Addons

B

bertk

Hej!

Het is mij nu dankzij de hulp van meerdere boardmembers gelukt om verschillende hindernissen te nemen. D.w.z. a) LAN-opkoppeling, b) opleg Gemini 2.20, c)inbouwen harde schijf, d) installatie van CCcam 1.6.2 en NewCS. Hierdoor heb ik nu geen CI/CAM meer nodig en m’n CanalDigitaal kaart fungeert perfekt in m’n onderste slot.

Zou nu verder willen gaan en wil de volgende problemen oplossen.

1) Sinds ik CCcam en NewCS heb geinstalleerd, is mijn LCD venster geheel leeg na de opstart van m’n dream. Nergens geen info meer over. Ik neem aan dat dit ergens in de config van CCcam staat. Hoe kan ik dit wijzigen en waar vind ik de config? (zie ook vraag 4).

2) CCcam moet na iedere opstart van de dream opnieuw worden gestart, via BP, want m’n immage start altijd in CI mode. Hoe te wijzigen?

3) CCcam/NewCS vond ik via Blue Panel. MGCamd en EvoCam kan ik daar niet vinden. Wat kan ik met deze doen? Hoe weet ik wat de goede uitgaves zijn voor mijn dm7025 en waar kan ik ze downloaden?

4) Mijn dream 7025 geeft aan dat de RAM tot 81% is gevuld. (Voor het opladen van CCcam was dat 80%). Dit was al zo voordat ik een hd had. Dus eigenlijk ligt al deze 81% informatie ergens in m’n flashRom. Afgezien van het eventueel inspelen van muziek en film begrijp ik (nog) niet goed wat er meer op m’n hd ligt of kan komen te liggen. Om weer eens te vergelijken met het opstarten van een pc, daar ligt de initiale informatie in de BIOS, die geeft opdracht om op de hd te zoeken naar autoexec-config, die weer naar \Win verwijst en als dan bv Win-XP geladen is kan je uitzoeken welke andere programmas je van de hd wilt starten. Als je dit omzet naar de dream, ligt bij alles in de BIOS???? Ik heb begrepen dat je meerdere immages tegelijk kunt hebben en via het blue panel dan kan switchen. Dan moet natuurlijk die andere immage op de hd liggen. Is dit aan te raden, wat zijn de voor- en nadelen en hoe doe ik dit?

Weer behoorlijk wat vragen. Ik hoop weer veel antwoorden te krijgen die me verder kunnen helpen.

1.) Weet ik zo vlug niet.

2.) Er klopt iets niet, als je via de blauwe knop de zaak omgezet hebt naar CCcamd en je herstart je dreambox, zou hij weer met de laatstgekozen emu automatisch moeten starten. Althans bij de 500/7000/7020.

Wat je eens zou kunnen proberen is hem op cccam te zetten, en dan via de afstandsbediening helemaal uitzetten, dus shutdown en shutdown now. Daarna weer starten. Misschien dat hij daarna wel wil werken met de laatstgekozen emu ook na een herstart.

3.) Mgcamd en Evocamd moet je normaliter ook via het Blue panel kunnen downloaden maar het kan zijn dat dit in de 7025 anders is dan in de 7020, bij mij in de 7020 staan ze gewoon erbij onder addons downloaden en dan cams.

Eventueel elders kun je de cams downloaden bij dreamboxworld punt com.

4.) Die 81% geeft aan hoever je /var vol staat, niet hoever je HD vol staat. Hoofdzakelijk is dit dus wat in je flash staat als je niet aangegeven hebt dat de /var/ naar je hdd gecopieerd moet worden.

Standaard zitten er bijv. nogal wat spelletjes in de images verwerkt wat de nodige plaats in beslag neemt.

Als je wat van die games verwijdert (weet helaas niet hoe, maar weet wel dat het kan) dan heb je weer meer plaats in je /var.

Je kunt ook de /var naar je hdd zetten maar dat geeft als nadeel dat telkens als deze aangesproken word, je hdd gaat draaien, dat kan nadelen hebben zoals bij emu's kan dit tot vertragingen leiden. Veel mensen vinden ook het draaien van de hd of opstarten daarvan storend v.w.b. geluid.

Meerdere images noemen ze een zogenaamde multiboot, dat doe je via hdd of usb stick. Persoonlijk ben ik daar niet kapot van.

Enige voordeel ervan is dat je meerdere images hebt en tussen de images kunt switchen bijv. om te zien welke je beter bevalt. Ik heb geen idee of er ook al multiboot ondersteuning is voor de 7025.

Ik hoop dat een andere 7025 bezitter alhier je nog beter en uitgebreider kan helpen met je vragen.

Bedankt BT, heb via het afsluiten via afstandsbediening nu de goede instelling voor CCcam erdoor gekregen.

Wat betreft de andere Cams dan CCcam, waar zijn die goed voor?

De andere cams zijn in feite voor hetzelfde, voor de interne kaartsloten en eventueel cardsharing. Alleen werken ze allemaal ietwat anders of hebben ietwat andere mogelijkheden.

Zo kan cccamd communiceren met radegast, newcamd en gbox aan.

Mgcamd daarentegen kan radegast, newcamd en camd3 aan.

Dat zijn dus zoals ik ze noem "combi-emu's".

Mgcamd werkt met losse configs van elk systeem, in cccamd moet je alles in 1 config zetten.

Radegast is een emu op zich, die communiceert alleen met radegast, net als newcamd.

Zo moet je het ongeveer zien.

Ze zijn niet allemaal even gemakkelijk in te stellen om de interne kaartsloten te gebruiken, een van de gemakkelijkste hiervoor is cccamd.

Ok, dan laat ik het voorlopig bij de CCcam want daar ben ik prima tevreden mee. Wat is radegast?

Terugkomend op punt 4 in m'n oorspronkelijke vragen, begrijp ik nog steeds niet mijn hoe mijn systeem werkt. Nog voor dat ik een hd had heb ik Gemini 2.20 geladen. Pas daarna de hd ingebouwd. Ligt er nu toch iets van m'n image op de hd of ligt dit alleen in de "bios"?

Radegast is ook een emu, net als cccamd, alleen met minder mogelijkheden.

Het is geen bios en ook niet met bios te vergelijken, eerder met intern geheugen te vergelijken als je dat al wilt doen.:)

Als je geen wijzigingen hebt aangebracht, dan bevindt het volledige operating system (de firmware dus c.q. Gemini) volledig in het geheugen van de Dreambox.

Dat is het zogenaamde flashgeheugen omdat je dat zelf flashen kunt (andere firmware op zetten). Er bevindt zich dan niets op je HD.

Behalve opname's van films of programma's als je opnames gemaakt hebt.

Als ik dan nu via m'n blue panel addons haal, worden die dan op m'n hd gelegd, terwijl tegelijkertijd m'n config in de flash image aangepast wordt?

Of worden de addons ook in de flash geladen?

En, indien ik nu iets wijzigen wil kan dat dan alleen door opnieuw te flashen? Ik lees namelijk i de vele forums dat je via ftp van alles op je hd kan neerladen, ik begrijp alleen niet hoe dan m'n image weet dat het dan te vinden is.

Neen, addons worden standaard in het flash image geplaatst.

Daardoor zul je ook zien dat je /var steeds meer bezet wordt, het begint waarschijnlijk ergens (in Gemini) met 70% en zal zo oplopen, deze mag niet te vol worden daarom is het verstandig niet teveel emu's te hebben draaien want dat maakt alleen maar de flash voller en heeft daarnaast weinig tot geen zin.

Voor iets te wijzigen hoef je lang niet altijd opnieuw te flashen, dat is wel nodig als je de firmware wilt upgraden bijv. van 2.20 naar 2.30 ofzo als die uit komt voor de 7025.

Via ftp kun je inderdaad vanalles op je HD zetten en wijzigen etc, ook in de flash.

Normaliter vindt je de instellingen in Gemini via de setup, dan geavanceerde setup (of expert setup in het Engels) en dan Communication setup.

Daarin staan de instellingen voor je netwerk. Als je Dreambox automatisch zijn ip adres krijgt van je router, dan kun je daar ook zien wat zijn huidige ip adres is en daarmee kun je hem via een ftp client of de ftp funktie van total commander ook benaderen.

Je ziet dan allerlei directory's zoals /var en /usr en nog een hoop meer. Afhankelijk van wat je doen wilt kun je zo door de directory's bladeren.

Verder wordt er op de Dreambox (net zoals op Linux) en windows gebruik gemaakt van een soort snelkoppeling.

Sleutels worden normaliter in /var/keys geplaatst, op een 702x Dreambox zal deze veranderen naar /usr/keys, dus als je met FTP naar /var/keys gaat moet je niet schrikken dat er dan toch /usr/keys boven komt te staan dat is normaal.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan