Bestaat de term MOSC nog in 2021?

Mark_V

New Member
Lid sinds
18 mei 2011
Berichten
16
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
58
Met het gevaar dat veel mensen nu aan mij gaan vragen onder welke steen ik vandaan ben gekomen probeer ik het toch :)
Tegenwoordig is het alleen maar card sharing, Oh sorry dat mag natuurlijk niet dus lees 'interne card sharing'

Maar in de 'oude' dagen speelden we zelf met een originele smartcard om deze meer kanalen te laten zien dan waar we voor
betaalden, vandaar de term (M)odified (O)riginal (S)mart(C)ard, Nogmaals sorry als daar in 2021 ook niet meer over gesproken
mag worden.

Een pioneer destijds was Tron die uitvond dat je met een commando aan een Irdeto smartcard kon vragen wat de eerste vier
bytes moesten zijn van de vijf bytes checksum, WHOEHA! het eerste DOS programma (sorry ben naam even vergeten) was geboren
welke de bitmap van een Irdeto kaart kon veranderen. (de bitmap bepaalde welke kanalen je kon zien van het Multichoice pakket)
OH ja de checksum is nodig voordat de smartcard het commando wat je er naar toe stuurt accepteerd, als je de eerste vier kunt
opvragen en ook kan opvragen wanneer de checksum niet past, dan is een laatste vijfde byte teller gauw gemaakt. :)

De leukste was wel het 0x5F commando, deze was oorspronkelijk bedoeld om een PIN code naar de smartcard te kunnen sturen,
om bijv. niet gewenste kanalen te kunnen blokkeren voor je kinderen.
Grappigste ding van een 0x5F commando was dat deze geen checksum nodig had voor het schrijven naar de smartcard, nog meer
grappig was dat er geen adres limiet was, dus plainkey en masterkey schrijven zonder enkel probleem. :)

Nah, ik moet een beetje stoppen, kheb een groot en warm hart voor Satellitefun.org, ben er ooit moderator geweest, Tijd van
TeeBee's dingetje enzo, misschien beetje satnerds.com tijd...

Das oud, graag antwoord op MOSC (kan ook via PB)

Grtzzz Mark
 
Heeeeee die Mark. Leuk weer eens van je te horen!!

Sorry's zijn niet nodig hoor... zelfs in 2021 bestaan er nog Mosc's, zij het dat die steeds sporadischer worden sinds providers steeds meer met virtuale kaarten zijn gaan werken.

Tron was een pionier maar die heeft veel meer uitgevonden dan alleen het gebeuren met smartcards. Maar ik weet nog wel de oude oude tijd dat we voor d2mac kaartjes zaten te proggen om dan naar het Multichoice (toen heette dat zo inderdaad) pakket te gaan kijken, in mijn tijd nog op de 1 west. Of heel officieel de 0.8 west dacht ik, weet niet meer zeker. We worden ouder en ook ik krijg memory errors. :biggrin:

V.w.b. het "aanpassen" van de MOSC wordt er voor zover mij bekend bijna zo goed als niets meer gedaan. Met name dus omdat losse kaarten steeds moeilijker te krijgen zijn.
Woutje heeft nog wel eens iets gedaan met Seca2, misschien dat hij je per pm iets kan vertellen of er nog iets gebeurt op dat gebied.
In elk geval de algemene hobby tijd zoals wij dat gekend hebben is voorbij met al die nieuwe coderingen die er zijn. Dus hooguit nog een paar happy few.
Maar Wout weet daar meer van, die is daar altijd al mee bezig geweest zoals je weet. :)
 
Aaaahh, dat brengt me terug in de tijd :)
3DES hack was van een Engelsman. Gebruikt bij D2MAC.. MultiMac software..
Zoals gezegd: de algoritmes zijn sterker (veel sterker) en niet meer zomaar aanpasbaar. De providers hebben ervan geleerd. Keys komen niet meer per maand, maar om de zoveel uur met iteraties om de 10 seconden. Kaarten zijn meestal gepaired met de hardware. Keys en commando’s worden door de hardware gestuurd en daarmee ontsleuteld.. Zaken als NUID voor Nagra. En de ROM van de kaart is allang geen 8K meer… Hacken is alleen voor de hele grote jongens die de benodigde apparatuur bezitten… De MOSC dagen zijn wel voorbij…
 
Nu mogen we de interne kaarten van de ontvangers gaan hacken. Volgens mij is dat goed mogelijk.
 
De term bestaat nog wel ;-) maar er wordt bijna niets mee gedaan meer.
De hele kast vol met proggers e.d half jaartje terug weggedaan, tegenwoordig met die 64 bits encryptie wordt het een moeilijk (lees kostbaar) verhaal.

Tot seca 2 ermee gespeeld
 
Woutje heeft een jaar of 10 geleden nog de unlooper uitgelegd en laten zien tijdens een BBQ, en volgens mij bij een nieuwjaarsborrel een paar originele kaarten meegenomen...

Maar wel leuk dat dit weer even naar boven komt!!!

Maar even een vraag erbij, seca2, dat ging toch nog, maar seca3 niet?
Of begint mijn geheugen me in de steek te laten?
 
Seca 3 schijnt lastiger te zijn, al zijn er spookverhalen dat men met een bepaalde softcam en wat aanpassingen die niet publiek zijn, toch heel veel is open te zetten. ;)
Ook, maar dat heb ik mij laten vertellen, schijnt het zo te zijn dat de interne kaartjes van canaldigitaalboxen ook al behoorlijk zijn te manipuleren, maar dat heb ik van horen zeggen.
 
Seca 3 schijnt lastiger te zijn, al zijn er spookverhalen dat men met een bepaalde softcam en wat aanpassingen die niet publiek zijn, toch heel veel is open te zetten. ;)
Hehe die unlooper heb ik nog idd ( en de opvolger ook)

Seca 3? na 6 opgefikte kaartjes ben ik maar gestopt, die "bepaalde softcams" hebben vaak een verstopte lijn erin zitten
 
Een lijn die de kaarten uitbrand? En valt deze regel er niet uit te halen?
 
??? Waar lees jij een lijn? Guardian heeft het over de unlooper met Seca 3 waarmee hij kaarten opgefikt heeft.
 
die "bepaalde softcams" hebben vaak een verstopte lijn erin zitten
??? Waar lees jij een lijn? Guardian heeft het over de unlooper met Seca 3 waarmee hij kaarten opgefikt heeft.
Het ging om de bovenstaande bewering van Guardian, waar ik van maakte dat er in de software van de softcam een regeltje te vinden is die de kaarten doet verbranden. Het kan zijn dat ik het verkeerd opvatte.
 
Yep seca3 opgefikt met unlooper.

Overigens met Oscam kan het ook maar dan doe je hetzelf:p
 
Ah dan begreep ik het verkeerd.. :giggle:
 
Het kan zijn dat ik het verkeerd opvatte.
Wel degelijk want die regel over de Softcam kwam pas na de uitspraak over de unlooper en het opfikken. Ik zie het al, net als mij wordt jij ook een jaartje ouder, maakt al dezelfde fouten als mij. :biggrin: :biggrin:
 
SSst, stil nou!! Dadelijk merkt moeder natuur ook dat ik ouder wordt en gaat het nog sneller! :bounce:
 
seca1 was leuk ,seca2 een uitdaging ;) Seca3 is toch een heel heel ander verhaal heren
Ook ik ben er mee bezig geweest zonder al te veel sukses ,de kaart reset gewoon
maar opgeblazen heb ik die kaarten nog niet dan heb je toch met hele geke spanningen gespeeld lol .
Samen met de polen zijn we eigenlijk niet veel verder gekomen als de kaart in nagramodus te gooien
Maar zoals de meeste van ons word ik ook dagje ouder ook al bijna 60 pfft en gaat het coderings verhaal,
Qua beveiliging mij ook een beetje de pet te boven,met ird2 zijn meer mogelijkheden maar zonder echte dump(keys)
kom je daar ook niet verder mee.

Woutje
 
Hahaha, Heerlijk kzie wat ouwe namen voorbij komen zoals Mimisiku/Freggel/Woutje
dat zijn toch wel een beetje mijn oud gedienden :)

Het is toch allemaal een beetje begonnen met Markus Kuhn (spel ik dat goed?) die graag
Star wars wilde kijken? iets met Season 7 Season 9 etc. etc.
Die maakte een printje met een max232 erop zodat je kon debuggen op je PC, later één
van de meest gebruikte middelen om een kaart te kunnen emuleren.

Kweet nogwel dat macacces was uitgekomen en ik heb moeten bedelen om het proggie te
kunnen krijgen, TV3 en TV1000 oid. gingen open, was één van mijn eerste momenten dat ik
iets kon zien waar ik niet voor betaalde... :) :)

Daarna kwamen de PIC kaartjes, eerst nog op een PCB, later in een 'echte' smartcard, kon je
een echte masterkey bemachtigen die niet bekend was...
Dan had je elke maand je update....

In die tijd liepen wij in Nederland best wel voor met het eerste! breedbeeld kanaal, uitgezonden
in D2MAC, ach D2MAC ook zo'n verhaal de eerste poging voor breedbeeld televisie...

Tegenwoordig helemaal niets meer over te vinden, laat ik jullie achter met een 28 jaar oud
VHS teepje, TVPLUS demo zoals uitgezonden elk weekend ter promotie om 16:9 beeldbuis
televisies te kopen.

 
........Maar zoals de meeste van ons word ik ook dagje ouder ook al bijna 60 pfft en gaat het coderings verhaal,
Qua beveiliging mij ook een beetje de pet te boven,..........
Dat is het eigenlijke probleem. De jongere garde neemt niet eens de moeite om gecodeerde kanalen te gaan decoderen, laat staan dat zij iets met een schotel doen en een tv.. Dat is iets voor oude mensen.
Ik ben er van overtuigd dat een batterij van een paar honderd pc's, zoiets als RC5 of BOINC of zo, het een fluitje van een cent is om elke denkbare codering te hacken binnen no-time. Vroeger had je iets met Dutch Power Cows en zo...
Maar ja, wat valt er te winnen?
 
Laatst bewerkt:
Het draait om grensnut… De criminelen jagen momenteel op cryptomining, phishing en daarbijbehorende malware. Nu botnets sneller ontdekt worden is het snelle financiële gewin voor hun prioritair.. Een decodering kraken vergt zeer veel computerkracht en wil je dat binnen het gebruiksbestek van de bewuste codering doen, dan moet je binnen een jaar of twee slagen.. Brute Forcing kost op 1 snelle PC 100-den jaren dus reken maar uit hoe groot (en snel) je botnet moet zijn…
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan