bereken lnb stangen

P

pet123

Hallo ik heb een tweede hands 1.80m schotel gekocht alleen de lnb stangen waren er niet meer bij. Nu heb ik een artiekel voor het berekenen van het bandpunt

van de schotel. Alleen was bij de schrijver van dit verhaal niet bekent waar precies het brandtpunt moet zitten bij de lnb. Is bij iemand misschien bekent waar het brandtpunt moet zitten (bij het plastic kapje of bij het antennetje of?)

 
Ik ben daar ook eens uren zoet mee geweest.

Berekenen en proberen, berekenen en nog eens proberen.

Uiteindelijk heb ik maar een (echte)satfinder aan de lnb gehangen en met behulp van verstelbare stangen het brandpunt opgezocht.

En dat werkte uiteindelijk prima.

Je kan wel iets berekenen maar de maten en bolling van de spiegel zelf zul je nooit exact te weten komen zonder fabrieks gegevens.

Moeilijk om zoiets na te meten vandaar dat ik met verstelbare en uitschuifbare stangen ben gaan hobbyén.

Ontzettend leuk werk trouwens maar er gaat een hoop tijd in zitten!

Succes!

 
oja, voor ik het vergeet, het brandpunt komt uit bij de ingang (of uitgang wat jij wilt) van de feedhorn of flange.

 
@ Pet123,

weet je niet het merk van de schotel?

Misschien heeft een medesatter wel net zo'n schotel.

Hoeft ie alleen maar het dak op te gaan en te meten.

kijk fijn,

Zeeman.

 
Ik heb de stangen al wel zo gemaakt dat ik +/- 15cm kan stellen. Hellaas staat er geen merk op. Dus gaan we maar stellen tot we maximaal signaal hebben. Maar met al die mooie aluminium buisjes en roestvrij stalen bouten en draadstangen ben ik al meer geld kwijt dan de schotel koste. maar ja hobby kost geld.

 
Hoi,

Als het een witte schotel is kun je ook de volgende truc toepassen.

(of het ding ff met alu folie bedekken)

Richt het hem op de zon, en houd een stukje wit papier waar ongeveer de LMB zou moeten zitten.

Met een beetje geluk, en goede ogen, is er dan wel een brandpunt te vinden.

Een vage vlek is er meestal wel te zien.

Dat de zon wat verder weg staat dan een satteliet heeft niet zoveel invloed, de bundeling is toch nooit 100%

Het is een "jan met de pet" methode, maar het werkt :)

Sucsess....

Groetjes,

Erik.

 
Met een zaklantaarn kom je ook een heel eind!!

In het brandpunt richten op je zolderkamertje en kijken hoe scherp de weerspiegeling op de muur word.

Maar bij een 1.80 meter schotel heb je toch een beste zolder nodig.

Misschien kun je deze truuk proberen als het schemert buiten en dan gericht naar een muur ofzo.

Ik heb deze metode gisteren gedaan op mijn hobbykamer met een 60 cm prime focus schoteltje.

En dat gaf best wel een geinig effect!

Uiteraard niet betrouwbaar deze manier van meting maar ik wilde dit verhaal toch even kwijt.

 
ik heb de volgende formule gebruikt: brandpunt afstand=

(diameter in het kwadraat)/(16 X de diepte van de schotel)

Maar wat is eigenlijk de FD factor?

 
In het vhf handboek of ARRL handboek voor de radioamateur vindt je dat wel. Zul je wel iemand moeten zoeken in jouw regio die het boek heeft of met ATV bezig is.

 
Pet123,

Ik heb stapels boeken over antenne's, schotels en dergelijke liggen en ik kan je het boek UHF/Microwave Projects Manual aanraden.

Daar staat het 1 en ander in beschreven hoe je brandpuntafstanden kunt berekenen.

 
de brandpuntformule is:

D maal D f = brandpunt v.a. midd. schotel

f = ---------- D = diameter

16 maal d d = diepte (lat over de schotel

leggen)

 
sorry maar de formule is anders in beeld als bedoeld

dan maar zo:

f=D in het kwadraat gedeeld door (16 maal d )

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan