Advies fotograaf gevraagd

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.452
Punten
113
Leeftijd
61
Ik zoek een goed advies van mensen die iets van fotografie en met name fototoestellen weten.
Het is me bekend dat ik eigenlijk een spiegelreflex camera zou moeten nemen omdat deze het beste resultaat zou geven, maar dat is me weer wat te duur.

Het volgende is het geval. Ik loop samen met anderen met regelmaat in de Zuid-Limburgse mergelgrotten. Daar maak ik ook foto's, maar het is me opgevallen dat mijn zeer oude HP Photosmart M23 wel nog uitstekend foto's maakt, maar met zijn 3 MP in deze moderne tijd toch ver te kort schiet.

Mij is door een fotograaf vertelt dat het goed is om een sluitertijd van minimaal 15 seconden te hebben als je echt mooie foto's in de grotten wilt maken. Daarom moet dat ook handmatig ingesteld kunnen worden.
Maar er is zoveel te krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, vandaar dus het verzoek van iemand met verstand van zaken, die weet waar hij mee bezig is. Dus niet van iemand die even iets gegoogled heeft.

Dit zijn de vereisten:

1.) Minimaal 12 megapixel (14 of 16 heeft de voorkeur)
2.) Minimale sluitertijd van 15 seconden.
3.) Sluitertijd handmatig in te stellen, prioriteit instelling hoeft niet maar ik moet het wel handmatig kunnen instellen.
4.) Optische zoom van minimaal 10x (digitale zoom boeit me niet zo want dat verslechtert kwaliteit)
5.) Moet echt geschikt zijn om in grotten te kunnen fotograferen, daarbij moet soms wat ingezoomd worden en moet ook goed in daglicht kunnen werken zonder rare fratsen, kleurtjes op de foto's of andere afwijkingen.

Aanvullende wensen (hoeft niet, mag wel):
1.) Full HD video filmen (720p is ook goed)
2.) Eigen intern geheugen
3.) Ondersteuning voor sd, sdhc, xdhc etc.

Een tweedehands spiegelreflex mag evt. ook, maar dan zou het al van een betrouwbaar iemand moeten zijn en in elk geval ook aan deze eisen moeten voldoen.

Prijs tot max. ongeveer 150 euro.

Ik had al deze twee gevonden, maar gezien verschillende testuitslagen ben ik er niet uit wat nu beter is voor mijn doeleinde.
Panasonic DMC-SZ3
Medion X44088
Maar als er nog beter zijn hoor ik graag welke!

Ha BT,

Ik zou in een fotozaak of via marktplaats zoeken naar een fotozaak waar ze 2de hands camera's hebben. Als je voor een spiegelreflex wil kijken moet je dat zeker doen. Kwaliteit is zeker in het donker veel beter omdat je de iso waarden kan aanpassen bij 3200 iso krijg je wel een korrel te zien maar je hoeft niet te flitsen en je ziet eigenlijk wat jij live zie.

Dat kan ook met een compactcamera maar daar lig je dan 200 euro of meer voor neer voordeel is dan dat je er geen lens meer bij hoeft te kopen. Dan kom je op een Canon, Nikon, Panasonic uit. Maar kijk er mee uit stabiliteit is dan een probleem en er moet dan wel een knopje opzitten om dit op te vangen omdat je nogal snel merkt dat je trilt zeker met inzoomen en dan krijg je bewogen/wazige foto's

Echter ga je veel op pad koop dan een 2de hands spiegelreflex van Canon of Nikon deze zijn met lens rond de ? 150 ? ? 200 afhankelijk wat er voor een lens bij zit.
Maar ja die geven dan ook weer meer plezier en deze kan je later als nog aanschaffen.

SUc6

Ik zou nooit voor een 2e Hands camera kiezen. Of je moet een betrouwbare verkoper weten.
Wij hebben een canon eos 60D met wat extra lenzen gekocht voor slechts 1500€ dat is wel een factor 10 meer dan jouw wens.
Daarnaast hebben we voor de snelle kiek een canon ixus 510 hs een fantastisch toestel met schitterende foto's en filmpjes in HD kwaliteit.

Als je die plaatjes ziet verbaas je je

Prettig klein toestel voor in de binnenzak en prettig geprijst 169€

Bedankt voor de tip, ziet er goed uit en ik denk dat ik deze maar eens ga vragen voor de sinterklaas.

Dat van die sluitertijd van 15 seconden snap ik niet.
Moet dat niet 1/15 sec zijn?

Ik heb altijd mijn Canon spiegelreflex gebruikt ook met verschillende (verwisselbare) lenzen, maar dat ligt al tien jaar stil.
Zo moest ik bv binnen de belichtingsautomaat afzetten i.v.m met de flits en de sluitertijd op 1/15 of 1/30 ste sec omdat hij anders zonder flits met grote lensopening en lange sluitertijd ging werken.
Maar ook bij gewoon flitsen moest ik de sluitertijd op 1/30 zetten omdat de flitstijd heel erg veel korter is en hij zo de flits mist bij een korte sluitertijd.
Op die flitsers zat een instelling met de diafrgma openingen en die stelde je ook in op je camera en als de flits afging kwam het licht terug op de sensor op de flitser en brak die af zodat je altijd een goede belichting had voor die diafragma opening.
Volgens mij kun je nog steeds filmpjes kopen maar hoelang nog weet ik niet.

Ik neem aan dat je in de grotten ook met flitsers gaat werken dus snap ik niets van die 15 seconden als er toch geen licht is.

Grtz.

Ik kan je de FinePix SL1000 aanbevelen.

De FinePix SL1000 van Fujifilm is de ideale camera voor de enthousiaste amateurfotograaf die geen zin heeft om elke keer van lens te wisselen en zich geen zorgen wil maken over vuil of stofjes op de sensor. En dankzij de comfortabele grip en het ergonomische ontwerp kan je urenlang plezier beleven met de camera!

Technische zekerheid

De Finepix SL1000 beschikt over een 50x optische zoomlens (35mm equivalent: 24 - 1200mm) met een combinatie van asferische lenzen en een ED-elementen. De 16 megapixel BSI-CMOS sensor is zeer gevoelig en weet als geen ander om te gaan met donkere situaties. Je hebt altijd de hoogst mogelijke beeldkwaliteit met minimale chromatische abberatie en ruis. Het diafragma heeft een bereik van f/2.9 tot f/6.5 en is opgebouwd uit 17 elementen in 12 groepen. De hoge resolutie elektronische zoeker maakt het makkelijker om te kaderen en je scherpstelling te controleren.

Deze worden vaak 2e hands aangeboden tussen de 150 en 175 euro.

Van aktie tot macro

De krachtige optische beeldstabilisatie geeft je de zekerheid dat ook foto's vanuit de hand geen onscherpte bevatten. Het vereeuwigen van snelle momenten is ook geen probleem, de FinePix SL1000 kan tot 10 beelden per seconde vastleggen! Met de super-macro leg je onderwerpen vast die zich slechts 1 centimeter van de lens bevinden - ontdek een hele nieuwe wereld vol prachtige details zonder van lens te wisselen! Met het grote kantelbare display kan je bovendien vanuit de meest lastige hoeken foto's maken, zonder moeilijk te hoeven doen.

Alles wat je wilt

De FinePix SL1000 beschikt over verschillende opnamestanden zoals P, S, A en M, maar ook over voorgeprogammeerde sc?nes zoals Portret, Landschap, Nacht, Macro, Nacht Portret en Portret met tegenlicht. De camera herkent bijvoorbeeld gezichten, bergen, kleuren en lichtsituaties en maakt automatisch een opname met de beste instellingen. Ook tijdens het filmen weet de camera met alle situaties om te gaan. Met een simpele klik op de record-knop begint de FinePix SL1000 meteen op te nemen in Full-HD kwaliteit.

Kenmerken

Zeer lichtgevoelige16 megapixel BSI-CMOS sensor

50x optische zoomlens (35mm equivalent: 24 - 1200mm)

Hoge resolutie elektronische zoeker voor kadering enscherpstelling

Krachtige optische beeldstabilisatie en tot 10 beelden per seconde vastleggen

Super-macro functie voor onderwerpen die zich 1 cm van de lens bevinden

Kantelbaar display voor filmen en fotograferen vanuit alle hoeken

Allereerst allemaal bedankt voor de fijne en uitgebreide antwoorden.

V.w.b. tweedehands spiegelreflex schreef ik niet voor niets dat het dan iets van een bekende moest zijn of inderdaad een betrouwbare fotograafwinkel die zoiets verkoopt, juist omdat iemand normaliter een goede spiegelreflex niet gaat verkopen.

De canon ixus 510 hs had ik nog niet gezien, maar ziet er qua specs beter uit dan de Panasonic waar ik zelf over dacht.
Wel maar een sluitertijd van max 15 sec, alleen kan ik nergens terugvinden of deze ook handmatig ingesteld kan worden.
Is daar iets over bekend?
Wat ik hier wel heel vreemd van vindt, is dat ik deze van 111 bij Redcoon en 125 bij Bol.com vindt tot 289 euro bij Conrad. Is Conrad gek geworden dan?

@Crazy: Deze finepix heb ik gezien maar ligt echt veel te ver boven mijn budget. Het is voor mij maar huis-, tuin- en keukengebruik, ik wil geen echte fotograafhobby er op na gaan houden. Maar ben wel grottenliefhebber en zou graag de kwaliteit van m'n grottenfoto's, met name de wat hoger gelegen opschriften (beetje zoom en goede flits voor nodig dus) kunnen maken.
Vandaar ook mijn lagere budget.

Black Tiger;228985 zei:
Maar ben wel grottenliefhebber en zou graag de kwaliteit van m'n grottenfoto's, met name de wat hoger gelegen opschriften (beetje zoom en goede flits voor nodig dus) kunnen maken.
Vandaar ook mijn lagere budget.

Flits is echt niet altijd nodig. Met aanpassing in je iso waarden kan je heel veel en kan soms veel mooier zijn dan een flits.

Misschien kan je hier nog iets leren.
En misschien kan je hier nog wat tweedehands vinden hier zitten de liefhebbers en die willen je juist helpen ipv je een kat in de zak verkopen omdat ze dan de hele gemeenschap over zich heen krijgen.

Bedankt voor de links, zeker interessant, daar kan ik wel iets mee!

Omdat je zo lekker dicht bij de grens zit.

Persoonlijk haal ik hier meer info vanaf.

Belgi?
En deze link is speciaal voor het kopen van 2de hands spullen.

Dat zei ik toch BT van die 15 sec.
Die goede oude camera's hadden wel timers met sluitertijden groter dan 1 sec.
Maar de nieuwe weet ik niet.

Om aan goed tweede hands of ander spul te komen is er wel een oplossing.
Er is zeker in Maastricht (en andere plaatsen) een foto club.
Die hebben ook samenkomsten en daar kun je met leden spreken.
Die hebben natuurlijk een goed overzicht over een en ander.

Grtz.

Ik neem aan dat je in de grotten ook met flitsers gaat werken dus snap ik niets van die 15 seconden als er toch geen licht is.
De flits wordt alleen gebruikt voor opschriften etc. die relatief dichtbij zijn.
De grotere sluitertijd is nodig om dus zonder flitser, alleen met behulp van gasdruklampen, overzichtsfoto's te maken.
Zoiets als dit hier:
http://www.mergelgrot.nl/jpg/keel, brug.jpg
want dat gaat je niet lukken met een flits zo mooi en zo diep.

Ach zo!
De flitsers die ik gebruikte waren wel krachtig.
Bij diafragma 8 haalden ze 4 meter en bij diafragma 2.8 10 meter.
Dat is dus wat anders dan die flut dingetjes.
Maar om scherptediepte te krijgen moet je wel diafragma 8 of meer gebruiken.
En dat betekent dus een zeer lange sluitertijd en een statief.

Grtz.

Kilroy;228995 zei:
Ach zo!
De flitsers die ik gebruikte waren wel krachtig.
Bij diafragma 8 haalden ze 4 meter en bij diafragma 2.8 10 meter.
Dat is dus wat anders dan die flut dingetjes.
Maar om scherptediepte te krijgen moet je wel diafragma 8 of meer gebruiken.
En dat betekent dus een zeer lange sluitertijd en een statief.

Grtz.

Je iso waarden verhogen, want dan kan je deze foto kan maken zonder flits.

Dit waren waarden voor filmpjes van 18 DIN (50 ASA), de toen gebruikelijke.
Bij 21 DIN dus gevoeliger film kwam je verder.
Bij diafragma 8 5 meter en bij diafragma 4 10 meter.

Met ISO heb ik dus nooit gewerkt.

Grtz.

ISO verhogen gaat ook met digitaal ten koste van meer ruis. De oude filmrolletjes.die een hoger ISO hadden leverden een korreligere plaatje

Owz... kijk dat is ook weer handig om te weten dan.
Op het CID forum is ook nog iemand me aan het helpen en daar zijn ook wat toestellen in mijn prijsklasse vergeleken. Momenteel zijn er deze 3 toestellen over:
1.) Canon PowerShot SX230 HS
2.) Panasonic DMC-SZ3
3.) Medion X44088

Ze staan ook in volgorde van wat ik denk dat momenteel m'n voorkeur is.
De Panasonic heeft weliswaar 16MP en de Canon maar 14MP en ook heeft de Panasonic een iso van max. 6400 en de Canon "slechts" 3200, maar als dat meer ruis oplevert weet ik niet of dat wel een voordeel is.
De Canon kan echter wel in full hd opnemen en de Panasonic niet dus dat is ook weer leuk.

De Medion heb ik bekeken, maar in een paar testresultaten werd gezegd dat als het voor echt te fotograferen was, men toch beter een andere compactcamera kon nemen in die prijsklasse. Ik heb zelf echter geen ervaring met het ding.
Maar eigenlijk twijfel ik nu een beetje tussen 1 en 2 met een lichte voorkeur voor 1.

Het ligt aan waarvoor je hem gaat gebruiken, soms is er ruis aanwezig maar merk je er juist minder van. Hoe hoger de iso is wil niet altijd zeggen dat dan automatisch meer ruis is.

Misschien kijken of je wat test foto's kan maken met beide camera's

Laat ff weten wat het is geworden.
Suc6

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan