Besparingstips

Een jaar heeft bij mij 356 dagen.. punt! :drunk:
De kalender is altijd al fout geweest. :biggrin:
:biggrin:
 
Ik schreef dat een fiscaal jaar 1356 dagen heeft.. :whistling:
o_O:ROFLMAO:
 
minder btw betalen is ook besparen
 
Maar niet zoals bedoeld in dit topic. Dus laten we het a.u.b. on-topic houden, anders moet ik dadelijk weer gaan splitsen. ;)

Ik was nog vergeten te vermelden dat we onze TL-buis in de keuken vervangen hadden door een LED TL-buis. Wist voorheen niet eens dat die dingen bestonden. De spaar-TL die er in lag gebruikte 35 watt als ik me niet vergis. De LED-TL geeft hetzelfde ligt met 14,5 watt.
Aangezien dat 's avonds vaker en wat langer aan is tijdens koken en eten is dit dus ook weer een leuke besparing.
 
Ik zal ook nog een valse besparing melden: Met dimmers kan je lampen minder fel laten branden, waardoor de lampen minder stroom verbruiken. En dan nu het addertje onder het gras: Misschien heb je wel eens gemerkt dat een dimmer harder begint te zoemen zodra je lampen gaat dimmen. De dimmer verbruikt namelijk zelf de stroom die anders naar de lamp zou gaan.
Conclusie: Een dimmer levert geen besparing op.

Hierbij wil ik nog wel de opmerking geven dat ik de losse dimmers bedoel (met draaiknop).
 
Hoe zit dat eigenlijk met LED dimmers? Want zojuist vertelde een aangetrouwde neef dat hij een nieuwe dimmer heeft moeten installeren omdat hij LED lampen was gaan gebruiken maar daar werkte de reeds aanwezige dimmer voor gewone lampen niet op.

Van gewone lampen met dimmer was me bekend. Maar ergens las ik dat als je gewone lampen 50% dimt, dat de besparing slechts 25% is. Dat zal door het verbruik van de dimmer zijn neem ik aan. Er stond bji dat als je een LED lamp 50% dimt, dat je dan wel 50% ook bespaard.
 
Een ouderwetse dimmer laat meestal iets van minimaal 20 watt door (zo uit mijn hoofd) waardoor LED dan toch nog op vol vermogen blijft branden. Een dimmer voor LED heeft een lagere minimum vermogen.
Elke dimmer heeft een eigen minimum en maximum. Een dimmer moet dus geschikt zijn voor het vermogen van de lamp.
 
Een dimmer moet dus geschikt zijn voor het vermogen van de lamp.
Oke, daar moeten we het dan misschien eens in het elektronica deel over hebben. Wat ik er uit begreep is dat je dimmers hebt voor gewone lampen en dimmers voor led lampen. Over vermogen werd niet gesproken.
Zie wel een aantal verschillende, meestal 3-300 watt of 3-150 watt en zo. Dus van zowat niks tot een maximale hoeveelheid watt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ik heb hier veel hue, (mooi en makkelijk) maar dat zijn zogezegde slimme lampen en om de lampen slim te laten zijn verbruiken ze ook als ze aan staan. Ik zou eigenlijk een rekensom moeten maken, maar om de lampen nu eruit te gooien en weer terug te gaan naar het oude is ook niet zinvol of ik moet het op marktplaats zetten en das nou net iets waar ik niet op zit te wachten.
 
@Nummer10 , daar heb je dus een punt.

Ik heb hier binnen en buiten van die ledstrings, en daar zit een tijdklok achter.

Dat ding tikt heel de tijd en verbruikt dus [sluip]stroom.

Ik heb vandaag tegen de dames hier al gezegd dat dit jaar de kerstverlichting hier alleen maar voor ons eigen plezier aangaat, en niet voor de buren...
 
Een ouderwetse dimmer laat meestal iets van minimaal 20 watt door
een ouderwetse dimmer haalt de toppen van de sinus golf waardoor een lamp gaat knipperen.
dit kan ons oog alleen niet registeren bij hogere wattages gloeilampen omdat de gloeidraad langer blijft nagloeien.
de "led" dimmers zijn tiac gestuurd die hebben dat niet.

maar nu zit iedereen op bespaar tips naar minder verbruik van electrike en gas te kijken
waar zijn de ouderwetse tips? die werken nog steeds.
bv
houten buitendeur? hang er s avonds een velours gordijn voor.
zelfde voor een trap opgang als boven geen verwarming aan staat.
sluit ruimtes af zo kun je meer controleren waar de meeste en dus ook de minste energie heen gaat.

heb een een huis met spouwmuur en die zit niet vol met de nieuwerwetse isolatie?
gooi met dit koudere weer de ontluchtings gaten in de muur dicht dit scheelt in de winter een hoop stook kosten.
en voor de mensen die zeggen dat er dan vocht in blijft hangen ga lekker isoleren en kijk dan eens.

sluip verbruik zoals @Nummer10 en @freggel1 aan halen daar kun je denk ik nog het meeste op besparen.
niet het veranderen en investeren die door de verkoper voor gerekend worden.
iets met "slager keurt zijn eigen vlees"
 
Had drie asus rt-ac88u in aimesh in gebruik.Heb er nu 1 verwijderd die op de eerste verdieping stond. Daar zaten enkele bedraadde camera's op en voor betere wifi boven.
Router vervangen door een simpel utp hubje van een paar watt.

Wifi speed gemeten op iphone en verdorie die werkt perefect op de 5G band nog zeker 300mb up en down. Fat was voorhern met de oudere smartphones echt bagger moest nasr2.4 voor een beetje signaal.

Dus router staat nu in de stofkast.
Weer 12Wh verdient. Sluimerstroom gaat door allerlei aanpassingen van 500Wh naar 300 Wh
 
Er was een leuk stukje bij Nieuwsuur over besparingstips……
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan