Backup terugzetten

Multispeed †

Addicted Member
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
1.447
Waarderingsscore
0
Punten
0
Locatie
Down Under
N.a.v. van een eerdere vraag over opslaan op USB of

externe HD vraag ik me het volgende af.

Inmiddels zo een externe grote jongen aangeschaft.

Wat ik nu doe, naast backupen van de belangrijkste files,

is een complete backup maken van mijn PC op die externe HD.

Plek genoeg.

Maar..... nu komt het, als mijn huidge PC eens totaal niet meer

functioneert kan ik dan de complete backup van mijn PC op een

andere vergelijkbare PC plaatsen.

Multispeed

 
Kort antwoord: Ja en nee.

En zo'n antwoord vergt op zijn beurt een "ietwat" uitgebreidere uitleg.:)

Het "ja" duidt op het feit dat je in principe wel gewoon de backup kunt terugzetten, het "nee" geeft aan dat dit tot problemen kan leiden afhankelijk van in hoeverre die andere pc inderdaad vergelijkbaar is.

Betreft het een gelijkwaardige pc met een moederbord met exact dezelfde chipset, dan zijn er niet vlug problemen te voorzien.

Zet je een en ander echter terug op een pc waarvan het moederbord een andere chipset heeft dan die waarvan je de backup gemaakt hebt, dan kunnen er wel degelijk problemen optreden.

Daarom is het verstandig om ofwel aparte backups van documenten en mails en accounts te maken, ofwel om backups te maken waar je deze dingen, indien nodig, los van kunt restoren.

Toevallig heb ik deze week mijn moederbord vervangen. Chipset ging van Intel 865 naar Intel 965. Van te voren heb ik in veilige modus het nodige van drivers weggehaald. Bij het nieuw starten naar veilige modus met het nieuwe moederbord was er gelijk een BSOD met 0x0000007B te zien en aangezien het hier om een chipset wisseling gaat krijg je die niet eenvoudig weg.

Wat je dan wel kunt doen is proberen met een cd met exact hetzelfde OS wat jij hebt (in mijn geval was dat XP met SP3) te booten en dan bij de installatie niet R van herstellen te gebruiken maar enter te drukken van installeren.

Daarna gaat de cd kijken of er al een OS aanwezig is, zoja krjig je dan als het goed nog een keer een optie om te "upgraden" of anders om te "herstellen".

Dan kun je wel herstellen kiezen en gaat er een bijna nieuwe installatie gebeuren, met dat verschil dat vrijwel al je programma's en instellingen bewaard blijven incl. je registry.

Krijg je die optie niet, dan heb je de verkeerde cd of zul je XP opnieuw moeten installeren.

Aangezien ik nog geen ervaringen heb met Viesbah op dat gebied, kan ik niet vertellen hoe het daarmee werkt. Mijn antwoord is dus uitsluitend van toepassing op XP voor zover mij bekend.

 
@BT is me duidelijk.

Was ik al bang voor.

Als ik het over een andere PC heb zal dat altijd een nieuwere en

dus ook qua hardware andere zijn.

Ik ga verder op mijn huidige manier van backup's maken belangrijke

files en een complete backup van mijn PC.

Ben ik tegen alles ingedekt.

Bedankt

Multispeed

----- Added 18/11/2008 at 11:49:32 -----

@BT

Eigenlijk een aanvullende vraag.

Heeft het nut om alle software waar ik installatie CD's en/of DVD 's

van heb op de externe HD te zetten zodat ik, mocht het nodig zijn,

al die software vanaf de externe HD kan installeren.

Gaat dat werken?

Multispeed

 
Laatst bewerkt door een moderator:
V.w.b. je tweede vraag kan ik positief antwoorden, althans voor het grootste deel.

Belangrijk is natuurlijk wel dat eerst de chipset geladen wordt zodat de usb waar de externe hd op werkt ook herkent gaat worden. Of de netwerkkaart als het om een HD gaat die op het netwerk hangt.

Het installeren van software vanaf de HD gaat over het algemeen sneller dan vanaf CD en DVD dus dat kan voordeel hebben.

Sommige software moet je echter vanaf cd starten omdat die naar een CD identificatie kijkt, dat is over het algemeen met games zo en bijna niet meer met applicaties.

Dat zou je even moeten testen, dat is gemakkelijk genoeg. Op de externe HD zetten en de setup starten. Start die dan kun je annuleren dan kun je er voor 90% van uit gaat dat hij verder ook zal werken.

De originele cd/dvd zul je toch als backup moeten houden. Werkt bovenstaand niet, trek dan een iso van de cd/dvd en zet deze op de externe HD.

Daarna kun je met een virtuele drive de iso laden en op die manier een cd/dvd faken en toch installeren vanaf de hd, werkt toch nog altijd sneller.

In dat geval moet je wel van tevoren bijv. Alcohol of een andere applicatie die virtuele drives kan aanmaken, installeren op je pc.

 
Bedankt voor de duidelijke beschrijving.

Multispeed

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan