astra 2d (28.2) op Nokia 9500

Z

zigjam

Heb al een aantal jaren een schotel, maar ben nu toch baffled, met naar mijn idee een beginners probleem - vandaar deze vraag:

80 cm schotel, twee LNB's op 19.2 and 28.3, via een 2->1 Disecq switch geschakeld naar mijn Nokia 9500. Ik kan op deze Nokia alle 19.2 kanalen krijgen, maar het lukt me niet om iets van de 28.3 Astra te zien. Ik heb de manual van de 9500 bekeken, maar helpt niet. Ik moet misschien iets met Transponders instellen?? En welke Disecq setting (en waarom)? Kortom - kan wat beginners hulp gebruiken.

Please note:

- Vervang ik de Nokia 9500 door mijn Topfield 5500, krijg ik keurig alle kanelen van beide satellieten (t.w. Nederland en bijvoorbeeld FTA BBC)

- Ik hen de standaard software op de Nokia 9500 (en wil dat eigenlijk ook wel zo laten indien mogelijk)

- Ik geloof dat mijn begripsprobleem is: 'Wat betekent het dat de Nokia vooringesteld is op Astra, Hotbird, Thor, etc.? Moet ik dan iets speciaals doen om deze nieuwere Astra 28.2 te ontvangen?'

Bij voorbaat dank

 
OOk ik heb de nokia 9500.

Originele firmware betekent hier in NL dat er Filmnet firmware inzit.

Aangezien je geïnteresseerd bent in Engelse kanalen (en de manier waarop je je vraag stelt), zou het kunnen zijn dat je je ontvanger niet in NL hebt aangeschaft.

Dan heb je er dus een andere firmware in, en is het wat lastiger om een passend antwoord te geven.

Daarom is mijn eerste vraag aan je om te vermelden welke firmware er in zit.

Dat zie je (heel kort) op het display verschijnen als je hem aanzet of wanneer je de stekker in het stopcontact steekt.

Gezien de leeftijd van je ontvanger, kent ie de positie "Astra 2: 28,8 graden oost" niet.

Je zou eens kunnen kijken of je een andere naam bij die positie ziet staan, daarbij komt me de naam Kopernicus op.

Dat was een Duitse positie die in onbruik geraakt is.

Of dat ook 28.2 was, kan ik me niet meer herinneren.

Hmm ff een oude lijst opgedoken:

Kopernicus 2 is 28.5 oost, Kopernicus 3 is 23.5 oost.

Beide hebben inmiddels een andere eigenaar en naam (Astra) gekregen.

Je zou eens kunnen kijken of je met die posities iets kunt.

Toch is het beste advies wat ik je kan geven, er een altenatieve firmware in te zetten, want die kun je helemaal naar je hand zetten.

Daarvoor zijn er bij ons in de download sectie nog wel tooltjes te vinden.

En zou je daarover nog specifieke vragen hebben kunnen we je hier waarschijnlijk toch wel wat beter antwoorden.

Suc7 !

 
Geweldig zo'n uitgebreide reactie - hartelijk dank!

Ik heb zitten liegenover het nummer van de mediamaster (sorry!) - Net gezien dat onderop staat DVB 9200 S. Hij is in Nederland gekocht. Software versie is FTA1.0.

MAS3, jij zegt:

>Je zou eens kunnen kijken of je met die posities iets kunt.

Ok, kan je misschien aangeven hoe ik in de Nokia 9200, de gegevens van die 28.2/28.5 Kopernicus registreer, of invoer? En welke gegevens zijn dat dan? Kopernicus staat niet in het lijstje 'vooringestelde satellieten. Ik zie slechts: Astra, Hotbird, Thor, Sirius, nog een keer Astra, nog een keer Hotbird, Other1, Other2.

Voordat ik die alternative firmware erin zet, kan ik misschien nog dit vragen. Ik heb 2 antenne menu's in die software, die ik niet begrijp (vandaar op beginners forum :):

1 menu Antenne Configuration Set up en 1 menu Channel Search.

Onder Antenne Configuration Set up kan ik instellen:

-LNB Frequency: Universal, DISEqC, 9.750, 10.000, 10.050, 10.750, 11.200, 11.475, 11.510

-0/12 Volt Antenna switch: Disabled, 0 Volt, 12 Volt

-DISEqC input Selection: Disabled, Mina A, Mini B, 1 of 4, 2 of 4, 3 of 4, 4 of 4

Onder Channel Search kan ik instellen:

- Antenna Configuration name (keuze uit lijstje hierboven (Astra, Hotbird etc.)

- Transponder Frequency: een nummer

- Polarization: Horizontal or Vertical

- Symbol rate: een nummer

- FEC: 1, 1/2, 2/3, 3/4, 5/6, 7/8

- Network Search: Yes or No.

Mote ik met deze 2 menu's de nieuwe Astra 28.2 bekendmaken aan de Nokia? Is er ergens waar ik dan de gegevens vinden kan die ik moet invullen?

Nogmaals Dank.

 
Het verschil tussen de 9200 en de 9500 is dat de 9500 er een modem in heeft (en eventueel iets minder geheugen).

De toevoeging FTA betekent dat er inderdaad standaard Nokia software inzit (en dus niet eentje die door de provider gedicteerd is).

De gegevens die je moet invullen bij antenne configuratie zijn naar alle waarschijnlijkheid de volgende:

LNB: Universal

0/12 volt switch: Maakt niet uit

DiSEqC selection: Deze is juist wel heel belangrijk.

Hier stel je in hoe je ontvanger de juiste LNB selecteert.

Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je omschakelt.

Dus kies je hier Mini A of Mini B, of je kiest 1 of 4 danwel 2 of 4.

Probleem hierbij is dat je ontvanger duidelijk is in de mogelijkheden, maar van je switch weet ik alleen dat het een DiSEqC switch is en daar vallen alle mogelijkheden die geboden worden dus onder.

Wel is het zo dat je dit dus juist op moet geven voor beide satellieten die je wil kunnen kiezen.

Dan kun je dus je ontvanger de juiste LNB laten kiezen.

Maar je moet ook nog de ontvanger vertellen waar ie dan een signaal kan vinden.

Standaard weet 'ie dus wel wat transponders te vinden op de door jou genoemde satellieten maar niet op die satellieten die 'ie niet kent.

Op lyngsat (klik!) vind je gegevens over wat je zoal kunt vinden op die satelliet positie.

Vul je in dat je ontvanger moet kijken op:

Frequentie: 10714

Polarisation: Horizontaal

Symb. Rate: 22000

FEC : 5/6

Netw. srch: Yes

Dan zal ie daar dus gaan kijken en waarschijnlijk zien dat die frequentie netjes doorverwijst naar de andere frequenties op die satelliet (dat doet die network search).

Ow ja dat eerste rijtje doe je dus bij de satelliet naam die je wil hebben, ik zou het hier bij "other" invullen vaan 28.2 oost.

Nogmaals suc7 !

 
MAS3,

Het is me al weer veel duidelijker wat al die dingen betekenen. En, het werkt! Ik krijg nu de BBC channels keurig. Ik heb nog wel wat aan de kabels moeten knoeien, dus het zou kunnen dat het mede daardoor kwam, maar so far so good.

Vriendelijke groeten en veel dank.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan