Airco/infrarood en andere dingen?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Mannen ik zie eerlijk gezegd de bomen in het bos niet meer, want ik ben aan het kijken hoe we hier zo snel als mogelijk van het gas af kunnen.

Het is in een aantal andere topics al gezegd, maar wat is het beste op dit moment, want je wordt doodgegooid door aanbieders die zeggen dat ze het beste hebben.

Mijn situatie op dit moment is dat ik als eerste mijn meterkast uit wil gaan breiden van 5 naar 8 groepen, en indien nodig krachtstroom.

Ik heb deze week een offerte laten maken voor een airco om de woonkamer te verwarmen en te koelen, maar die kwam uit op €3000,-?
Ik ben hier een beetje van geschrokken, zeker omdat vergelijkbare airco's voor veel minder te koop zijn, maar je mag zelf de [gasleiding] niet aansluiten.
Tevens zit ik mezelf in te lezen voor infrarood verwarming en nog veel meer van dat spul.

Wie ow wie kan de meest perfecte opstelling geven voor een huiskamer van ongeveer 35m2?
 
Wie ow wie kan de meest perfecte opstelling geven voor een huiskamer van ongeveer 35m2?
Phoe 3.000 euro is wel veel te noemen. Maar je moet voor een airco niet in m2 rekenen maar in m3.
Het grootste bedrag zal de airco zelf zijn, dus hoeveel BTU (of kilowatt) je nodig hebt om fatsoenlijk te koelen. En wat voor soort airco wil je. Ja er zijn zeker goedkopere, maar zijn die ook goedkoper in gebruik? Een vriend van me heeft een bijzonder zuinige. De meeste airco's gebruiken ook wel zo'n 2000 Watt om te verwarmen. Hij gaf aan dat zijn airco een of andere compressor had die er voor zorgde dat de druk of zoiets al voor warmte zorgde en aldus hij de airco aan kon laten in de winter voor warmte en bij lange na die 2000 watt niet haalde.
Ik zal hem eens vragen wat die kostte.

Dan is het sowieso wel handig als je ook zonnepanelen hebt, zodat je zo'n ding zoveel mogelijk min of meer gratis kunt gebruiken.

als eerste mijn meterkast uit wil gaan breiden van 5 naar 8 groepen, en indien nodig krachtstroom.
Gaat u dat maar vergeten. Je kunt waarschijnlijk wel een of meer groepen erbij doen, maar ze hangen allemaal aan die ene hoofdzekering dus het totaal mag toch niet boven (of veel boven) de waarde van de hoofdzekering komen. Wat is dat bij jullie? Misschien 16 of 25 ampere?
Krachtstroom kun je vermoedelijk vergeten. Even buiten het feit dat je dit door een erkend installateur moet laten aanleggen is dat uiteraard een stuk duurder en wordt veelal geweigerd omdat er nu al eigenlijk een probleem met stroom is.
Daarom kan al in de nodige regio's bij particulieren geen krachtstroom meer aangelegd worden. En ik ga er van uit dat dit alleen maar erger wordt.

Ik denk dat er nog wel wat mensen zijn met meer technische ervaring op dit gebied die nog wel iets kunnen uitleggen.
 
@ freggel1 ben al een hele tijd van gas af .
Krachtstroom heeft eigenlijk geen meerwaarde mits je iets hebt waar het het voor nodig is.
Zelf heb ik twee airco's hangen een boven en een in kamer/keuken 20 en 28000 btu beide incl installatie 2800 euro merk LG stil zowel buiten als binnen unit.
Verder heb vijf infrarood verwarmingsplaten incl draadloze bediening van trotec hangen die aan of uit gaan op de ingestelde temp.
Deze kosten bij elkaar ongeveer 650,- funk themostaat is de BN35. moet er wel ff bij zeggen was een aanbieding :rolleyes2:
Gas word kostenloos weggehaald .
Het is al met al wel een aanslag op budget maar heb dit met de panelen weer mooi " terugverdient"
Voor de stroom zit ik met maandelijkse betaling op 15,- maar heb dit zelf vehoogd naar 50,- . daar je niet weet wat de prijzen gaan doen.
En is het teveel betaald dan krijg ik het mooi terug .
 
@freggel1 , via de energieleverancier kun je een 40A zekering aanvragen. De kans dit word afgewezen is groot, maar 3-fase zou in principe geen probleem moeten geven.
Let wel, 3fase aan laten leggen is niet goedkoop! Liander rekent daar al snel 1000-1500 euro voor.

Wat BT al aangaf is meer stroom vragen een lastig iets, inderdaad vanwege het stroom tekort. 3Fase zou in feite geen probleem moeten zijn omdat het tekort hoofdzakelijk op de monofase ligt.
Het voordeel is dat je op de andere twee fase kunt terugleveren of kunt afnemen, zonder dat de rest van de straat daar hinder aan heeft.

Infrarood is super lekkere warmte, vergelijkbaar met een CV-radiator, maar het rendement is 0.
Een warmtepomp zet , pak hem beet, 700 watt elektra om in 3500 watt warmte en een infrarood paneel verbruikt 700 watt elektra voor 700 watt warmte.... zonde geld dus.
..voor onder de overkapping zou het een optie kunnen zijn trouwens. ;)

Trouwens Freggel, je kunt een lucht-lucht warmtepomp (airco met verwarmmogelijkheid) prima zelf installeren, alleen heb je bij storingen geen garantie.
Wat je zou kunnen doen wanneer je een beetje handig bent, is een f-gassen certificaat halen. https://stek.nl/f-gassen/
Dat examen stelt geen ruk voor en daarmee mag je dus airco's installeren of bijvullen etc. De studiekosten worden deels door de overheid betaald.... als het potje inmiddels niet is leeggezogen door andere zaken. Maar in de 60 miljard van Kaag zit dit verwerkt.
 
Aanstaande dinsdag ga ik even met een neef van mij aan tafel zitten en bespreken wat we hier kunnen doen om voor een groot gedeelte van het gas af te komen.

Want wat @scubadiver zegt, en de rest ook, ik begrijp dat het even een ingreep wordt in de spaarcenten, maar ik heb een startbedrag in mijn hoofd, en daar wil ik niet te veel van af wijken.
 
Freggel als je van het gas af wil en echt verwarmen moet je er rekening mee houden dat het verwarmen niet eeuwig door gaat.
Als de buiten temperatuur beneden de 7 graden stoppen de goedkopere airco's.
 
Bij -15 graden is het zo'n beetje wel einde oefening.... De goedkopere dingen, wat janblues zegt, die stoppen er al veel eerder mee.
 
Dat begrijp ik mijn koelkast in het tuinhuis doet hetzelfde.

maar ik ben intussen al wat stapjes verder.
Vanavond is een neef van mij geweest om de meterkast te vernieuwen, ik heb nu 5 groepen, maar uitbreiden naar 6 is geen probleem.
Ik moet de offerte nog krijgen, maar die extra groep wil ik enkel voor de toekomstige airco gaan gebruiken.

Wat die airco's betreft daar wordt ik helemaal tuureluurs van zeker de prijsverschillen die er zijn voor vaak dezelfde airco's maar ook de installatie kosten die sommige rekenen.

Wat de airco betreft daar ligt mijn voorkeur bij een Daikin 3.5 Kw. Moet volgens mij genoeg zijn voor onze woonkamer.
Maar nou nog iemand zien te vinden die deze samen met mij kan en wil installeren.

Ik heb intussen ook een infrarood verwarming besteld, niet de duurste, maar ik ben benieuwd hoe deze werkt.

Tevens ben ik nog aan het testen met een zonnepaneel...

Jammer dat mijn budget voor dit alles een flink stuk te laag gaat zijn.
 
Ik heb een Samsung Airco en ben daar bes.tevreden over. Weinig tot geen tot geen onderhoud. De aansluitwaarde is 5-6kW . Heb hem een jaar of 4 is nog nooit nagekeken.
Wel zelf de filters schoon gemaakt en autoclean .

Mijn woonkamer plus keuken is ruim 45m2 en die krijgt ie met een makkie op 22° bij 37° buiten.


In het toilet waar geen verwarming is heb ik een ir plaat hangen . Deze heb ik smart gemaakt met eenen een smart powerplug. thermometer
Gaat in de winter asn bij 20° en uit bij 21°
Is een 400watt plaat die achter de pot tegen de muur hangt. Werkt uitstekend.
Lekker warme rug . Let wel op dat ir platen op geschikte plaatsen moeten worden geplaatst. Eerder had ik hem op het plafond gehangen . Hmm verkeerde keuze. Vrat stroom en niet behaaglijk schijten.
 
maar die extra groep wil ik enkel voor de toekomstige airco gaan gebruiken.
Ja dat is wel verstandig. Ik heb hier ook een extra groep, daar zitten uitsluitend mijn pc en randapparatuur en de airco op.

een Daikin 3.5 Kw. Moet volgens mij genoeg zijn voor onze woonkamer.
Hoezo een Daikin? Want hoeveel kuub is jullie woonkamer? Heb je er ook aan gedacht dat je -alle- open ruimtes die ermee verbonden zijn mee moet rekenen? Dus het stuk keuken moet je bijv. ook mee rekenen.
Met een 3,5kWh oftewel 12000 BTU moet je het in elk geval wel kunnen redden. Op deze pagina kun je zien hoe je rekenen moet. Mijn ervaring is... neem een tikkie hoger dan wat daar staat. Bij mij niet geweldig geisoleerde ruimte. Kamer 5x5,5x2,5=68,75 kubieke meter. Daar komt de keuken bij want ik heb een open keuken. Deze is dus ongeveer 4x3x2,5=10,75 kuub. Samen 78,75 kuub.
Hier is de isolatie niet zo geweldig dus doe maar factor 40 kom je uit op 3.150 watt dus 3,1 kWh. Ga er maar van uit dat je voor zo'n ruimte echt wel die 3,5 kW nodig hebt anders krijg je het niet fatsoenlijk gekoeld of duurt het te lang (kost dus veel stroom).
Anyway, niet in vierkante meters rekenen maar in kuub en alle open ruimtes meetellen.

Wat The Matrix heeft is uiteraard veel te zwaar voor zo'n kleine ruimte. Maar dan gaat het koelen wel sneller, dat dan weer wel. Maar het verbruikt dan ook wel even wat maar is echt overkill.

Ziet er naar uit dat die airco nog goedkoop is. De modellen die goedkoop verwarmen zijn misschien wat duurder.
Een beetje merk en een automatische schoonmaakoptie is wel handig.
De airco zou in elk geval energielabel A++ en een SCOP van 4,0 of hoger moeten hebben (veel hebben al cop of scop van 4.0).
Kan die Daikin dat wel? En heb je niet voor hetzelfde geld een beetje fatsoenlijk en bekender merk zoals LG, Samsung of zelfs Haier (bekend van ijskasten)?
Want als ik de prijzen zo zie, liggen die gelijkwaardig en dan zou ik toch liever een bekender merk Airco nemen.
 
Om een ruimte te verwarmen heb je ongeveer 70 tot 80 watt per cuub nodig.

Een offerte voor 1 groep.

Een groepen kast is soms best aan de prijs.
Als ik het doe kies ik voor Emat.
Dat scheelt soms meer dan de helft.
Al die kasten die ik heb geplaatst nog geen klachten gehad.
 
Kan die Daikin dat wel?

Daikin FTXM35R​


Datasheet
ModelWandmodel complete set
FabrikantDaikin
EnergielabelA+++
FunctiesKoelen / verwarmen /ontvochtigen
Aantal KW3,5 KW
Geluidsniveau binnen unit dB(A)19 dB(A)
Gewicht binnen unit (kg)9
Afmetingen binnen unit BxHxD (mm)810x297x270
Afmetingen buiten unit BxHxD (mm)765x550x285
Gewicht buiten unit (kg)31,5
Geluidsniveau buiten unit dB(A)49
TypeInverter
Geschikt voor een ruimte tot90 m3
Koelleiding1/4-3/8
KoelmiddelR32
Verwarmen tot buiten temperatuur tot °C-15
SCOP4.85
SEER7.47
Koudemiddel: Type/Inhoud kg/TCO₂eq/GWPR-32/0,76/0,52/675

Maximaal opgenomen vermogen tijdens verwarmen is ongeveer 750-800 watt in turbo modus, dus een stopcontact is voldoende.
Tijdens het bijverwarmen heb ik deze nog nooit boven de 500 watt gezien.
Maximaal vermogen met koelen.....250 watt. ..of mijn stroommeter zou niet goed moeten werken.. :). Bijkoelen doet deze slechts op 150 watt max.

Daikin is wel één van de topmodellen en mocht je een mitshubishi-electric tegenkomen met dezelfde spec's, dan zie je tijdens het installeren dat zij deze in grote lijnen gekloond hebben. (ook deze heb ik geïnstalleerd)
Ik denk dat alleen de Panasonic Etherea Split unit airco 3.5KW Z35-VKE kan concurreren, maar is duurder en kwalitatief iets beter...maar dat is meer een gevoelskwestie.
 
Laatst bewerkt:
Wat The Matrix heeft is uiteraard veel te zwaar voor zo'n kleine ruimte. Maar dan gaat het koelen wel sneller,
Een overkill aan airco voor verwarmen kan het zogenoemde 'pendelen' veroorzaken. Maar met het instellen van de 'eco-modus' is dat al snel verholpen..
..en een beetje overhead in de winter is wel prettig.
 
Mijn woon/keuken ruimte in m3 = 125m3
Volgens link van BT moet ik in mijn geval dit vermenigvuldigen met 40 en kom dan uit op 5kW. Dus weinig overkill

Het opgegeven vermogen voor koelen = 5kW en SEER =6,5kW hetgeen mij niks zegt wat "SEER" is

Bij verwarmen staat. 4,5kW en SCOP 3,8 ook SCOP zegt mij niets.
Mijn installateur adviseerde dus dit model omdat destijds je kon kiezen uit 4-5kW

Volgens google:

Het energieverbruik (rendement) van een warmtepomp wordt uitgedrukt in de SEER- en SCOP-waarde. SEER (Seasonal Energy Efficiency Ratio) geeft de seizoensgebonden waarde van de energie-efficiëntie van het product weer en bepaalt zijn energieklasse in koelmodus. SCOP (Seasonal Coefficient of Performance) geeft het seizoensgebonden rendement weer en bepaalt de energieklasse van de warmtepomp in verwarmingsmodus. Hoe hoger de SCOP- en SEER-waarden, hoe zuiniger het toestel. Dankzij deze labels kunnen de energieprestaties van verschillende toestellen gemakkelijker met elkaar worden vergeleken.

Leuk maar vertaald naar mijn split airco???????
 
Die waardes liggen momenteel al een stukje hoger. Alleen maar gunstig voor de knip.
 
@Black Tiger , de reden dat ik neig naar een Daikin komt omdat het bedrijf waar ik gewerkt heb, Daikin airco's en koelingen gebruikte.

Deze waren erg betrouwbaar vond ik. ;)
 
Mijn woon/keuken ruimte in m3 = 125m3
Is dat inclusief meubels?

Een woonkamer van 100m3 is met een bankstel van 5m3 al 95m3. En zo trek je de inhoud van alle meubels af aan de totale inhoud van de huiskamer.
Wanneer men reëel gaat meten dan is een huiskamer van 100m3 al snel 60m3 en dus voldoet in dit geval een 2,5KW L-L warmtepomp.
 
Is dat inclusief meubels?
Dit is de totale ruimte en snap even niet wat het meubilair daar aan toe doet. Immers die bank, kast, keuken etc zijn ook opgewarmd en als je gaat koelen moeten die toch ook gekoeld worden. Zelfs de muren zijn op dat moment opgewarmd en moeten in temperatuur omlaag.

Nu is lucht heel snel afgekoeld maar de bamk kast en ovrrige buffers geven dan nog steeds warmte af dat duurt wat langer dan een koude bries.

In de link van BT staat nergens dat je je meubilair buiten moet zetten🤪

Dat er voor een warmtepomp mss andere berekeningen zijn is mogelijk maar hier gaat het over een split airco
 
Fabrikanten rekenen graag met de effectieve inhoud wat verwarmd moet worden. Daarom vind je bij de ene fabrikant 110m3 en bij de andere fabrikant 90m3 capaciteit voor een 3,5Kw L-L warmtepomp.
Waar dit precies op gebaseerd is weet ik zelf ook niet.
Een kast en een bank warmt inderdaad vanzelf op, maar de luchtstroom gaat niet door de bank of kast heen.

Stel dat je een immens grote huiskamer hebt van 400m3, maar helemaal compleet volgepropt met "rommel" waardoor je nog maar 3 meter ruimte om je heen hebt om te zitten...de rest is volgebouwd, dan heb je dus nog maar 10m3 om te verwarmen. Lucht gaat niet door materie heen.
 
En als die 390m3 troep tot in de kern naar 10°C is afgekoeld dan kun je stoken wat je wilt , lucht gaat idd niet door materie heen.Maar verwarmt wel de oppervlakte en dringt zo beetje bij beetje naar de kern.
Gelijk een hete lucht oven. Het kippetje gaart langzaam van buiten naar binnen, dit in tegenstelling met een magnetron
Het duurt eindeloos voordat de 390m3 helemaal opgewarmd is van.10° naar bv 20° en gedurende die tijd is het zeeeeeeeer onbehaaglijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan