Airco/infrarood en andere dingen?

Hoi Frans, allereerst welkom op Satellite Fun!


Dat ligt er toch ook maar aan welk type het is, want als ik dat zo lees van die Daikin zit die toch erg laag. Wat ik zo even heel snel op Google vindt van die Gree airco's is dat al snel A++ en geen A+++ dus dat betekent dan niet zuiniger dan de boven genoemde Daikin.
Welk type heb je genomen als ik vragen mag?
Ik zat al vele jaren bij duckfiles....denk vanaf 2003 al.
maar even over de airco
bevalt prima.
  • SEER: 6.6
  • SCOP: 4.2
  • gree-pular-grc-101q1-kpl-n5-grco-101q1-kpl-n5
 
Ik zat al vele jaren bij duckfiles....denk vanaf 2003 al.
Oeps ja klopt, vond het al vreemd omdat de naam me bekend voor kwam, maar ik keek op de verkeerde plek (score i.p.v. datum), inderdaad 2002 al, sorry. ;)
 
Frans is idd al een oud lid, maar natuurlijk nog steeds van harte welkom hier!
Ik vindt het leuk dat er nog steeds "oude" leden zijn.

Maar ik ben intussen een grote stap verder, vandaag is er een airco geïnstalleerd hier, een LG Dualsplit [serienummer en foto's volgen nog]

Na dat deze helemaal aangesloten was en stond te koelen zag ik dat de binnen temperatuur binnen 15 minuten van 24,5 naar 22 graden zakte,
Dat ding gewoon aan laten staan, en lekker gaan BBQ-en bij de buren, die afspraak stond.
Het bedrijf die de airco aangesloten heeft hebben keurig werk geleverd, alles netjes opgeruimd.

Toen we thuis kwamen was het binnen flink afgekoeld, naar 18,5 graden, maar dat was niet de bedoeling, de airco stond ingesteld op 21.

Ik denk dat ik toch de gebruiksaanwijzing er op na moet gaan lezen, en dat ding optimaal in moet gaan stellen.


Intussen zijn er ook een paar andere dingen bezorgd voor de volgende stappen, een infrarood verwarming, en een lithium accu om apparaten via een zonnepaneel aan te sturen.

Ik heb nu nog genoeg te doen, maar of ik helemaal van het gas af kan nu dat weet ik nog niet helemaal zeker.
 
Vreemd dat hij zo diep gekoeld heeft. Normaal gesproken stel je met de afstandbediening de gewenste temperatuur in en daar gaat de airco op moduleren. Let er wel op dat er verschillende mode instellingen zijn.
Maar daar kom je wel achter.

Mijn installateur destijds heeft de totale mogelijkheden van de AB met mij doorgenomen zodat alles zeer duidelijk was. dat was een extra service en duurde bijna een half uurtje instructies.
 
Dat de airco zo diep gekoeld heeft daar ben ik intussen achter.

De monteur had enkel de batterijen in de afstandsbediening gedaan en de airco aangezet zonder iets in te stellen. :stupid:

Vandaag dus de gebruiksaanwijzing opgezocht, en alles volgens het boekje ingesteld, en dat ding op 23 graden gezet rond de middag.

We moesten daarna naar een verjaardag in @Matrix zijn geboorteplaats, Tilburg. En toen we rond 6 uur thuis kwamen was de binnentemperatuur lekker 23 graden.

Vanavond na het eten het volgende project getest, een infraroodverwarming met een thermostaat er bij, het apparaat is maar 130 watt, en qua afmeting 40x60, er kwam meteen een aangename warmte van dat scherm, wat er uit ziet als een soort van schilderij.

Dit wordt dus iets voor de kleinere ruimtes zoals de wc of de hal bij de voordeur. :biggrin:
 
Laat voor jou de warmte maar komen! :)
 
Misschien IR projectje uitbreiden met bv een simpele tijdschakelaar.
Of zoals ik een wifi smart power switch programmeren
Wat heb je minimaal nodig.
Een wifi power switch bv bij de action 8€ en een gratis LSC app .
kun je zonder omkijken die plaat programmeren wanneer aan en wanneer uit en de thermostaat zet je op de gewenste temp. Bv 20°
 
Waar had je nu die infrarood verwarming vandaan? En is die qua verbruik goedkoper dan de airco?
Is die ook bedoeld voor de huiskamer?
 
Ik heb mijn infrarood via Amazon.
 
Deze heb ik in het toilet beneden hangen en voldoet prima is ook niet zo'n grote ruimte.

Ik gebruik daarvoor een smart wifi temperatuur meter als thermostaat icm een wifi smartpowerplug.
Heb ern scene geprogrammerrd dat in tijdbestek tussen 9u en 22u de powerswitch aangaat als smart thermometer beneden 20° meet en uitgaat als thermometer boven 21° meet. Werkt zeer goed.
 
Laatst bewerkt:
Infrarood gebruikt net zoveel als een elektrische kachel. Dus veel.
En dat is het voordeel van een warmtepomp daar stop je 1 kw in en je haalt er 4 tot 5 kw aan warmte weer uit.

Infrarood is te vergelijken met warmte van de zon. De ruimte wordt eigenlijk niet verwarmd maar een persoon of tafel bijvoorbeeld.
Het voelt wel heel prettig.
Ik wilde het eerst ook om het hele huis te verwarmen. Maar dan moest ik ook mijn groepenkast behoorlijk uitbreiden.
Dus goedkoop stoken is het niet.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje kort door de bocht dat de ruimte niet verwarmd wordt.
Mijn IR paneel in toilet verwarmd wel degelijk de ruimte. En laat ik hem aanstaan zonder regeling dan gaat de ruimte temperatuur in WC richting 32°.

VoOr de verdere rest heb je gelijk Jan. Het zijn stroomvreters
 
Dat heb ik niet uit ervaring maar dat werd me verteld bij het bedrijf waar ik was die het verkocht. Dat de ruimte niet maar de de rest alleen.
 
Infrarood gebruikt net zoveel als een elektrische kachel. Dus veel.
Ai dat is dan niet geschikt. Dan kunnen we misschien beter gaan verwarmen met het butagas kacheltje?
Want het ziet er naar uit dat als het echt winter wordt, de CV hier laag gaat blijven i.v.m. de kosten die er aan zitten te komen.
 
BT jij hebt toch een huurwoning?
Dan kan je vragen dat jouw cv aangepast wordt naar een hybride.
Dan gaat de warmtepomp verwarmen en als die dan tekort komt gaat de cv ketel bijspringen.
 




Als hoofdverwarming zijn infraroodpanelen minder geschikt, behalve als je huis heel goed geïsoleerd is
 
Ai dat is dan niet geschikt. Dan kunnen we misschien beter gaan verwarmen met het butagas kacheltje?
Met een thermostaat gaat het paneel aan en uit. Eens kijken of ik het gebruik van mijn plaat in januari terug kan vinden. Operationeel van 09u00 tot 22u00

Hebbes het paneel is 400Watt,
Verbruik
januari 55kW
Februari 43kW
Maart 35kW
April 29 kW
Mei -------aug 0

Voordeel van een smart powerline die houdt dat bij.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje kort door de bocht dat de ruimte niet verwarmd wordt.
Mijn IR paneel in toilet verwarmd wel degelijk de ruimte.
IR verwarmd de voorwerpen die vervolgens de warmte weer afgeven. De warmte die ervaren wordt is indirect.
De ruimte tussen voorwerp en IR apparaat, de lucht dus, wordt niet verwarmd door IR.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan