Als ik er dan nog gebruik van dat weet ik niet.

Eindelijk iemand die wel nagedacht heeft.
Dank je wel, ik dacht al dat de enige was. En ik ben absoluut geen complottheorie denker en keur Poetin's handelen ook absoluut niet goed. Maar het is een kwestie van logisch bekijken wat er gebeurd is. Net zoals de voorbeelden die jij aanhaalde.
Er was bij de val van de Sovjet Unie een enorme kans geweest om dreiging weg te nemen door de Navo te ontbinden en evt. in geval van nood weer vanuit de VN of kleiner bondgenootschap op te richten. Had in elk geval minder agressief over gekomen jegens de Russen.

De vergelijking die @Parabolica daarop geeft gaat niet op. Want je schaft de politie (het leger) immers niet af. Daarnaast wordt er voor het gemak vergeten dat er buiten de NAVO ook in bondgenootschappen gevochten werd en we hebben altijd nog de VN om vanuit dat bondgenootschap een nieuwe Navo of ander bondgenootschap op te zetten.

Sorry hoor, maar een president die pro-Russisch was en daarom door het volk later weer werd afgezet
Oh dus een pro-westerse mag niet afgezet worden maar een pro-Russisch wel omdat dit minder leuk is? Ondanks dat ie gekozen was? Vaagheid.
En v.w.b. corruptie, ja er is overal wel wat, maar veelal zien we daar niets van. De Oekraine is een van de corruptste landen in Europa en voldoet daarmee dus ook bij lange na niet aan vereisten om toe te kunnen treden tot de EU.

Vrijheid is een relatief begrip. De jongeren in Rusland leven ook in vrijheid. Oke de laatste jaren worden ze meer opgepakt bij demonstraties. Maar ze kunnen vrij op stap, vrij reizen, studeren in het buitenland (zoals Nederland). Als ze het zo slecht hadden waren er al lang heel velen naar Europa gekomen (want vluchten zoals vroeger hoef niet eens meer) en asiel aangevraagd. Dat is totaal niet aan de orde.
Er zijn beperkingen, maar die hebben we hier ook, alleen hier op meer democratische wijze, maar alles heeft zijn voor- en nadelen.

maar niemand kan bewijzen of het anders was gelopen als de EU niet had bestaan.
Net zo min andersom en daarom ben ik het ook niet eens met de uitspraak dat de EU een must is. Nee helemaal niet, een EEG kan dat net zo goed en de VN ook, dat zijn al Europa brede bondgenootschappen.
Het zich bedreigd voelen van Poetin zit echt niet tussen de oren en al helemaal niet alleen tussen zijn oren. De bedreiging voor Rusland, de EU en de Navo, die Rusland altijd afgedaan hebben als boosdoener (misschien terecht maar goed), zijn alleen maar meer richting Rusland opgeschoven. Ondanks de afspraken, die je ook wat te makkelijk naast je neer legt.
Dus ja er is reden om zich bedreigd te voelen. Het vergelijk met Brexit is appels en peren. Engeland zit nog steeds in de Navo en is geen land wat bijna alle andere landen in de wereld tegen zich heeft of als boosdoener ziet.

Als je met Rusland afspraken maakt is dat een garantie tot de deur.
Dat is onzin. Er zijn heel goede afspraken met Rusland gemaakt, ook over afbouwen van kernwapens in het verleden ten tijde van de Sovjet Unie nog. Het probleem is dat na het uiteenvallen van de Sovjet Unie het westen alle afspraken als "einde oefening" heeft beschouwd.
En toen heeft lopen pushen want Rusland kan toch niets terug doen, die weten zelf niet wat ze met zichzelf aan moeten. En daar zien we nu de effecten van terug.

Je draait de zaken om. Poetin is binnen gevallen om te voorkomen dat het Navo lid zou worden, want dat zat er wel aan te komen. En inderdaad juist omdat dit nu nog niet het geval is kon hij nu nog binnen vallen. Wat bleef hem anders over? Niets doen?
Ik keur het niet goed, maar met langer wachten en praten had ie niets bereikt, dat blijkt uit die jarenlange onderhandelingen wel, het westen geeft gewoon niet toe. Dus logisch dat die deze stap niet zagen aan komen, maar dat is puur een gebrek om het van de andere kant te bekijken.

De vergelijking met kinderen gaat ook niet op, dat is echt appels en peren vergelijken. Je ziet hier met oud zeer, vroegere niet nagekomen afspraken door het westen, een bedreigend gevoel voor Rusland.
Ik zeg niet dat de Oekraiene niet vrij mag zijn, alleen voor de lieve vrede is het beter om nu neutraal te blijven en geen Navo of EU lid te worden.

En dat kan prima, er zijn meerdere voorbeelden te noemen van niet-EU landen waar je prima en in vrijheid kunt leven. Turkije is er een goed voorbeeld van. Alhoewel Erdogan de laatste jaren ook wat te zeer dictatoriale trekjes krijgt, waar de Navo EN de EU ook niets tegen doet!!!
Ze zitten nog niet in de EU maar krijgen wel miljarden van de EU om zich te kunnen voorbereiden op toetreding tot de EU die er niet gaat komen. Hypocriet is dat.
En die zitten binnen dezelfde Navo familie... waarom treedt papa dan nu niet op?
 
Mijn visie op het geheel:


Toen de USSR uiteen viel, viel ook het warschaupact. De aangesloten landen hadden geen bescherming en vroegen of zij bij de NAVO aan konden sluiten. Na een berg eisen waaraan werd voldaan, is de NAVO hiermee akkoord gegaan.
..op enkele landen na.
In de regio waren nog steeds brandhaarden, dus bescherming was wenselijk nu grote broer USSR er niet meer was.

Rusland zucht naar een leider die de USSR weer in ere kon herstellen.
Toen die drankorgel van Jeltsin Gorbachof, die westers georienteerd was, aan de kant wist te schuiven en later Putin naar voren schoof, dachten de russen dit wel weer even voor elkaar te boksen... Helaas dus...
Debacle op debacle volgde en toen uiteindelijk Putin de democratie omgevormd had tot autocratie kon het spel pas echt beginnen.
Putin kon in feite nu voor eeuwig president zijn.
Putin, die de USSR weer in ere wil herstellen, vond die NAVO in de buurt dus niet handig en begon te klagen en startte een propagandamachine om het westen te ontwrichten.....dit lukt tot op de dag nog steeds vrij goed.

Oekraine zou nooit tot de NAVO toetreden om Rusland niet voor het hoofd te stoten, maar Putin heeft openlijk gezegd dat zijn agenda bestond uit het verenigen van de oude USSR.
Oekraine vroeg er wel steeds om, maar corruptie speelde een grote rol dus een lidmaatschap bleef uit.
Met president Zelenski maakte Oekraine een goede kans, want hij was geen marionet zoals de president van Belarus. Zelenski verandere Oekraine in rap tempo, dus haast was geboden...
..de rest is bekend..

Putin heeft één doel voor ogen en het gezeur over die NAVO is propaganda. Immers heeft hij ook Finland en Zweden bedreigd, dus Putin wil macht...meer niet.
Let er wel op dat Erdogan hetzelfde spelletje speelt, die ruimt ook politieke tegenstanders op en trekt alle macht naar zich toe.
 
Laatst bewerkt:
De aangesloten landen hadden geen bescherming
Bescherming tegen wie? Tegen het westen? Daar hadden ze net het Warschau pakt voor, dus dat zou overlopen zijn. Bij mijn weten is het overigens de procedure dat men eerst bij de EU komt en daarna pas bij de Navo.
Welke brandhaarden?

Ze hadden ook geen geduld die Russen. Ze hadden nooit Gorbatsjov aan de kant moeten schuiven. Hij was niet per sé westers georiënteerd maar eerder vredelievender en moderner georiënteerd. Die had in gezien dat het oude communisme geen zoden aan de dijk zette en men veel en veel verder kon komen met ontstressen en zaken doen met het westen.
Helaas heeft die zatladder van een Jeltsin hem aan de kant weten te schuiven en daarna kwam Poetin die het inderdaad wel lukte. Daarna zorgde hij ook dat hij president kon blijven door misbruik te maken van de oude angstcultuur die er nog steeds heerst. En dat kon het als oud KGB'er goed.
Vergeet niet dat Zelenski er gekomen is door een revolutie omdat de gekozen president Viktor Janoekovytsj het associatieverdrag tussen Europa en de Oekraine niet wilde tekenen, en daar had ie ook zijn redenen voor. Achteraf bleek dat ook een goede keuze. Want het wel tekenen daarvan en het afzetten van Janoekovytsj heeft tot dit alles geleid, te beginnen met de voorspelbare inname van de Krim.

Even nog los daarvan..... hadden wij in Nederland niet ook in meerderheid tegen dat verdrag gestemd? Wordt er nu niet precies met hakken getreden op datgene wat om die reden in het "briefje van Rutte" wat erbij zou komen, zou staan? Want volgens mij speelt dat hele briefje niet eens meer. Dus onze rechtmatige keuze en onze rechten die hiermee vastgelegd werden in Nederland op dit moment ook gewoon met voeten getreden.
Nergens meer een briefje te vinden of over te horen.

Immers heeft hij ook Finland en Zweden bedreigd
Omdat ze ook willen toetreden tot de Navo, niet omgekeerd. Die landen zijn nu nog neutraal en vormen de noordgrenzen aan Rusland.

En precies, binnen onze eigen club hebben we Erdogan, waar zoals ik al schreef, helemaal niets tegen ondernomen wordt.
 
Nou ja, we hoeven er ook niet verder over te discussieren, er zijn altijd wel verschillende zienswijzen.
Feit is dat het wel buitengewoon ernstig is wat er daar gebeurt en dat het nooit had mogen gebeuren, wiens schuld het ook allemaal is.

Er is maar 1 klein lichtpuntje aan de hele situatie en dat is dat we nu wat vaker de NOS correspondent in Rusland op TV te zien krijgen.
En dat is de knappe Iris. Een fijn paard! :biggrin: :sex:
 
Nou ja, we hoeven er ook niet verder over te discussieren, er zijn altijd wel verschillende zienswijzen.

Verschillende zienswijze kan maar dit is een situaties waar een land een soeverein land binnenvalt en bereidt is om heel ver te gaan.

Wat er in het verleden vooraf is gegaan interesseert mij nu eigenlijk niet meer zo. Ik heb ook kritiek op Europa, China, Amerika, Australië en Engeland, etc. maar op het moment dat een land een oorlog begint zeker als het een dictator betreft, sta ik achter iedereen die deze man van zijn troon wil en kan afrukken. Er zit veel meer achter dan jullie denken.
 
Verschillende zienswijze kan maar dit is een situaties waar een land een soeverein land binnenvalt en bereidt is om heel ver te gaan.
Ik bedoelde verschillende zienswijze betreffende wat deze inval veroorzaakt heeft.
Uiteraard keur ik zo'n inval ook ten zeerste af en liefst zag ik ook dat Poetin zou verdwijnen en een meer vredelievender staatshoofd zou verschijnen.
 
als we volgend jaar allemaal russiche taal moeten lulle dan hebben we een probleem.
ik weet er al 1
smirnof
 
Ik heb ook kritiek op Europa
Heb je ook kritiek op de Oekraine en Polen? Want even los dat ik geen fan van de BLM organisatie ben.
Heb je gezien hoe zelfs in deze vreselijke periode, zwarte mensen door zowel door Oekraiene alsook door Polen gediscrimineerd worden?
Met name door Oekraine ook waar ze ook vluchtenden zijn maar door hun uit de trein werden gezet om ruimte te maken voor witte mensen?
Dat vind ik op zijn minst net zo schandalig als deze oorlog! Een land in oorlog want toch nog discrimineert.

En het zijn met name nu de 8 slavische landen die roepen om onmiddellijke toetreding tot de EU, maar het waren ook de meeste van juist die landen die geen vluchtelingen van elders wilden opnemen.
Dat zijn wel zaken waar de EU ook eens terdege rekening mee moet houden.

Maar goed... straks weer naar het Irispaard kijken, fijn dier. :biggrin:
 
Heb je ook kritiek op de Oekraine en Polen? Want even los dat ik geen fan van de BLM organisatie ben.

Op Polen heb ik ook kritiek want die viel namelijk onder etc. Maar de meeste kritiek heb ik toch echt op de aanstichter van deze oorlog.

Heb je gezien hoe zelfs in deze vreselijke periode, zwarte mensen door zowel door Oekraiene alsook door Polen gediscrimineerd worden?
Met name door Oekraine ook waar ze ook vluchtenden zijn maar door hun uit de trein werden gezet om ruimte te maken voor witte mensen?
Dat vind ik op zijn minst net zo schandalig als deze oorlog! Een land in oorlog want toch nog discrimineert.

Dit heb ik ook gezien @Black Tiger, maar de Oekraïense mannen moeten ook achterblijven en ik ben van mening dat vrouwen en kinderen altijd voorrang hebben in een oorlogssituatie en op huidskleur of afkomst mag dan zeker niet geselecteerd worden.

Ik ben alleen bang dat jij de situatie onderschat gezien de ellende waar de Oekraïne nu in verkeerd, deze mensen gaan niet een dagje winkelen in Polen.

Nogmaals, ik trek me nu volledig terug uit deze discussie.
 
maar de Oekraïense mannen moeten ook achterblijven
Het ging hier met name om buitenlandse (zwarte) studenten, de blanken mochten wel. Zijn dus ook kinderen zij het wat ouder.
Ik onderschat de situatie zeer zeker niet, maar het was ook wel duidelijk te zien dat ze niet alleen vrouwen en kinderen aan het selecteren waren, dan was het anders geweest.
Mijn enige oogpunt was er op te wijzen dat juist in deze situatie dat er op deze manier gediscrimineerd wordt vind ik dus net zo erg.

@sat-ed Nou als ik de kans zou krijgen ja, maar ik denk dat zij al iemand heeft en totaal geen interesse in een ouwe versleten tijger. :biggrin:
 
...ondertussen raakt Rusland meer en meer geïsoleerd en zit Putin op zijn zuignap ergens achter de Oeral in een bunkertje... Verslaafd en wel aan de medicijnen terwijl zijn wereld erg klein is geworden met een paar mensen om zich heen en een prive leger van 150K man.
(waar kennen wij dit toch van?)

Het is een oude bange man geworden met teveel macht.
 
De Graaf noemt het recente besluit van de Russische autoriteiten om de straffen op het verspreiden van desinformatie aan te scherpen als voorbeeld van hoe het buitenlandse journalisten moeilijker wordt gemaakt.
Ja ze willen er 15 jaar gevangenisstraf aan koppelen en er is niet gezegd dat dit uitgezonderd buitenlandse correspondenten is. Vroeg het me al af toen ik haar gisteren opeens niet meer zag. Zou ze ziek zijn, of was ze opgepakt of is ze onderweg naar huis?

Gelukkig weer iets van haar te horen. Terug naar huis dus. Zal 'n leuk ritje worden want niet per vliegtuig, of eerst naar Turkije of zo en dan met vliegtuig verder.

Blijft een LW he... Weet je nu weer wie LW was @Dr.Z ? Rings a bell?
 
Poetin schijnt te lijden aan darmkanker.
Ik hoop voor iedereen dat hij het daar moeilijk mee krijgt. En dat dat in zijn hoofd verandering brengt.
 
Ik gun dat niemand, ook Poetin niet. Hij weet trouwens precies wat ie doet en stopt ook niet totdat hij bereikt heeft wat hij wilde.
Maar ik hoop met jou dat hij begint in te zien dat dit niet de juiste weg is en dat de ellende aldaar snel stopt.
 
Weet je nu weer wie LW was @Dr.Z ? Rings a bell?
Ik zit er al een paar dagen mijn hoofd over te breken... 'LW' lekker wijf? lelijk wijf? iets met ene bosnimf of zo? :tong:
 
'LW' lekker wijf?
Jaaaa... dat is hem. Een bosnimf hebben we haar niet kunnen maken, maar ze was wel daar op de BBQ. Het was het LW van een andere satkennis. Als ik het goed herinner heb je beiden ook nog op de gevoelige plaat vast gelegd toen. Remember now? :biggrin:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan