BISS scrambling

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
11 feb 2001
Berichten
806
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
81
Locatie
Niedersachsen (D)
Momenteel test ENEX-bravo op 16 oost DVB-BISS scrambling.

De taal lijkt duits, maar er zitten erg veel niet duitse woorden tussen.

Tussentijds werden er enkele beelden uitgezonden waarbij een mirofoon in beeld was van de Duitse RTL.

Ook werd een testbeeld uitgezonden met in de bovenste balk de tekst CLT VFA.

De testuitzendingen zijn volgens de aankondiging 30-04-01 en 04-05-01.

12.539 Ghz H

5632

3/4

Is dit weer een nieuwe uitdaging voor ons?

Ik ben heel benieuwd of iemand weet wat dit voor soort codering is.

Dirk

 
Natuurlijk is dit een uitdaging :))

Basic Interoperable Scrambling System

Dit systeem is gebasseerd op DVB Common Scrambling Algoritme

en kan opereren in drie verschillende modes 1, 2 en 3.

Dit is een systeem wat vooral gebruikt gaat worden in de prof. wereld, contributie, feeds, DSNG, ed.

Enex zal waarschijnlijk een van de eerste zijn die het ook echt gaat gebruiken (mode 1/fixed key).

In de toekomst gaat ook de EBU (waarna er velen volgen!) met z'n feeds overschakelen op dit systeem.

Het huidige systeem RAS, wat ze nu gebruiken is eigendom van het bedrijf wat vroeger NTL, daarna DMV, toen NDS en dus nu Tandberg heet. Men kan dus nu alleen werken met app. van dit bedrijf en daar is men niet gelukkig mee !

MrBeam

 
MrBeam,

Dank voor je reactie.

Het zal dan toch moeilijk worden voor de amateur om er iets van te bakken, ben ik bang voor.

Ik heb na deze twee dagen geen testen meer gezien.

Er stonden wel een aantal parameters op enkele testpagina's, maar die zeiden mij niets.

Ik wacht weer het vervolg af.

Het zou wel jammer zijn wanneer ze de boel gaan coderen. Ik vind juist de feeds leuk en interessant om naar te kijken.

Groeten,

Dirk

 
Het probleem is (dit keer) niet de hobbyisten, maar TV stations. Er zijn mogelijkheden om dmv watermarking het beeld te merken, maar de controle daarvan is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid.

Dan maar scrambelen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan