Alles op een rij met Stab rotor

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

satdigital

hoi,

ben in bezit van een Stab rotor.

Voor ik de installie wil uitvoeren, op de humax 5400, wou ik eens jullie meningen horen.

Zijn er bepaalde punten waarop te letten ?

Welke tips raden jullie mij aan ?

En ja, ik hoor het wel zeker voor een goede afloop :)

 
Zorg dat je antenemast zuiver in het lood staat.

Anders kun je maar een paar satelieten onvangen.

Zet de Stab rotor zuiver uitgericht op het zuiden. ( zoals pagiena 2 van je beschrijving staat zie fig. 2 + 3 )

Ga dan naar je Humax Installatie > zenders zoeken > Antennene instellingen > satelliet naam Astra >lnb Ferq op Universal > Motor sturing op aan > druk op ok en nog een keer op ok > ga naar DiSEq modus en zet die op gebruiker.

nu ga je naar beweging in dit zelfde scherm en nu kan je met je pijltjes toets de rotor naar 6.9 graden draaien.

zie fig.8 van je handleiding.

Vergeet niet elke keer als je een nieuwe satelliet heb gevonden om deze op te slaan in je onvanger ( dit doe je door naar motersturing te gaan de met je pijltjes toets voor opslaan en dan ok)

Nu kan je de hoek je schotel uitrichten op de Astra 19.2 oost.

Dan moet de rest ook redelijk staan.

Hou wel in de gaten dat je elke keer je een andere sateliet

wildt opslaan dat de naam overeen komt met het kanaal.

hou ook je vrij def. antenne in de gaten, anders ben je eerdere positiets kwijt.

 
Hoi Peez,

bedankt !

gaan we zeker onthouden en verder is het hier de bedoeling om een complete info topic te hebben over die Stab.

We zouden later, indien we over de nodige en complete info beschikken, een faq neer te zetten.

En nu stel ik mij de vraag waarom 19.2° als start en niet 1 ° west ?

Jullie mogen zeker ervaringen neerschrijven ook. De kleinste details kunnen van pas komen.

 
Hallo Satdigital,

In de winkel rade zij mij aan om met de Astra te beginnen.

Ergens logisch, de naast hangende satellieten zijn ook populair.

Vergeet niet dat je maar 16 posietties kunt op slaan, daarbij kan de Stab rotor maar een schotel van max. 1 meter dragen.

Er zijn er ook die 1.2 meter kunnen hebben.

maar volgens mij is alleen de arm verlengt.

ik heb ook een schotel van 1 meter aan hangen, nou daar heb hij toch al moeite mee.

Met moeite bedoel ik niet het draaien, maar het gewicht.

ik vind de constructie nou niet geweldig.

Als het gaat waaien dan heeft mijn Stab al een speling van 2 graden. (nou dat is niet bevordelijk voor de tandwielen)

dan heb ik nog geen storm gehad.

En wat ik ervan heb begrepen, voor de meest westelijke en oosttelijke satellieten heb je een groote schotel nodig.

ik kan me vergissen ik ben nog maar net begonnen.

 
Dat was ik nog vergeten te melden.

haal je Stab rotor even uit elkaar,zodat je even wat vet op je tandwielen smeerd, want dat schijnt duur te zijn voor de fabriekant.

Wel vet die tegen een hoge temperatuur kan, inverband met de zomer.

 
Hoi Peez,

zeker belangrijk om te weten zoiets.

Kan je ook eens vertellen hoe zwaar die schotel weegt, ongeveer of het merk?

Ik denk dat het hier om een niet allu. schotel gaat.

Bij mijn weten zou een gewone schotel van 85 à 90 zwaarder kunnen wegen dan een triax 110 cm.

Ik ga eens proberen om hierover meer info te vinden.

Zal zeker ook belangrijk zijn alsook de lnb stroomverbruik.Maar hierover heb ik al eens een kort lijstje gepubliceerd.

We horen het wel...

 
ik heb zelf een Visiosat 90 cm pl/min. 10 kg

Volgens de beschrijving kan de Stab rotor die ik heb 12 kg aan.

dus ik zit dicht bij mijn limiet.

Maarja, wat te denken met harde windt?

Er zullen schotels zijn die groter en lichter zijn daar twijfel ik niet aan, maar de klappen die de rotor krijgt zijn ongekent.

ik denk dat ik over gaat naar een nieuwe Jaeger Supermount met een Vbox.

het voordeel hier van is namelijk, dat ik veel meer posieties kan opslaan plus ik kan er een nog grotere schotel aan hangen.

Techn. gezien vind ik persoonlijk de Stab niet degelijk gebouwd, vooral de aandrijving. ( maar dit is wel mijn mening)

hij werk wel perfect hoor, maar als je meer wild dan ben je volgens mij gauw klaar met een Stab rotor.

M.v.g.

 
Het lijkt mij handiger om met de Sirius te beginnen.

Deze satelliet staat voor ons, in Nederland,het meest in het zuiden op het hoogste punt van de clarkbelt. Als je met andere satelietten begint zul je nog veel meer moeten corrigeren.

 
ok Peez,

bedankt voor je uitleg.

die info komt van pas om straks alles op een rijtje te zetten ! Je verdere experimenten nog steeds welkom ;-)

Zijn er nu zo nog hobbyisten die gelijkaardige info, verbeteringen of aanvullingen hebben over deze topic?

 
Hoi Zeeman,

was net te laat om op jouw posting te replyen.

Dus zou naar mijn mening 1° west wel kunnen kloppen voor de Belgen dan ?

Je zegt corrigeren?

Bestaat dus de mogelijkheid om reeds vooraf ingestelde sats alsnog te corrigeren?

 
De zeeman heeft gelijk, wij staan hier t.o.v. het zuiden 5 graden uit de richting ( 0 graden meridiaan is Greenwich ). Dus het beste is om de motor helemaal loodrecht te zetten en dan sirius opzoeken, dan staat je schotel het snelst goed. Dus ook in belgië ( tenzij je helemaal in het zuidwesten woont, dan ga je dichter naar de 0 graden meridiaan ) is deze satelliet de beste uitgangspositie, want het gaat dus om de lengte en niet om noord-zuid.

 
En anders zou je het kunnen proberen met de Telecom welke op 3 graden oost staat. Hoewel deze moeilijker is te tackelen omdat ie overhet algemeen feeds heeft.

Maar dit alles staat denk ik ook in het artikel van de hopperguide. Voor een poosje terug stond er ook een artikel over in de Satellite.

Met de aanpassingen bedoelde ik dat je later toch de schotel moet bijstellen/afstellen, dit omdat je de clarkebelt niet volgt als vanuit het verkeerde punt gaat werken. Natuurlijk kan het soms met geluk ook in een keer goed gaan maar daar zou ik maar niet te veel op rekenen.

suc6,

Zeeman.

 
Misschien te simpel maar;

Monteer eerst de schotel haaks op de motor en monteer dan het geheel op de mast. ;)

 
en dan matuurlijk wel naar het zuiden richten want anders word het niks.

 
thanks guy's

gaan we rekening mee houden.

We gaan weldra de mijne beginnen en dan bij vriend.

Nog effe bazin hier ompraten voor de gepaste plaats.

Voor de rest komen er hier bekende termen over van een andere hobby :)

 
Ik wil wel even replyen op een foutje. Het echte zuiden welke nodig is voor de azimuth is niet de '0' meridiaan. Deze is indertijd vastgelegd als tijdgrens door een commissie. De echte magnetische nullijn loopt door Hamburg. Wij zitten hiervan ongeveer een 4-tal graden rond Brussel en Greenwich (de nul meridiaan) zal ongeveer 8° zijn. Mid Ierland is reeds een 12°.

 
Tja dat is een heel mooi verhaal satelliet maar daar kunnen wij helaas niets mee. Het is mooi als aanvullende natuurkundige info. Maar het helpt ons niks bij het bepalen waar de satellietjes staan. De positie van de satellieten wordt gegeven tov van de 0-meridiaan die door Greenwich loopt. Men heeft wat dat betreft de afspraak uit de ZEEVAART

overgenomen dat de 0-meridiaan door Greenwich loopt.

Wat voor ons van belang is dat wij voor onze positie de richting zuid,180 graden, zo goed mogelijk bepalen.

Dit is zo belangrijk voor ons omdat dat het hoogste punt voor ons is van de Clarkebelt, die we moeten volgen.

Dus ga nou maar voor de Sirius als referentie.

Een magnetidch kompas is in deze situatie geen oplossing.

een ouwe zeebonk.

 
Bedankt allemaal !

En wie weet kunnen hier nog tips of ervaringen verteld worden over die Stab motor.

Ik probeer allesinds hier ook nog wat gewichten te vermelden van schotels, als ik die vind :)

 
Hallo allemaal,

Ik heb voor het eerst een schotel, dit is dus allemaal helemaal nieuw voor mij.

Een vriend heeft de mast met vrij zicht op het zuiden geplaatst (deze staat loodrecht!).

Nu heb ik de volgende vragen voor als ik straks de schotel wil gaan installeren.

Ik heb een 97cm schotel, een dreambox 500s reciever en een diseqc 1.2 rotor, een sat finder en over enkele uurtjes een kompas.

Nu las ik al in diverse posts dat je hem het beste kunt uitrichten op de sirius sat, maar kan iemand mij vertellen hoe het werkt met die graden de sirius staat op 5gr oost maar ik moet m n kompas op Zuid richten? hoe reken ik (eventueel) dan uit waar bv de astra sat staat want deze zal bv op 38GR oost staat(geen idee waar die staat hoor).

De zogenaamde elevatie zou op 38Gr zitten maar ik hoor ook weer 29,9 graden?

Wie kan mij in normaal NL helpen want de woorden zoals elevatie hoek en declinatie hoek zeggen me helemaal niets (en ik heb even geen grote van Dalen bij de hand:)

Bvd

Rob

 
Laatst bewerkt:
Robilonk, a.u.b. niet dubbelposten, je hebt geen hardwareprobleem en je hebt je vraag al in een andere thread gesteld waar inmiddels ook een antwoord staat.

Alvast bedankt! :)

 
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan