afstellen wave frontier

E

edje

ik heb sinds kort ook een t90 in bezit alleen is het mij niet gelukt met uit richten. ik heb de instructie site hierboven gelezen maar kom er niet uit. Ik wil turksat 42 astra 19 &23 en eutelsat 7 kijken, kan iemand mij wat tips geven. ik woon in den haag misschien handig om de berekening hierop te maken. Alvast bedankt
 
@Edje:
Ik heb zoeven zo?n schotel geinstalleerd,en het viel mij ontzaglijk mee,alhoewel de instukties van de fabrikant Piet met de korte achternaam zijn...
Ik heb ook van te voren de info van Duwgati gelezen.(Dank aan die samensteller!!!!)

Kan je aangeven,waar je problemen mee hebt?
Heb je de schotel al in elkaar?
En loodrecht opgehangen?

Ik kreeg in eerste instantie weinig signaal,omdat ik de "kaats-schotel" op zijn kop had...

Er hoeven weinig berekeningen bij te pas te komen.
Zet lnb voor 23.5 in de midden van stang,bij de 0.
En rommel (dit hoef ik,hoop ik,niet uit te leggen?) zolang met schotel,tot je signaal hebt.
Dan zet je de lnb?s voor de 19 en 7 rechts(met gezicht naar schotel!) van de 23.5,en schuift deze langzaam verder weg,totdat je signaal krijgt,van betrokken sat.
De lnb voor de 42 komt links van de 23.5,en hierbij hetzelfde.Schuif deze een flink eind naar buiten,en dan zou je ook die sat moeten krijgen.

Daarna kan je fijner afstellen.Dit gebeurt,door de hele schotel licht te "kantelen",met de 23.5 lager dan de 19.2.(achterop schotel)
En de lnb?s weinig te verdraaien.(hoek met schotel eerst,en dan lnb?s zelf...)

Van invloed is,of je schotel makkelijk toegankelijk is,en wat voor signaal meter je hebt.

Hierbij wil ik een aanbeveling doen:
Tot voor enige tijd,heb ik altijd uitgericht met een oudere ontvanger.Dit lukte steeds minder.
Nu heb ik een Schwaiger SF 9000 sat finder gekocht,en dat ding is zo handig,dat ik het iedereen,die wel eens een schotel moet richten, kan aanraden.
Dat apparaat betaalt zichzelf terug,door het gemak van de werking....

Eventuele gerichtere vragen beantwoord ik vanzelf.Sukses,gr.George.
 
Om te beginnen, ik heb een Vu+ Duo, is wel enigszins te vergelijken met Dreambox, ook qua menu?s. Hier gaat het om het uitrichten van een T90 met meer dan 4 LNB?s.

Mijn vraag is, welke DiSEqC-switch(en) komen hier aan te pas?, want 4/1, dan kan je maar 4 LNB?s plaatsen.
Verder nog, hoe de DiSEqC- instellingen in het menu configureren?.
Graag een duidelijke uitleg, evt. met beelden erbij. Ik gebruik het VTi-image.

Bij voorbaat dank.

Togan.
 
Togan, heb je de link van Aart al bekeken? Daar staat toch vrij duidelijke uitleg voor het afstellen denk ik.

Voor de rest kan ik alleen zeggen dat als je boven op onze banner klikt en je gaat even bij cardwriter kijken dan zul je al het 1 en ander vinden, en via google de zoekaktie "diseqc switch voor 16 lnb" dan kom je bijvoorbeeld bij het volgende uit:

Diseqc...
.Een stukje uitleg...
Er zijn vele misverstanden over diseqc en wat er mee te doen.
DiSEqC betekent Digital Satellite Equipment Control en is ontwikkeld door Eutelsat.
Eigenlijk is het een communicatie-protocol tussen satellietontvangers en diseqc-switches of rotors.
De data gaat door de coax-kabel en kan bi-directioneel zijn, oftewel beide kanten op.

Er bestaan een aantal varianten, een opsomming.....
- Diseqc 1.0 - Schakelen tot maximaal 4 satellieten of bronnen.
- Diseqc 1.1 - Schakelen tot maximaal 16 satellieten of bronnen.
- Diseqc 1.2 - Schakelen tot maximaal 16 satellieten of bronnen, eenvoudige rotor besturing.
- Diseqc 2.0 - Gelijk aan Diseqc 1.2, maar nu met bi-directionele communicatie.

Hoe werkt dat in de praktijk....
Standaard wordt de LNB aangestuurd door de ontvanger, de ontvanger zorgt ervoor dat de LNB op de goede frequentie wordt afgestemd.
Het is echter met een zogenaamde diseqc-switch mogelijk meerdere satellieten te ontvangen.
Deze diseqc-switch kan namelijk schakelen tussen verschillende LNB's.

De meest eenvoudige manier is een zogenaamd monoblock,
dit is eigenlijk een combinatie van 2 LNB's met een diseqc-switch in 1 behuizing

Een uitleg van een webshop, waar ik de link even niet van geef ( commerci?el ) maar zoek maar eens op EMP Centauri S16/PCP-W3 dat is een switch voor 16 lnb's, ideaal voor de wave T90. ;)


Kort overzicht EMP Centauri S16/PCP-W3
Diseqc switch, ideaal voor Wavefrontier T90.

16 satellietingangen + 1 terrestrial (FM-antenne)


17in/1uit universele (alle DiSEqC) switch voor 16 satelliet posities and 1 FM-antenne.
Satelliet en FM-antenne signalen komen via 1 kabel binnen.
De inputs kunnen ingesteld worden in 4 modes door middel van een DIP switch.
Deze switch laat DC door, 22 kHz, DiSEqC commandos en heeft een kortsluitbeveiliging aan de inputzijde.

Specifications of S16/1PCP-W3
Frequency Range
TERR 5-862 MHz
SAT 950-2150 MHz

Control
DiSEqC 1.1 or 1.2 for all inputs
DiSEqC 1.0 for inputs 1-4 only

Insertion Loss
TERR 2 dB avg
SAT 5 dB avg
Input Isolation 25 dB min
Current Consumption 80 mA (18V) + LNB from receiver
LNB Power 400 mA min
Dimensions (w,d,h [cm]) 17.2 x 20 x 6.9
Temperature range -30 ?C - +70 ?C .
 
Hoi freggel1,

Ja, de link van Aart gelezen. Dat snap ik ook allemaal. Het gaat mij er alleen om hoe je dit in het DiSEqC- menu van een Linux-ontvanger (Dream of Vu+) configureert.
Voor de rest zal ik je raad opvolgen en eens gaan googelen op diverse termen.

Greetz, Togan.
 
Hoofdmenu> instellingen > zenders zoeken > tunerconfiguratie, en dan kun je kiezen hoeveel satellieten en dergelijke je wilt hebben.


En wellicht heb je hier nog iets aan.
 
Waar ik de instellingen moet doen, weet ik wel.
Ik heb alle satellieten van 22 west tot 95 oost in de ontvanger, omdat ik tot voor kort met rotor werkte.
Deze is helaas kapot gegaan, na 14 jaar goede dienst.
Heb nu DiSEqC- instelling 4/1 voor beide tuners en ontvang signalen van Astra 1 en 3, T?rksat en Hotbird.
Bij tuner B, zou ık T?rksat kunnen omzetten naar Hellassat en Hotbird naar Eurobird.
Het aantal LNB?s zou dan als volgt zijn:
Astra 1 en 3 twin LNB / T?rksat en Hellassat ieder 1 LNB dit tevens zo voor Hotbird en Eurobird.

Instellingen per Tuner:
A= A: Astra 1 B= A: Astra 1
B: Astra 3 B: Astra 3
C: T?rksat C: Hellassat (nu T?rksat)
D: Hotbird D: Eurobird (nu Hotbird)

Tot hier toe nog steeds geen probleem, want per tuner 4 LNB?s.
Maar als ik nu bijv. bij Astra 3 nog een LNB wil plaatsen voor Arabsat, dan heb ik op ??n van de tuners een LNB "te veel".

Heb in het menu ook zien staan; LNB 1 en verder, en iets met AA / AB / BB / BA, moet ik het daar instellen?.

Verder heb ik ooit in een artikel iets gelezen dat je USALS ook zonder rotor kan gebruiken en op die manier de ontvanger om de tuin kan leiden door meerdere LNB?s zo aan te sturen, kan dit helaas niet meer terug vinden.
Wat volgens mij dan een probleem zou moeten zijn is dat de LNB dan ook de stroom van de niet aangesloten rotor zou moeten krijgen en dat de LNB dan gelijk stuk is.
 
Ik denk dat ik jou in dit geval niet verder kan helpen, hier is de opstelling een Wave T55, 13/19/23/28. En ingesteld in het menu wat ik al aangaf.
 
Heb in het menu ook zien staan; LNB 1 en verder, en iets met AA / AB / BB / BA, moet ik het daar instellen?
Neen, dat gebruik je normaliter om de 4 diseqc's te schakelen, dus op 1 diseqc je 4 lnb's aan te sturen.

Nu ben ik hier ook niet in thuis maar als je verder gaat dan deze 4, dus meerdere diseqc's dan moeten die volgens mij bestuurd worden via de commited en/of uncommitted switch instellings mogelijkheid.
Maar hoe precies weet ik ook niet.
 
Misschien dat Pet123 hier een antwoord op kan geven?
 
Inderdaad, je moet dan kiezen voor DiSEqC 1.1, waarna je er een optie bij krijgt in je menu.
Nou heb ik geen VU+ maar wel dreamboxen met inmiddels alweer wat oudere PLi versies erin.
Ik zie dan het veldje "Uncommitted switch:" erbij, en daar heb ik voor de eerste 4 satellieten "Input 1" staan.
Voor de volgende 4 satellieten staat daar "Input 2" en ik kan tot "Input 16" gaan.
Heb je daar de mogelijkheid om voor 0 (nul) te kiezen, dan is dat de eerste ingang, en stopt het waarschijnlijk bij 15.
Je moet even kijken of je ook de mogelijkheid hebt om te kiezen voor "geen".

Op deze manier kun je dus (16 x 4 =) 64 satellieten kiezen.
Dan moet je natuurlijk wel een DiSEqC switch met meer dan 4 ingangen hebben (de meeste shops hebben ze wel tot 8, en zoals freggel1 al aangaf als je een beetje speurt vind je er die meer doen.

Overigens gaat mijn Cube Revo veel beter om met een groter aantal satellieten maar das weer een heel ander verhaal.
 
OK allemaal voor de uitgebreide antwoorden. Hier kan ik mee aan de slag en zal dus eerst een "Uncommitted switch" moeten kopen. Voor de rest ziet het er dan toch redelijk simpel uit.
Vanwege de hitte, even niet het platte dak op, anders kom ik als een "Bratwurst wieder runter". Het zal een klusje worden voor in oktober, dan is de echte hitte er uit. Maar ben nu toch goed op de hoogte over het hoe en wat. Nogmaals bedankt,

Togan.
 
Even voor de volledigheid, en in geval je dat nog niet begrepen had:
Wanneer je een switch koopt die meer dan 4 ingangen heeft, dan is daarin al zo'n uncommitted switch ingebouwd.
Dat is gelijk de reden waarom je die meestal zal vinden in een meervoud van 4: 8,12,16 aansluitingen en vaak dan nog eentje om de oude kabel of hark-antenne aansluiting te combineren.
Deze combinaties zijn vaak goedkoper dan een losse uncommitted switch van het bekendste merk.
 
@MAS3,

Ben je daar zeker van?, dan kan ik hier in het stadje eens gaan kijken of ze die hier ook hebben. Anders moet ik bestellen via internet.
 
Ja daar ben ik zeker van, omdat ik zelf op dit moment 4 stuks 8 voudige switches (van 2 merken) gebruik.
Ik heb 10 quad LNB's in de T90, maar omdat ik 10 voudige switches niet meer kon vinden (die zijn er wel geweest), ben ik voorlopig voor deze 8 voudige gegaan.
Die hebben allemaal 8 + 1 ingangen en 1 uitgang en werken ook allemaal op deze wijze.
Ze zijn heel veel goedkoper dan 2 x een 4 voudige switch plus een uncommitted switch die die 2 dan weer verbindt.
 
Ze zijn heel veel goedkoper dan 2 x een 4 voudige switch plus een uncommitted switch die die 2 dan weer verbindt.
Ah... da's interessant... daar kan ik vermoedelijk nog wel een kennis blij mee maken.:)
 
OK Mas 3,

Weer bedankt voor je antwoord. Jij bent iemand met ervaring, misschien dat jij kan helpen hoe dit te configureren in het menu. Eerder al geschreven, ik heb Vu+ Duo met VTi-image. Gewoon 4/1 en rotor is voor mij geen probleem.
 
Niet zo heel moeilijk volgens mij hoor.
Bij de dreambox 7000 die ik het eerst aansloot, ben ik een dagje bezig geweest.
Dat komt omdat bij die ontvanger, je regelmatig opnieuw moet opstarten als je iets verandert en dat was mij niet direct bekend.

Hoe het ingesteld word, heb ik in mijn eerste antwoord in deze thread al gegeven.
Je kunt dit ook al proberen met je huidige switch, want dat je voor uncommitted 1 of 2 kiest, maakt niet uit voor je huidige switch.
Die kijkt daar niet naar, en omdat een uncommitted altijd voor zo een switch zit, ziet ie die commando's voor de uncommitted nooit.
Die switch kijkt dus alleen naar AA/AB/BA/BB en niet naar 0 t/m 15.
Je kunt dus wat spelen voor dat je de juiste switch in huis hebt, en zo uitvinden hoe een en ander in elkaar zit.
En sowieso is het een goed idee voordat je iets verandert eerst ff een backup te maken van je werkende systeem.
Dan kun je altijd terug.

Wanneer je vragen hebt omdat je iets anders ziet als wat eerder genoemd, dan graag even melden wat je wel ziet.
Ik kan namelijk niet meedoen met je omdat ik geen Vu en geen VTi heb.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan