Advies satellietontvangst

sat4me2

Active member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
56
Na de aanschaf van een LCD TV 42" (Philips 42PES0001D) valt de ontvangst van de SD iets tegen. Ik overweeg nu mijn Topfield TF5000CI te vervangen voor een Topfield TF7710 HSCI. Tevens wil ik dan mijn schotel (Triax 88 met dual LNB) vervangen om de volgende positities te kunnen ontvangen 19,2 / 23,5 / 28,2 en 13. Hiervoor heb ik de visiosat in gedachten. (met name voor de HD kanalen) of de bestaande Triax 88 voorzien van multi feedholder.

Een tweede TV in de slaapkamer hoeft alleen 19,2 te ontvangen op een eigen ontvanger.

Heeft iemand ervaring het de ontvanger en/of schotel?

Voor het aansluiten heb ik 3 stuks single LNB nodig en 1 stuks dual? 4 LNB uitgangen op op Diseqc schakelaar en dan met een kabel naar ontvanger 1 en een tweede kabel van de dual LNB naar ontvanger 2. Is dit correct?

Heeft iemand nog advies of dit een goede oplossing is of dat er betere zijn. Opname is voor mij niet nodig. Belangrijk is dat e.e.a. probleemloos werkt.

MvG

Sat4me2

 
Als je een Multytenne neemt heb je alle door jou gewenste sats in één antenne

 
Hij heeft zelf al de Visiosat in gedachten, die kan dat ook en is (als ik de ervaringen mag geloven) toch beter dan de Multytenne.

Het kan wel zijn dat als je een dual-lnb neemt, je misschien een apart dun model dient te nemen, dat hangt een beetje af van het feit voor welke satelliet hij gebruikt gaat worden.

V.w.b. de ontvanger zelf heb ik geen ervaring.

 
Omdat ik HD wil ontvangen lijkt mij een schotel met een grotere afmeting beter. De Multytenne met 45 cm lijkt mij minder geschikt. Naast de Visiosat heb ik ook de Wave Frontier nog in gedachten. Mischien heeft iemand ervaring met beide en kan een voorkeur uitspreken voor een van de twee. Of de bestaande Triax handhaven, maar omdat de niet ontworpen is voor meerde posities heb ik hier mijn twijfels over.

 
Ik heb wel eens met een Topfield TF7710 HSCI gespeeld, begin dit jaar.

Helaas ging dat niet helemaal zoals verwacht, er bleek een firmware in te zitten die niet bij het toestel paste.

Daardoor reageerde hij niet op de afstandbediening.

Hiervoor moest de ontvanger terug naar de groothandel die hem naar Duitsland moest sturen om de juiste firmware erin te laten zetten, want zonder afstandsbediening heb je niks aan het toestel.

Maar goed.

Zoiets is wel vervelend, maar kan gebeuren.

Hierna deed het toestel wel wat het moest doen.

Het was niet voor mezelf dus ik kan niet zeggen dat ik er veel ervaring mee opgedaan heb.

Maar voor een gewone kijk ontvanger (die kan opnemen) in HD was het ruim voldoende en durf ik 'm zonder meer aan te raden.

Persoonlijk ga ik wel voor een andere ontvanger, maar das omdat ik er graag mee mag spelen en dus ga ik voor een Linux gebaseerde ontvanger.

Dan de schotel.

Als een toroïdal schotel (zoals de wave frontier) een optie voor je is, zou ik je die zonder twijfel aanraden.

Deze dingen hebben namelijk niet een brandpunt zoals de andere schotels.

Bij die andere schotels zet je alle LNB's een stukje naast het brandpunt.

Dat betekent dat geen van de LNB's ideaal geplaatst is en daarmee een iets mindere ontvangst oplevert.

Dan zou je denken dat je dat weer kunt opvangen met een grotere schotel (want die bundelt meer signaal), maar das niet het geval.

Want een grotere schotel moet je ook nauwkeuriger richten, waardoor je de truc met een multifeed houder niet kunt toepassen.

Een toroïdal schotel heeft geen brandpunt, maar een brandlijn.

Dat betekent dat die de signalen over een lijn concentreert, en niet op 1 punt.

Het enige wat je nu nog weerhoudt van de ontvangst van alle denkbare satellieten, zijn de fysieke beperkingen.

Sommige satellieten hangen zo dicht bij elkaar, dat de LNB's te breed zijn om naast elkaar deze posities aan te kunnen.

Maar ook daarvoor staan de ontwikkelingen niet stil en komen er steeds smallere LNB's.

De schotel is dan weliswaar een bakbeest en je moet 'm secuur afstellen, maar werkt erg goed, en later uitbreiden naar meer satellieten is een peuleschil.

Neem wel minimaal twin LNB's in combinatie met je ontvanger.

 
Ik heb op de DM 800 met de Multytenne een perfekt beeld van de HD zenders hoor!

 
Oh maar dat betwijfelen we ook niet hoor Kees, dat is zeer goed mogelijk. Alleen zijn voor meerdere lnb's de ervaringen met de Visiosat wat beter.

Dat maakt echter de Multytenne zeker niet automatisch een slechte schotel en ik wilde ook geenszins de indruk wekken dat deze niet zou werken.

 
@MAS3

Waarom minimaal twin LNB's?

Jouw advies is dus een toroïdal schotel i.p.v. de Visiosat. Is de T55 toereikend voor de 4 eerder genoemde posities of is de T90 aan te bevelen, buitenbeschouwing gelaten dat laatst genoemde meer posities kan ontvangen.

Met een Linux ontvanger bedoel je de Dreambox of AB IPbox 900 HD? De dreambox is meer bekend en dus zijn er meer alternatieven images beschikbaar?

Heeft iemand nog goede links om meer te weten te komen over de mogelijkheden van een Dreambox?

 
Hmm ik zie dat ik me vergist heb.

Ik heb gespeeld met de Topfield 7710 HD PVR.

En dat is een twin tuner versie waar je dus het best ook twin LNB's op aansluit.

Jij hebt het over een single tuner, ik liet me misleiden door het bijna identieke typenummer.

Ik heb inmiddels de DGStation CubeRevo met dubbele tuner ontvangen.

Dat is het origineel van de AB IPbox 9000 HD.

Daar kan ik dus de komende tijd mee aan de slag, er moet bijvoorbeeld nog wel een harddiskje inkomen.

En sowieso is dat voor het eerst dat ik hier in huis met HD beelden ga spelen.

Voor mij (das dus een persoonlijk iets) komt een dreambox niet aan bod, want die gaat tot een DVI aansluiting en geen HDMI.

Op dit moment merk je daar nog niet veel van, maar dat gaat wel komen als er steeds meer HD aanbieders komen.

 
Ik heb een Wavefrontier T55 met Spaun relais besteld incl. 3 stk LNB (4e heb ik al). Zodra het weer het toelaat gaan we aan de slag. Als e.e.a. goed werkt dan volgt de HD receiver.

Mijn eerste indruk van de schotel is dat de afmeting mij erg mee valt.

 
Hij is niet overdreven groot, qua breedte denk ik ongeveer zoiets als een 1.50m schotel dus dat zal best meevallen.

Maar het gewicht is wel een 14 kilo, dus het kan zeer handig zijn wat hulp te hebben als je hem gaat ophangen.:)

 
@BT

Het valt mee want ik heb de T55 is iets minder dan 7kg en ik heb geluk dat hij geplaatst is op een plat dak.

@MAS3

DVI en HDMI is toch kwalitatief gelijkwaardig, met het verschil dat DVI geen audio heeft. Met een verloop van DVI naar HMDI is het probleem dan toch opgelost?

Gisteren begonnen met de plaatsing. Als eerst was de bestaande mast te dik (45mm), deze eraf geslepen (van de voetplaat van een tegelvoet) en er een pijp van 42mm opgezet. Deze actie heeft al met al een halve dag gekost omdat een pijp van 42mm lastig was te verkrijgen en omdat ik zelf geen lasapparaat heb en deze moest lenen. Natuurlijk had iedereen zijn apparaat net uitgeleend (waarschijnlijk allemaal een T55 / T90 aan het plaatsen). Uiteindelijk bij een van de leeners het apparaat opgehaald en met bak- en braakwerk de pijp vast gezet (lassen is toch een vak).

Vanochtend vol goede moet alle spullen op het dak gezet (zonnetje scheen) maar net toen ik wilde beginnen ..... juist ja, regen.

In afwachting van beter weer ......

 
Dat is het verhaal wat men je op de mouw speldt als je moet kiezen voor een DM800(0) of een ander apparaat dat geen HDMI heeft.

HDMI betekent dat het ding ook de data versleuteld versturen kan.

Dat versleutelen is bedoeld om opnames onmogelijk te maken.

Het is voor toekomstige toepassingen belangrijk dat bepaalde signalen niet opgenomen kunnen worden.

Daarmee denk ik in eerste instantie aan video on demand.

Wanneer je een film kunt bestellen die net niet meer in de bioscoop draait, en dus nog niet op dvd of iets dergelijks te verkrijgen is moet daar niet ineens verandering in komen.

Dus de eigenaar van de rechten van films wil heel graag extra verkoop door VoD (Video on Demand).

Maar dat mag uiteraard niet ten koste gaan van de verkoop van DVD/blu ray of andere huidige afzetkanalen.

Dat is de reden dat degenen die HDMI verzonnen hebben, ook HDCP (High bandwith Digital Copy Protection) hebben ingebouwd.

De verkopers van DMM producten maken misbruik van het feit dat deze technieken nu nog niet toegepast worden.

Maar dat zal wel gebeuren.

Als iemand niet verteld word hoe de vork in de steel zit wat dit betreft, word je dus gewoon misleid.

Men gokt er op dat tegen de tijd dat deze technieken wel toegepast gaan worden, je alweer toe zult zijn aan een nieuwe ontvanger.

Het verschil tussen HDMI en DVI zit dus niet in de stekertjes of de kabels en ook niet in het wel of niet aanwezig zijn van audio in de signalen (want dat is ook mogelijk bij DVI).

Als het HDMI heet, moet er ook de mogelijkheid voor HDCP inzitten.

Er is ook een reden dat DMM (en die zijn niet de enigen) geen HDMI interface hebben.

Dat is geen keuze van die fabrikanten, maar van de club achter HDMI.

Zulke fabrikanten willen de rechten achter HDMI niet betalen, of kunnen deze rechten nooit kopen omdat ze bekend staan vanwege banden met piraterij.

Ik hoef nu natuurlijk niet te vertellen welke van deze twee zwaarder gewogen heeft, en waardoor er geen DMM apparaten zijn die HDMI ondersteunen.

Nu klinkt dit antwoord misschien alsof ik DMM de grond in wil stampen, maar dat hoef ik niet te doen.

Daar zijn anderen veel beter in.

Mijn keuze voor een ander product dan waar de meeste mensen nu voor schijnen te gaan, is omdat ik er niet zo goed tegen kan dat mensen bewust misleid worden een veel duurder product te kopen dat minder biedt.

En omdat ik niet verwacht dat het met aansluiten van een paar stekkertjes werkt zonder er verder bij na te hoeven denken of er tijd aan te besteden.

 
@MAS3

Bedankt ook weer duidelijk.

Vanmiddag werd het droog en ben ik opnieuw het dak op gegaan. Zonder problemen (naar het zich nu laat aanzien) het spul in bedrijf gesteld. Eerst per LNB de instelling goed afgeregeld en toen dat goed was de switch er tussen gezet.

De excelsheet van Holles gebruikt, en enige wat mij opviel was dat de posities die in de sheet staan lopen van + tot - en op de rail staat Links en Rechts. Even gezocht in de handleiding en hieruit blijkt dat - Links is en + dan uiteraard Rechts.

Een andere vraag die boven kwam is dat men het heeft over smalle LNB's i.v.m. de onderlinge afstand, volgens mij is het de beugel welke dit bepaald omdat deze tegen elkaar aankomen....?

Als laatste alle bevestigingen van de schotel met vaselinespray op de moeilijk bereikbare plaatsen en de overige delen met normale vaseline ingesmeerd. Hierdoor roest het spul niet vast. Mijn oude wok was na 10 jaar nog met de hand los te draaien (vingers blijven hierbij niet schoon :sad: ).

Nu nog kijken of de Topfield de meest ideale ontvanger voor mij is.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand of er veel verschil is in HD-ontvangers waar het gaat om de kwaliteit voor SD middels upscaling?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan