Bootrecord herstellen onder xp

A

anansie

KUN JE DAT DOEN MET HET ALOUDE FDISK/MBR OF HEB JE EEN SETJE OPSTART DISKS VAN XP NODIG ? . EN DAN MET FIXBOOT OF FIXMBR ?

HEEFT IEMAND HIER AL ERVARING MEE , EN EVENTUEEL EEN KLEIN HANDLEIDINGKJE ?
 
Dan moet je een bootflop hebben waarop fdisk staat en waarmee dus het OS wordt ingeladen. Daarna fdisk /mbr en het wordt naar de HD geschreven. Of je bij xp ook bootflops hebt weet ik niet. Anders met een andere versie proberen.
Grtz.
 
YEP HEB JE BIJ XP OOK SETJE VAN ZES FLOPPEN ZELFS, MAAR WAT IK ME AFVRAAG IS OF JE DUS DIE OUDE FDISK KAN GEBRUIKEN TERWIJL JE OPSTART MET DE OS VAN XP .
 
Nou, ik gebruik dus geen xp, maar het lijkt me stug als je er geen bootflop mee kunt maken. Een bootflop betekent dat je boot zonder dat er iets van je HD wordt ingelezen. Het OS moet dus op die flop staan. De cmos bootsequence moet dan A, C zijn. Het OS op je HD maakt niet uit. Je kunt dus gerust een win98 bootflop nemen. Hiermee kun je dan fdisk draaien en je HD bewerken.
Vanuit xp met fdisk moet je proberen vanuit de command prompt, en kijken wat er gebeurt. Hier kun je echter niets aan het MBR doen omdat dat nu eenmaal op je HD staat. Wil je dat veranderen dan zul je het ergens anders vandaan moeten halen waar het weggeschreven staat, bv van een bootflop. Doe je fdisk /mbr vanuit de C: prompt dan gebeurt er niks omdat hij het aktuele MBR op C gewoon herleest.
Grtz.
 
heb de oplossing al via pm gekregen van een zeer vriendelijke duck vriend , werkt perfect , nogmaals dank duck vriend!.
 
Wil je deze oplossing niet met ons delen?
Zoals je ziet zijn er meerderen die er aan twijfelen of zoiets kan, het zou dus leuk zijn als wij er ook iets van konden leren.

Of was de oplossing "van de cd booten en reparetie doen"?
 
Natuurlijk delen we alles maar ik kon het alleen direct mailen dus ging het via PM.
Het progje heet: EZ OS Install Boot Disk Maker(For All Windows Operating Systems)
Het past op een floppy en werkt ook perfect om een nieuwe hard disc te installeren.

Het is wat off topic dus om het nu in de up te zetten, laat maar weten wie het wil hebben dan mail ik het (1mb).
Ik heb het al een tijd terug van Kazaa gehaald.

Gr. Lagos
 
Ik was eigenlijk hoofdzakelijk nieuwsgierig of je er dus een windows XP bootsector mee kon repareren of dat je een soort van herinstallatie van XP zou moeten doen.

Wel kan ik de EZ bootmanager die vroeger (misschien nu ook nog?) wel eens bij de HD's bijgeleverd werd.
Is dat wat jij hebt ook zoiets? Die EZ bootmanager werd gebruikt voor grotere hd's die niet door het os of bios ofzo herkent werden.
Probleem met dat ding was dat als je 1x het fdisk /mbr commando gaf dat die EZ ook pleitmans was.

Maar als je hem wilt sturen, graag, niet dat ik hem nu direct nodig heb, maar altijd weer handig als ik iemand moet helpen met een soortgelijk probleem en dat komt wel eens vaker voor.:)
info@satellitefun.org
 
@Black Tiger,

Jij weet veel meer dan ik op dit gebied en hierbij dus in je mail met "mucho gusto" oftewel met veel plezier.

Gr. Lagos
 
werkt dus perfect als je een nieuw os wilt instaleren , maar repareren van xp bootsector is mij niet echt gelukt .
heb dus alles maar opnieuw geinstaleerd
en gelijk maar een ghost gemaakt , je weet nooit wat er gebeurd tenslotte .
en ja natuurlijk wil ook ik het met jullie delen ! .
 
Mooi thanks, weten we dat ook weer.

Lagos, hartelijk dank voor het toesturen, ik zal een dezer dagen er toch eens een blik op werpen, altijd weer leuk eens een interessante utility te onderzoeken.:)
 
Originally posted by anansie
werkt dus perfect als je een nieuw os wilt instaleren , maar repareren van xp bootsector is mij niet echt gelukt .
heb dus alles maar opnieuw geinstaleerd
en gelijk maar een ghost gemaakt , je weet nooit wat er gebeurd tenslotte .
en ja natuurlijk wil ook ik het met jullie delen ! .

Hoi,
Ik heb ook wel eens de xp bootsector beschadigd of verwijderd ;)
Maar toen even een floppy er in van die ik had gemaakt met partitionmagic en hoppela weer selecteren zoals je dat kan met dit programma en alles weer bij de oude ;-)))
Groeten Ben bye bye ;)
http://www.powerquest.com/partitionmagic/
 
Ja, maar maak je dan niet ook gebruik van de Partition Magic multiboot c.q. bootsector?

Dus ik bedoel, als je geen PM gebruikt, en je hebt win'98 en daarna Win XP geinstalleerd, dan zorgt XP ervoor dat je een bootmenu krijgt en kunt starten van XP of 98.
Kun je zo'n bootsector repareren, of doet Partition Magic dan zijn eigen multiboot deel erin proppen?
 
Hoi boyz. Ik probeer zo effe uit het blote hoofd te denken! Maar slaat de bootsector niet alleen op de HD (dus hardware) en niet op het OS. Die bootsector gaat alleen over hoe de HD is ingedeeld enzo. Ik weet wel dat een bootmenu ook in de bootsector wordt opgeslagen, maar dat zijn maar een paar bytes. Ik heb bv een multiboot van partitionmagic en van linux (dus dubbelop). Deed ik echter fdisk /mbr (van een flop), dan was meteen het bootmenu weg. Om lilo (van linux) weer te laden moest ik eerst linux weer opstarten en lilo (=linux loader) in de bootsector zetten.
Je kunt ook met bootmagic van partitionmagic werken, maar helaas heb ik dat nog nauwelijks gedaan. Verder weet ik ook niet hoe het allemaal bij xp zit. Jedoch is een HD domme hardware en staat hij vol met nullen en ??nen, en kun je daar aan, ongeacht het OS.
Groet.
 
zou het niet mogelijk zijn om bijv een image van je mbr te maken dan ben je in een keer van de elende af dacht ik zo .
 
ontdekte tijdens een google wel dit.

The Windows NT Resource kit supplies a utility DISKSAVE.EXE which enables a binary image of the Master Boot Record (MBR) or Boot Sector to be saved.

xp is toch nt 5? mischien zit ie hier ook wel in de resource kit , uhhh nu de resource kit nog.
 
Doorgaans is een bootdisk en fdisk /mbr genoeg. Ook kun je nog altijd met diskedit van norton werken en de bootsector saven maar ik weet niet of dit nog in de huidige versies zit (de dos versie).
Xp zit in dezelfde versie als win2000 nl. v5.xx en is geen nt maar een doorontwikkeling van win2000. Type in de command prompt ver en je ziet je win versie.
Grtz.
 
ga het morgen proberen , moet nog een comp inrichten , dus gooi xp erop , fdisk /mbr eroverheen en kijken of ie het doet waarschijnlijk komt ie met de melding van ik mis ntdlr of zo maar die probeer ik er dan weer op te zetten via de boot flop, ben erg benieuwd of dat lukt , scheelt een hoop tijd als het zou werken
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan