.

Aangezien de separatisten door de Russen gesteund worden zou het natuurlijk voor de Russen ook goed uitkomen als bleek dat het per ongeluk was.
Ik geloof ook best wel dat een of andere halve zool met te weinig verstand van zaken en radars dat toestel voor een vrachtvliegtuig heeft aangezien. Dat maakt het echter niet goed of beter.

Het is politiek echter een ander verhaal als mensen naar je gaan wijzen voor een oorlogsmisdaad, of voor een ongeluk. Dus vrij logisch dat ze zich op die manier nu al proberen er wat uit te lullen.

Vandaag ook petje af voor die mensen van de politiek uit binnen- en buitenland die daar uren in de zon hebben gezeten, alles was goed geregeld maar nog niet eens 1 tentje tegen de zon. Het zal behoorlijk warm zijn geweest ondanks de wind die er stond.
Je zag op het einde ook even dat het Timmermans even teveel werd. Respect voor het eerbetoon vanmiddag!
 
Idd petje af voor die hele organisatie in zijn korte tijd.
Nog nooit heb ik zolang aan de buis gekluisterd gezeten als vandaag. Zeer emotioneel.
Een hele zit 4u totaal.
En idd aangrijpende beelden. Vooral toen Timmermans een nabestaande vrouw troostte. Dan zie je ook dat een politicus ook maar mens is.
En dan de rouwstoet wat en mensen op de route om eer te betonen.
Allemaal aangrijpende beelden. Had na de uitzending stevige emotionele hoofdpijn.
 
Ik vrees dat die halve zool of zolen die dat geflikt hebben allang tegen de onderkant van het gras kijken.
Valt er ook geen dader aan te wijzen.
 
@Matrix, ik heb ook met gemende gevoelens zitten kijken en nu w??r, tumme het komt aan...

Maar voor velen van onze nationale gemeenschap, en ook bij ons in Zundert, 1 klein voorbeeldje vwb ons jaarlijkse Corso;

Buurtschap wilde exploderend vliegtuig bouwen voor bloemencorso Zundert


ZUNDERT - Corsobuurtschap Molenstraat wilde een praalwagen bouwen in de vorm van een exploderend vliegtuig, een Boeing 737, maar na de ramp met vlucht MH17 is dat plan van tafel. Dat meldt BN DeStem.

Het toestel dat zou bestaan uit dahlia's zou tijdens de stoet meerdere keren ontploffen, waarbij vleugels en romp uiteen zouden spatten en dat zou ook te horen zijn in de vorm van exploderende geluiden, zo schrijft BN DeStem.

Spoedberaad
Het bloemencorso is zondag 7 september in Zundert en dus moet er snel een ander ontwerp komen. In een spoedberaad met bestuur en ontwerpers heeft het buurtschap besloten de wagen aan te passen.

Na de ramp in Oekra?ne. vinden alle betrokkenen het oude ontwerp 'echt niet meer kunnen', zo vertelde de secretaris van het buurtschap tegen de krant. De constructie van de bloemen Boeing was al bijna klaar.

Gesprek met buurt
Vrijdagavond wordt met de buurt besproken hoe het ontwerp aangepast kan worden.
 
ook al zou deze ramp niet gebeurd zijn dat heb ik zo mijn twijfels of dat project in dank zou worden afgenomen..

Je kwetst er altijd wel iemand mee, en de pers zit er boven op.
 
Misschien BT gaat er toch iets veranderen want men is op diverse niveaus erover gaan nadenken.
Zo was men op CNN er al uitvoerig over bezig en ook in de Nederlandse en buitenlandse media had men grote bezwaren.

Het probleem is dat er twee civiele luchtvaart organisaties zijn die zich bezig houden met normen/regels, uitvoering, veiligheid, organisatie etc, etc.
Dat zijn de ICAO (International Civil Aviation Organization) en de IATA (International Air Transport Association).
Er is nu onduidelijkheid over wie er wat te zeggen heeft.

De IATA is een handelsorganisatie van een aantal grote luchtvaatmaatschappijen die er lid van zijn (KLM, AIR FRANCE etc) dus niet van de landen zelf.
Ze geeft adviezen aan die het vragen en wordt door de meeste luchtvaartmaatschappijen opgevolgd.
De ICAO is een luchtvaartorganisatie van de VN die ook vanalles voorschrijft over veiligheid en standaards etc, dus van alle landen.
In de praktijk worden beiden doormekaar gebruikt.

In het geval van veiligheid heeft de ICAO onlangs officieel gezegd dat het land waarboven gevlogen wordt verantwoordelijk is voor de veiligheid van de vliegtuigen boven hun gebied.
In het geval van de Oekraine ging de Maleisische maatschappij uit van de door IATA afgegeven veiligheids norm van boven 7,5 km.
Men stond dus niet stil bij het feit dat een klein gebiedje zich als onafhandelijk republiek had uitgeroepen en op alles ging schieten.
Tot het afschieten van het Maleisische toestel was het steeds goed gegaan.

Blijkbaar geeft de ICAO zelf geen adviezen af maar laat dit aan de landen over die in de praktijk het aan de IATA vroegen.
Dit is echter een onbevredigende situatie vinden veel luchtvaart specialisten en die roepen op om het systeem eens grondig te herzien.

Grtz.
 
ook al zou deze ramp niet gebeurd zijn dat heb ik zo mijn twijfels of dat project in dank zou worden afgenomen..
Ik ook... is nogal een lugubere idee om zoiets te doen, ook al was er niets gebeurt.

Overigens zelf ook zitten te kijken, ik dacht dat degene die Timmermans aan het troosten was niet een nabestaande was maar de minister van buitenlandse zaken van Australie. Toen ze wegliepen zag je dat Timmermans het ook even moeilijk had.
En dat kan ook wel want deze twee mensen zijn op de rampplek geweest en hebben dus ook gezien hoe het daar uit zag. En hoe die mensen nu uit het vliegtuig komen, dat komt kei- en keihard aan, er zijn maar bitter weinig mensen die dat niet zo hard zou raken.

Ik heb ook nooit zo lang en vaak gekeken, Ook vandaag weer een stoet, het raakt me elke keer weer en wordt er stil van. Zeer aangrijpend inderdaad.

@Kilroy: Ik hoorde dat nu ook de piloten zich gingen roeren. Het bleek dat men (een aantal piloten en ook vliegtuigmaatschappijen) niet op de hoogte waren van wat British Airways en Air France wisten. Namelijk dat er daar eerder op toestellen is geschoten en deze beide maatschappijen daarom ook gekozen had niet meer die route te nemen.
De kans was dik dat de piloten of de maatschappij van deze vlucht dan ook een andere keuze gemaakt had.
In elk geval maakt men zich nu ook sterk voor een snellere en betere verspreiding van dit soort belangrijk nieuws.
Helaas te laat..... maar beter laat dan nooit.
 
Overigens qua emoties komt er ook vaak woede in me op. Woede op het politieke geneuzel van alle betrokkenen en dat het allemaal zo lang moest duren. Woede omdat dit het allemaal alleen maar moeilijker maakt voor met name de nabestaanden.

Woede omdat onze burgemeester (wij hebben 2 doden in de stad) het belangrijker vindt om met zijn man liever met zijn klitsen op het strand te liggen en de boel aan de locl burgemeester over te laten, dan een vliegtuig terug te nemen om persoonlijk hier te zijn op de dag van de rouw. En dat met zijn salaris.

Het is excuus is dan dat men 15 vlieguren weg was en het moeilijk zou zijn te bepalen wanneer dat zou moeten zijn en voor hoe lang. En dat terwijl toch duidelijk was wanneer exact die dag van de rouw gehouden ging worden.
Was het nu een kleine ramp geweest oke. Maar iets als dit, waar je eigen burgers bij betrokken zijn EN een nationale rouwdag voor wordt afgekondigd? Sorry... dan is dit een zwak en triest argument om er niet zelf bij te zijn.

Althans dat is mijn mening, misschien ben ik te streng..... geen idee maar het wekt mijn woede en afschuw op. Zo iemand vind ik geen burgemeester!:(
 
Die burgemeester ken ik niet behave dan dat hij een BN-er als vriend heeft, maar inderdaad zou het voor elke burgemeester moeten gelden dat hij erbij is.
Maar de gemeenteraad van Maastricht wilde hem toch hebben als burgemeester?

Wat die luchtvaartmaatschappijen betreft dacht ik dat die toch goed verzekerd waren.
Maar nu hebben de boys van RTL dat eens uitgezocht.
Het blijkt dat de luchtvaartmaatschappij eerst 100.000 dollar eigen risico heeft, en dat die verzekering zich vervolgens weer heeft verzekerd bij meerdere andere verzekeringen, dit om het risico zo groot mogelijk uit te smeren.
Het is eigenlijk precies hetzelfde als de financi?le partijen tijdens de financi?le crisis gedaan hebben.
Hoe het bij uitbetaling in geval van ongelukken bij andere gevallen is gegaan weet ik zo niet.

Die Maleisische maatschappij stond voor zover ik weet niet bekend om vette winsten maar draaide waarschijnlijk net rendabel.
Je moet gewoon weten hoe verschrikkelijk duur die vliegtuigen zijn, en daarna het verplichte onderhoud wat ze nauwgezet deden.
Het is niet bekend dat ze ergens met de pet naar gooiden.

Grtz.
 
Sterker nog bij molest en oorlogsgeweld is niks verzekerd ook niet voor vliegtuigen.
Maar in dit geval zijn ze erg toegeeflijk (alleen in hoeverre moet nog blijken)
Bij de schuldigen valt niks te verhalen.
 
En daar begint het gelazer. EU schroeft Rusland de duimen aan met diverse sancties.
Gelijk slaan ze terug met import verbod diverse groenten uit Polen die een groot voorstander was van de sancties. (2 miljard op jaarbasis)

Als dit geen halt toegeroepen wordt loopt dit vreselijk uit de hand.
Begin maar vast te breien want het zou wel eens een koude winter kunnen worden.
En reken maar op forse prijsstijgingen.
Dus ook alvast wat eurootjes sparen.
 
Yep, dat is geen goede zaak. En ik vind het hypocriet ook nog want de EU en de VS doet hetzelfde als Rusland, die bewapenen ook allerlei tuig en andere partijen die onschuldigen doden.
 
In het nieuws:

Advocatenkantoor Beer advocaten gaat onderzoeken of Rusland, Oekraine of de seperatisten juridisch verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor het neerhalen van vlucht MH17.
Mogelijk is het een terroristische daad met hulp van een vreemde mogendheid.

Misschien is het niet zo handig om daar nu al met naar buiten te komen gezien de onrust in het gebied en de moeizame berging ter plekke.
Het zal het onderzoek naar de oorzaak niet vergemakkelijken.

Formeel heeft de ICAO al eerder verklaard dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor het land is waarboven gevlogen wordt dus de Oekraine.
Ook Poetin heeft direkt gezegd dat de Oekraine verantwoordelijk was omdat erboven gevlogen werd, en zoals we weten heeft hij vroeger rechten gestudeerd.
Dat gaat dus nog moeilijk worden.

Grtz.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan