Alternatief voor een cv-installatie? Aardwarmte.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Tja dat is iets wat ik mezelf al een tijdje afvraag, en ik weet dat er hier een paar kenners lopen.

Er zijn diverse verwarmingsystemen, bij mij op het werk zijn er verschillende in gebruik, en dat zijn systemen die gebruik maken van warmtewisselaars, en ook Daikin systemen ( warmtepompen ) worden er gebruikt.

Veel van die systemen worden bij ons door onze eigen technische dienst aangelegd en gemaakt, en het zijn allemaal met water verwarmde leidingen.

Nu ben ik er nooit aan toe gekomen of er van zo'n systeem iets gemaakt kan worden om het huis te verwarmen, en of dat rendabel is, daar het een elektrisch systeem is?

Ik denk dat Fr.weber hier wel een antwoord op kan geven of hier iets mee te doen is?

Ook gebruik maken van warmtebronnen in huis moet volgens mij iets mee te doen zijn volgens mij? Hier in de kast staat een pc bijvoorbeeld die veel warmte uitstraalt, en ook boven een droger die veel warme lucht naar buiten blaast....

Er moet toch iets van te bouwen of over te houden zijn lijkt mij?

Maar eerst even dat elektrisch systeem.

We hebben je een PM gestuurd over het gebruik van geothermie en het daarmee verwarmen van je huis. Er staat wat prive info in vandaar per PM.
Water van zon 16 graden uit de grond (aarde) halen en dan je huis verwarmen is in Nederland - in tegenstelling tot bijv. Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk - nog niet zo populair, maar wel steeds meer in opkomst. Niet goedkoop in aanschaf maar kan wel renderen.

Eerst pm gelezen blijkbaar, en daarin een reply gegeven...

Maar ik ken ook nog zo'n soort iets.

In de tijd dat ik in de tuinderij mijn werk had deed men daar ook iets met restwarmte, dat was een jaar of 10 terug ook een idee, het opvangen van water wat gebruikt werd voor de beregening wat gebruikt werd in een kas waar aardbeien stonden, toch al gauw een 30 graden warm...

Dit ging in een geul waar een bepaald soort steen lag ( weet even niet meer welke ) maar die hield die warmte vast, en de opgeslagen warmte die die steen vasthield kon men gebruiken om de kas in de wintermaanden warm te houden.

Maargoed eendenteam, in jullie antwoord ga ik mezelf eens verder verdiepen, thanks.

Oops vergeten te vermelden hier:

De EU heeft ook een website hierover. Verder kun je natuurlijk via [ame=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=aardwarmte&meta=lr%3Dlang_nl&btnG=Google+zoeken]google zoeken op aardwarmte[/ame]

freggel1;201553 zei:
Dit ging in een geul waar een bepaald soort steen lag ( weet even niet meer welke ) maar die hield die warmte vast, en de opgeslagen warmte die die steen vasthield kon men gebruiken om de kas in de wintermaanden warm te houden.
Wellicht lava stenen, die worden ook gebruikt in sommige grillen (bbq's).
stephopper;201556 zei:
Ze zijn bij ons in het noorden een wooncomplex aan het bouwen met als verwarming aardwarmte. en zonne coll.
wij hebben via aardwarmte en zonnecollectoren gratis warm water in het hele huis.

heb er me nog niet in verdiept ben bezig pc op orde tekrijgen moederbord en hd naar de kloten ben er alles weer terug op gaan zetten
even over je vraag denk niet dat het prijs technies voor een woonhuis haalbaar is
hooguit nu zonnen panelen daar zit nu flinke subsidie op warmtepomp praat je al gauw over 10.000 euro praat ik nog niet over de vergunging en alle kosten voor aanvraag
gr frans

frweber;201559 zei:
warmtepomp praat je al gauw over 10.000 euro praat ik nog niet over de vergunging en alle kosten voor aanvraag
gr frans

Daar was ik al bang voor dat het niet te betalen is.

En ik heb vandaag ook al gehoord dat het ook belast gaat worden, dus men ziet dat de mensen weer een voordeeltje hebben.

Zonnepanelen heb ik nog niet naar gekeken of dat daar iets mee kan.

Aardwarmte en warmtepompen zijn al heel lang bekend en in gebruik.
Het is niet iets van de laatste jaren hoor!
Het werkt prima en wordt ook al lang gebruikt.
Nadeel is de investering van het systeem.
Het duurt wat jaren voordat je die eruit hebt.
Bovendien werd het door wat (rechtse) regeringen afgedaan als links idealisme.
En de energie bedrijven waren er uiteraard niet blij mee.
Het werd hier in Nederland dus niet gepromoot.

Zonnecollectoren zijn een ander verhaal.
Als ze gebruikt worden voor elektriciteit op te wekken, heeft het weinig zin.
Maar er zijn er ook waarin water circuleert en verwarmd wordt.
Dat geeft zijn warmte weer via een warmtewisselaar aan een soort boiler voor leidingwater.
Dat werkt wel goed.
Zonnecollektoren worden nu door de regering gepromoot in het kader van "groene" energie enzo.
Maar wat voor soort en systeem weet ik zo niet.

Hier in Nederland zijn energie zuinige woningen jarenlang van de agenda geschrapt geweest.
Er is weinig of geen onderzoek of studie naar gedaan.
Het waren tenslotte linkse hobby's.
Woningbouw werd overgelaten aan architekten, planologen en burocraten.
In Duitsland (en mogelijk Zwitserland en Oostenrijk) niet.
Daar zijn zelfs proefwoningen gebouwd die nul energie gebruiken.
Dit met een boel vernuftige systemen erin.

Hier in Nederland zijn ook wel eens heel energie zuinige woningen gebouwd.
Dat waren dan meestal plaatselijke projekten waarin plaatselijke groepen in meewerkten.
Het is echter nooit landelijk toegepast.

Grtz.

ik dacht dat nefit een systeem heeft voor 1300 euri en dan samen met een nieuwe hr nefit keteel zo ongeveer samen voor 3300 en dan krijg je op de water zonne colector en boiler 1500 subsidie
gr frans

De genoemde website is volgens mij niet van de EU.
Maar er staan niet correcte dingen in, die echter een beetje ingeburgerd zijn.

Bij verbranding van bv aardgas (CH4) komen alleen CO2 en H2O (koolstofdioxide en water) vrij.
CO2 is wel een broeikasgas, maar niet schadelijk.
Wij mensen en dieren produceren ook CO2 doordat wij ademen en uitademen.
De zuurstof die we inademen wordt dus verbruikt daarbij.
Lucht bestaat namelijk voor 78% uit stikstof (N2) 21% zuurstof (O2) en 0.03% CO2.
En nog wat edelgassen die inert zijn zoals argon neon helium.
Men zegt dat die concentraties constant zijn dus nauwelijks veranderen.
In de natuur zetten planten en bomen CO2 weer om in zuurstof.
Inderdaad ontstaan bij de verbranding van brandstoffen weer CO2 en H2O.
Want gas olie en steenkool zijn fossiele brandstoffen en bestaan uit koolwaterstoffen.
Oftewel koolstof (C) en waterstof (H).

Nou snap ik die hele CO2 broeikasgas discussie niet helemaal.
Ik zie namelijk nooit cijfers in hoeverre die 0.03% CO2 verandert of fluktueert.
Nooit hoeveel hij meer is geworden.
Ik geloof best dat het een broeikasgas is, maar dan wil ik cijfers zien.
De eurocraten hebben zich er echter helemaal op geworpen.
Maar vergeet niet dat CO2 gewoon bij ons leven hoort.

Hetzelfde met de zogenaamde "groene" stroom.
Die bestaat gewoon niet, maar is een papieren verzinsel van politiek en burocraten.
Stroom is precies hetzelfde als hij uit centrales komt die draaien op gas, olie, steenkool, kernenergie of wind.
Want die centrales hangen allemaal aan mekaar en leveren dezelfde stroom.
Als de politici onder groen bedoelen geen fossiele brandstof dan hebben we er hier verdraaid weinig van.
Maar daar hebben ze weer iets op gevonden.
Handel in CO2 rechten, het is werkelijk ongelooflijk!

Grtz.

Heb alles even berekend. en de regeringen kennende gaan ze plukken als er velen niets meer in het laadje brengen. d.m.v van eigen bronnen aanboren voor warmte en stroom.

Investeringen in dat soort kost vermogens ook die zonnecollectoren met subsidie als je denkt dat je ze eruit hebt moet je nieuwe aanschaffen.

Het voordeligste is een houtkachel intergreren met cv ketel. en een bos bomen in de buurt waar je met een lange boor afhangkelijk dikte boom gaten boord en vervolgens er een koperen staafje indouwd. er komen dan heel snel dan weer geen bladeren aan die boom.

Bomen zonder bladeren (naaldbomen) zijn niet te gebruiken i.v.m hars. die knetteren en spatten te veel.

Hier woonde een keer een geleerde die windmolens onder de grond wilde bouwen. in turbine turbelencie prenciepe. had had een kleine schaal model met turbine rotoren gebouwd en door een bepaalde soort lucht trek gingen die dingen draaien. en zoiets wilde hij enorm groot in de grond opzetten. net zoiets als grote fabrieks hallen waar geen overdruk heerst functioneerd als een soort schoorsteen met enorme trek.

Vlak bij mij stond vroeger een schoorsteen van 40mtr hoog en met oud en nieuw branden we daar vanalles in op. en je wilt niet weten hoeveel trek daar in zat. ik zou haast zeggen als je onder voor het gat stond moest je je goed staande houden anders vloog je zo de pijp uit.:thumbs_up:

Jammer dat hij weg is anders had ik daar een turbine in geplaatst.:biggrin:

Grtz/Sth.

Ja Steph er zijn veel dingen bedacht die ook werken.
Zoals die houtkachel met cv, maar ook kleine windmolens in heel veel vormen.

Hier in Nederland hebben we al jaren enkele (rivier) centrales.
Dat zijn water turbines die in een stuw zijn ingebouwd en continu stroom leveren.
In Duitsland en andere landen hebben ze uiteraard stuwmeren die echt veel leveren.
Soms hebben ze boven op de berg nog een kunstmatig meertje gebouwd.
Met overtollige energie pompen ze dat vol, en laten het later weer teruglopen.
Zodat het als een buffer energie kan leveren.

Hier in Nederland had men in de 80-er jaren het plan Lievense van ingenieur Lievense.
Het is helemaal doorgerekend en werkt ook.
Men neemt een polder (ijselmeer) met dijken erom en zet daar windmolens op.
Die pompen de polder vol en daarna laat men het water door water turbines weer uitlopen.
Politiek en ambtenaren hebben het plan steeds weten tegen te houden.
Het zou te gevaarlijk zijn als een dijk doorbrak.
Echter hebben ze toen het omgekeerde plan Lievense bedacht.
Waarbij de polder juist leegepompt wordt, en dan langzaam weer vol laten lopen.
Anyway het plan Lievense is al jaren kant en klaar en kan zo uitgevoerd worden.

Windmolens zijn nu weer in vanwege die "groene" energie discussie.
Maar nu moeten we alles, molens en kennis gaan inkopen in Duitsland of Denemarken.
Omdat hier ontwikkeling en research grotendeels was stop gezet.
Ook getijden centrales bestaan al jaren, en kunnen hier ook gemaakt worden.

Kernenergie kunnen we beter vergeten.
Daarvan zeggen sommigen dat ze groen zou zijn omdat er geen fossiele verbranding is.
Kerncentrales werken echter met kernsplijting en radioaktief materiaal.
Je kunt ze niet zo maar afbreken omdat de blok beton van binnen radioaktief is.
En je moet de radioaktieve afval ergens opslaan.
Dit omdat de halfwaardetijd vaak tienduizenden jaren is.
Maar dat zegt politici niet zo veel!

Grtz.

Iets waar ik niet veel meer over hoor is de stirling motor, en da's een heel mooi ding.

Hij heeft een hoog rendement veel hoger dan bij interne verbrandingsmotoren als benzine en diesel.
Hij heeft een cylinder en zuigers en werkt door verwarming en afkoeling van lucht in de cylinder.
Dit gebeurt meestal door warmtewisselaars.
De verwarming gebeurt extern en kan met alle brandstoffen, inclusief zonnelicht.
De construktie van cylinder en zuigers is veel eenvoudiger dan bij benzine en dieselmotoren.
En er treedt daar geen vervuiling op omdat er geen interne verbranding is.
Ook de slijtage is gering.

Hij kan dus gebruikt worden voor aandrijving van waterpompen, elektriciteitsgenerators of machines.
Ideaal dus voor bv Afrika, of ontwikkelingslanden.
Dit omdat hij op bv zonnelicht, hout, olie, en mogelijk zelfs kamelenstront kan draaien.
Maar hij kan ook bij ons makkelijk een generator aandrijven en zelf tot 10kW stroom leveren.
Hij is jarenlang door bv Philips verder onwikkeld.
Helaas is hij nooit erg in zwang gekomen.
Waarschijnlijk vanwege fabrikanten van benzine en dieselmotoren, en van elektriciteits aggregaten.

Ik zag dat er zelfs een werkend model te krijgen is, dat niet te duur is.

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan