Adobe

boets

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
16 mrt 2001
Berichten
1.496
Waarderingsscore
258
Punten
83
Leeftijd
64
Locatie
boetsenbos

Nederlandse massaclaim tegen Adobe om illegaal volgen van internetgedrag​

Vian Schouten
Aangepast: 3 uur geledenVandaag, 00:01in Financieel
Amsterdam - Adobe brengt het internetgedrag van Nederlanders in kaart zonder dat ze daar weet van hebben. Dat doet het Amerikaanse softwareconcern onder meer via de websites van de Belastingdienst, KPN en ABP. Dat claimt Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN), die wil dat Adobe hiermee stopt. De privacyclub stapt naar de rechter en eist een massale schadevergoeding.

Adobe brengt je shopgedrag in kaart, stelt privacystichting SDBN

© Getty Images
Adobe brengt je shopgedrag in kaart, stelt privacystichting SDBN
Veelbezochte websites zoals die van KPN, TUI, ABP, Douglas en Beter Horen maken volgens SDBN gebruik van diensten van Adobe. Zelfs de site van de Belastingdienst is volgens directeur Anouk Ruhaak van SDBN niet veilig. „Dat is zo schokkend dat ik het eerst niet geloofde.” Nederlanders kunnen ook worden gevolgd via apps. Er zitten stukjes code van Adobe in de apps van onder meer Marktplaats, RTL en Buienradar.

Hartstikke illegaal

„We hebben geprobeerd contact op te nemen met Adobe maar dat heeft niets opgeleverd. Ze gaan onverminderd door”, zegt Ruhaak. „Wat ze doen is hartstikke illegaal. Adobe doet dit zonder dat je hier überhaupt toestemming voor geeft. Sowieso moet een bedrijf goede redenen hebben om data van mensen te verzamelen.”

Volgens Ruhaak plaatst Adobe tracking cookies zodat het surfgedrag in kaart kan worden gebracht. Die informatie deelt het bedrijf vervolgens met andere commerciële partijen die de data gebruiken om jou zo nauwkeurig mogelijk advertenties te kunnen aanbieden. Zo verdient Adobe veel geld volgens SDBN. „Heb je je kerst- of sinterklaasaankopen online gedaan? Dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht”, aldus Ruhaak.

Schadevergoeding

SDBN eist nu via de rechter dat Adobe stopt met deze praktijken. „En ze moeten alle verzamelde data verwijderen”, stelt Ruhaak. „Ook de informatie die is gedeeld met vele bedrijven moet worden verwijderd.” De stichting eist een flinke schadevergoeding namens alle Nederlanders van wie informatie is verzameld. „Bij vergelijkbare zaken is ergens tussen de €250 en €2000 per persoon uitgekeerd”, aldus Ruhaak.

Alle Nederlanders bij wie vanaf mei 2018 cookies van Adobe zijn geïnstalleerd kunnen zich gratis aansluiten bij de zaak. „Het is belangrijk dat de zaak wordt gesteund door de rest van Nederland”, vindt Ruhaak. SDBN heeft eerder dit jaar soortgelijke procedures opgestart tegen X en Amazon. Bij die zaken hebben zich inmiddels duizenden mensen aangesloten.

Adobe reageerde woensdagochtend niet meteen op een verzoek om een reactie.
Veelbezochte websites zoals die van KPN, TUI, ABP, Douglas en Beter Horen maken volgens SDBN gebruik van diensten van Adobe. Zelfs de site van de Belastingdienst is volgens directeur Anouk Ruhaak van SDBN niet veilig. „Dat is zo schokkend dat ik het eerst niet geloofde.” Nederlanders kunnen ook worden gevolgd via apps. Er zitten stukjes code van Adobe in de apps van onder meer Marktplaats, RTL en Buienradar.

 
Laatst bewerkt:
Ojee, ik heb 5 PC's staan met adobe cookies die volgens mijn firewall log mijn surfgedrag in de gaten houd!

d192ef7551b4f7295ab359d228ef8101--van-live.jpg


....ken ik ff vangen??
 
  • Haha
Waarderingen: Peer
Zelfs de site van de Belastingdienst is volgens directeur Anouk Ruhaak van SDBN niet veilig.
goh...
nooit wat van gemerkt dat de belasting dienst (niet) veilig is
lol
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan