Kilroy
Addicted Member
- Lid sinds
- 15 aug 2002
- Berichten
- 3.349
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 0
- Leeftijd
- 15
Iets soortgelijks gebeurde met de Douglas A-26K Invader in Thailand en in dit geval de navigator.
De A-26 was aan het einde van WO2 in dienst gekomen als middelzware aanvals/bommenwerper met 6 machinegeweren in de neus en 6 in de vleugel (.50) 2 geschutskoepels en een intern bommenruim, alhoewel het lead-plane een perspex neuskoepel had.
Na de oorlog werden ze omgenoemd in B-26 en deden zwaar dienst in Korea, waar ze vooral gronddoelen decimeerden.
Echter was dat zware gebruik een zware belasting voor de vleugel-ligger (spar) waardoor er ook ongelukken gebeurden.
Daarom liet de USAF 40 toestellen ombouwen door On Mark Engineering in Californie, zwaardere motoren van 2500pK, vleugel tip-tanks, verwijdering van de koepels, een versterkte vleugel en ligger, een neus met 8 (.50) machinegeweren, 8 pylons onder de vleugels waar elk 1000 pond onder konden, en nog een paar dingen.
Zo ontstond de B-26K maar omdat die naar Thailand moesten werden ze A-26K genoemd.
Ze kwamen dus in de US basis Nakhon Phanom in Thailand terecht door hun Naked Fanny genoemd, en daar zaten ook squadrons met FAC toestellen als de UC-123, OV-10 en O-2.
Hun doel was 1: Nachtaanvallen op het Ho Chi Minh Trail en dat stoppen en 2: Close Air Support aan troepen in Laos.
Wederom hadden de toestellen weer geen nationaliteits tekens.
Het voordeel van de A-26K was dat hij relatief lang in de lucht kon blijven.
De navigator had een belangrijke taak want de piloot moest voortdurend vooruit kijken om luchtafweergeschut te ontwijken en zijn bommen goed te plaatsen en machinegeweren te richten.
Daarom had de navigator een volledige TACAN beschikbaar plus alle flight en motor instrumenten en moest hij desnoods het vliegtuig besturen.
Na opstijgen s'nachts moest het toestel wachten op een FAC UC-123 controller toestel dat hun naar een sector van het Trail wees, en de callsign van de UC-123 was "candlestick".
Hun eigen call sign was "Nimrod 32" dus de algemene call sign was "Nimrod xx" zodat de FAC controller wist waarmee hij te doen had.
Een taak van de UC-123 FAC was om het doel te markeren met "flares" fakkels of te verlichten met "flares" met een parachute die langzaam daalden, vandaar het call sign "candlestick".
Het spreekt voor zich dat de missies met de candlestick en Nimrod toestellen linke soep waren want er werd behoorlijk terug geschoten.
Aan de andere kant had de A-26K heel wat punch met zijn 8 machinegeweren en 8000 pound bommen en napalm onder de vleugels.
Toch waren de meeste bemanningen blij als hun tour over was.
Grtz.
De A-26 was aan het einde van WO2 in dienst gekomen als middelzware aanvals/bommenwerper met 6 machinegeweren in de neus en 6 in de vleugel (.50) 2 geschutskoepels en een intern bommenruim, alhoewel het lead-plane een perspex neuskoepel had.
Na de oorlog werden ze omgenoemd in B-26 en deden zwaar dienst in Korea, waar ze vooral gronddoelen decimeerden.
Echter was dat zware gebruik een zware belasting voor de vleugel-ligger (spar) waardoor er ook ongelukken gebeurden.
Daarom liet de USAF 40 toestellen ombouwen door On Mark Engineering in Californie, zwaardere motoren van 2500pK, vleugel tip-tanks, verwijdering van de koepels, een versterkte vleugel en ligger, een neus met 8 (.50) machinegeweren, 8 pylons onder de vleugels waar elk 1000 pond onder konden, en nog een paar dingen.
Zo ontstond de B-26K maar omdat die naar Thailand moesten werden ze A-26K genoemd.
Ze kwamen dus in de US basis Nakhon Phanom in Thailand terecht door hun Naked Fanny genoemd, en daar zaten ook squadrons met FAC toestellen als de UC-123, OV-10 en O-2.
Hun doel was 1: Nachtaanvallen op het Ho Chi Minh Trail en dat stoppen en 2: Close Air Support aan troepen in Laos.
Wederom hadden de toestellen weer geen nationaliteits tekens.
Het voordeel van de A-26K was dat hij relatief lang in de lucht kon blijven.
De navigator had een belangrijke taak want de piloot moest voortdurend vooruit kijken om luchtafweergeschut te ontwijken en zijn bommen goed te plaatsen en machinegeweren te richten.
Daarom had de navigator een volledige TACAN beschikbaar plus alle flight en motor instrumenten en moest hij desnoods het vliegtuig besturen.
Na opstijgen s'nachts moest het toestel wachten op een FAC UC-123 controller toestel dat hun naar een sector van het Trail wees, en de callsign van de UC-123 was "candlestick".
Hun eigen call sign was "Nimrod 32" dus de algemene call sign was "Nimrod xx" zodat de FAC controller wist waarmee hij te doen had.
Een taak van de UC-123 FAC was om het doel te markeren met "flares" fakkels of te verlichten met "flares" met een parachute die langzaam daalden, vandaar het call sign "candlestick".
Het spreekt voor zich dat de missies met de candlestick en Nimrod toestellen linke soep waren want er werd behoorlijk terug geschoten.
Aan de andere kant had de A-26K heel wat punch met zijn 8 machinegeweren en 8000 pound bommen en napalm onder de vleugels.
Toch waren de meeste bemanningen blij als hun tour over was.
Grtz.