Ambilight op zijn retour...(uhd?)

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.246
Waarderingsscore
41
Punten
48
Leeftijd
121
Een verkoper van een grote firma, die ook Philips TV's verkoopt, zei laatst dat ambilight op zijn retour is, ze worden niet meer zo veel verkocht...

We hebben momenteel een Philips TV met ambilight tegen de muur hangen en bevalt ons goed. Eigenlijk wilden we een UHD (4K) TV kopen met ook ambilight. Echter deze hebben we nog niet gezien.

Wie weet er meer over die stelling van die verkoper, dus klopt het dat ambilight op zijn retour is en zo ja, is daar iets anders voor in de plaats gekomen. We hebben ook wel eens vernomen, dat er mensen zijn die zelf een soort ambilight achter de TV hebben aangebracht, maar we weten daar het fijne niet van.
Graag meer info.

 
Ik vind het vreemd. Misschien dat de verkoper bedoelt dat het vervangen gaat worden door Ambilux? Een luxe uitvoering van Ambilight? Ik las nog in een review op Tweakers dat dit zelfs in nieuwe modellen gaat komen in een artikel van september.
Lijkt me niet dat ze dan 2 maanden later gaan vertellen ermee te stoppen.
http://tweakers.net/reviews/4179/1/philips-ambilux-ambilight-deluxe-inleiding.html
 
Wij zijn er achter: er zijn veel mogelijkheden want beter is een TV zonder ambi te nemen en zelf aan de achterkant LED strips aan te brengen. Daarnaast kun je nog naast de TV (of elders) hue lampen zetten of andere lampen en die kun je allemaal met behulp van een controller en dan een plugin op je dreambox laten reageren op je TV. Zelfs kun je het verbinden met een AV receiver zo dat de leds/lampen daar ook op reageren. Plugins heten: enigmalight of boblight of atmolight. Verder kun je ook preAlpha dreamWifiLight (Mi-Light zoals  Philips Hue lampen) via Boblight laten besturen. Mogelijkheden te over dus.

Dat komt allemaal overeen met het artikel van Tweakers dat je aan gaf en wel het tweede deel namelijk: De evolutie van Ambilight

Wat voorbeelden die met die plugin werken

voorbeeld 1
voorbeeld 2

goedkope strips (en hoekverbindingsstukken)/lampen en controller kun je o.a.  hier of hier kopen

Wat die verkoper vertelde klopt dus niet en wellicht te kort door de bocht bekeken (mogelijk dat hij aan zijn kopers minder/geen ambi heeft verkocht)
 
Het is duidelijk dat een TV met Ambilight of ambilluxe nu overbodig is als een Dreambox dit ook kan aansturen controller en een plug-in. En met deze wetenschap zou de verkoper de bui al kunnen zien hangen omdat de hobby markt nu tal van mogelijkheden biedt om zelf leuke opstellingen te gaan maken met die led verlichting. 



 
Leuk......

Ik vraag me alleen af of het wel snel genoeg reageert, want als het te traag is dan is het alleen maar vervellend om er naar te kijken, denk ik.
 
Ik heb zelf enigmalight achter mijn Samsung gehangen, die wordt aangestuurd vanuit de HD2400 (maakt niet uit welke bak je gebruikt, zolang die maar e2 draait) naar een Arduino.
In principe krijg je 3 leds per led, dat klinkt raar maar rood blauw en groen worden namelijk separaat aangestuurd, dus drie 'kanalen' per led.
De ledstrip WS2801 heb ik in china gekocht, kostte toen thuisgeleverd, net geen 15?, de Arduino had ik nog liggen voor een ander project maar kosste dacht ik rond de 10? en dat draait nu al een jaar of twee zonder problemen :)
Het hele spul heb ik op een plexiglas plaat geplakt, de vorm van de TV is niet 100% vlak, en het monteert makkelijk, ik heb de gaten overeen laten komen met die van de bevesitiging van de vesa beugel, als je een andere TV koopt kan je de zaak ook makkelijk omzetten.

Ik kan iedereen die Ambilight leuk vind, dit aanbevelen, het is echt een aanvulling op je bestaande beeld.

Om een antwoord te geven op de vraag of het wel snel genoeg reageert? Je oog is niet snel genoeg, je ziet dus absoluut geen vertraging, het is dus absoluut niet vervelend om naar te kijken.
 
We hebben niet stil gezeten maar geinvesteerd in lampen. We hebben nu een stuk of 8 philips Hue lampen, verder nog lightstrips. Die lightstrips, waar je dus makkelijk ambilight effect mee kunt creeren, zijn er in 2 uitvoeringen: een normale (120 lumen lichtopbrengst) en een Plus-variant (1600 lumen). Alleen de plus-variant kun je verlengen en wil je het goed doen, dan heb je mooie hoekstukjes. 1600 lumen is natuurlijk veel te veel om achter een tv ambi te maken, maar via de bridge en een app kun je je natuurlijk de boel dimmen.

Er is met philips hue heel veel mogelijk, je kunt de lampen aan laten gaan zodra je in de buurt van je huis komt of zodra de zon onder is, etc etc. Het is allemaal niet goedkoop, dus duur maar dan heb je ook wat.

Ow ja: er is ook een plugin voor de DreamOS en vanaf versie 10.13 zitten de hue schermen in de HDGlass skin ;)
 
Ik wil niet op tenen gaan staan, of hobbyisten hun speeltje ontnemen. Maar wat is de meerwaarde van ambilight, als je rustig tv wilt kijken?
Ik heb via youtube diverse voorbeelden gezien, en kan begrijpen, als iemand stelt, dat ambilight op zijn retour is...
In een disco kan ik me licht-effecten voorstellen, al zou ik het persoonlijk niet opzoeken.
Mensen met aanleg voor epilepsie halen de duivel in huis met zo'n systeem.
En als jij, als hobbyist, zo'n systeem ingebouwd hebt, wat vindt je vrouw, of de hond, er dan van?
Gaat zij in haar eigen kamertje The bold and the beautiful kijken, en kruipt je viervoeter dan in zijn/ haar mand, zodat al die morse signalen niet op de zenuwen werken....

Eenieder moet doen, wat hij leuk vindt, maar ik kon het niet nalaten, mij bedenksels los te laten op het eind van het jaar.... Prettige dagen allemaal, gr. George
 
Iedereen mag natuurlijk haar/zijn mening hebben, maar als je geen ambi wilt, dan neem je het toch niet. Feit is wel, wat je op youtube ziet, zijn van die freaks die het kennelijk leuk vinden om discoachtige lichteffecten in de huiskamer te tonen. Wij worden daar ook gek van, dus hebben we dat ook niet.

Hier hangen TV's aan de muur en dan is ambi niet verkeerd (voor ons) en met paar extra dingen wordt dat effect iets meer op de muur geprojecteerd wat - zo vinden wij - 's avonds toch prettiger is om tv te kijken. Maar dat is persoonlijk. Het is zeker niet zo dat hier kleuren staan te flikkeren als een gek. De andere lampen branden zoals wij willen (qua kleur (meeste terracotta kleur)) en zijn dus niet gekoppeld aan ambi effecten (ofschoon je dat middels app wel kunt instellen). Wij vinden het wel leuk dat als we thuis zijn een paar minuten voor zonsondergang de lampen, welke wij willen automatisch aan gaan. Als we weg zijn en komen thuis, dan zorgt geofencing er voor dat vlak voor we thuis zijn ook de lampen aan zijn. De vrouw vond het eerst allemaal flauwekul, maar nu ziet ze dat het toch wel makkelijk is. In het begin zit er veel mee te spelen (omdat het nieuw voor je is en veel wilt "ontdekken"), maar na een tijdje is dat voorbij en gaat alles automatisch (althans hier).
 
Het recht om een eigen mening te ventileren had ik mezelf al aangemeten...  8)

In een eerdere posting ergens, werd mij juist youtube aangeraden, om te kijken, wat ambilight inhoudt.
Dat was dus tot nog toe mijn meetstok, naast jouw gedeelde ervaring nu.

Je hebt een wijze vrouw, omdat zij zich schijnbaar al snel realiseerde, dat het onnodige flauwekul is...  ;)

Hierbij moet ik wel mijn mening herhalen, dat als iemand het als hobby gebruikt, het onschuldig vermaak is.

Waar zit de meerwaarde in, dat verlichting automatisch aangaat ???? ( "Geofencing" zou ik op moeten goochelen...??? )

Als dat functioneel is, zoals hier, als wij in het donker thuiskomen, en de buiten verlichting springt aan, kan ik me het voorstellen... Maar daar heb je geen ambilight constructie voor nodig... 
Uit het feit, dat ik het overal aan t.v?s gekoppeld zie, maar jij er verlichting mee kan regelen, maak ik op, dat het gecompliceerd is.
Er wordt iets overbodigs op de markt gebracht, en vanzelf zullen de wijzeren onder ons, die teveel tijd om handen hebben, er iets functioneels mee kunnen installeren.
Onbekend, dus onbemind, en gewoon te moeilijk voor simpele ziel als ik, zal de reden wel zijn, dat ik vraagtekens bij ambilight zet...

En tevens, E.T., grote vriend van alle Ducklovers, zouden jouw feestdagen veel te rustig verlopen, als niet iemand je een beetje prikkelt...  :)
Anders zou je maar volgegeten lui op de bank liggen, of nog meer draadjes en lampjes aan je ambilight monteren, en dat zou je electriciteits rekening maar verhogen....
Hartelijke groeten, George

 
Ambilight is niks meer en minder dan ambient licht en daar wordt in dit kader mee bedoeld: licht rondom je tv. Al het andere wat we hebben genoemd heeft niets met ambi te maken maar alles met Philips Hue al dan niet in combinatie met IFTTT (if this than that).
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan