Brein en Beugen.nl?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.172
Waarderingsscore
575
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Mijne heren (voor de geintereseerden) stichting BREIN is bezig bij de collega torrent site beugen. Deze site ligt nu plat.Zie hier het bericht van BREIN aan beugen:

Nadat ik u een brief gestuurd heb waarin ik u heb gewezen op het inbreukmakende karakter van de website http://www.beuqen.nl en u verzocht heb de website ontoegankelijk maken, heeft u zich op 20 december 2005 middels onderstaande e-mail tot BREIN gewend met de vraag of het hosten van een BitTorrent-website is toegestaan. Het antwoord is dat het niet is toegestaan een BitTorrent-website te hosten indien op die website massale inbreuk op de rechten van derden wordt gefaciliteerd, zoals het geval is op de website http://www.beuqen.nl.

Een service provider behoort zodra hij er kennis van krijgt dat een website die op zijn servers wordt gehost illegaal is, die website prompt te verwijderen. Doet hij dat niet dan is hij ingevolge art. 6:196c lid 4 jo.
art 3:15d lid 3 BW aansprakelijk voor de schade die de illegale website teweegbrengt. U bent inmiddels door BREIN in kennis gesteld van het illegale karakter van de website. Ik verwijs u hierbij naar mijn brief van
19 december j.l. Mocht het zo zijn dat u de website voor een derde host en dus diensten verricht als bedoeld in art. 3:15d lid 3 BW, dan dient u de website onverwijld toegankelijk te maken.

In dat geval is het daarnaast noodzakelijk dat BREIN, teneinde de reeds door de bij haar aangesloten rechthebbenden geleden schade te kunnen verhalen en gezien het niet onaanzienlijke risico dat de site houder(s) in kwestie zich in de toekomst opnieuw schuldig zullen maken aan het plegen van inbreukmakende handelingen, de beschikking krijgt over de naam en adresgegevens van de persoon of personen die verantwoordelijk is/zijn voor de website http://www.beuqen.nl, zodat zij hen terzake kan aanschrijven en zonodig in rechte kan betrekken. Ik verzoek u dan ook mij deze gegevens, eveneens binnen 10 dagen na dagtekening van deze brief, te verstrekken.

Uiteraard staat BREIN in voor de juistheid van de door haar in deze aangelegenheid verstrekte informatie. Dit brengt mee dat BREIN u vrijwaart tegen eventuele aanspraken van de kant van uw klant ten gevolge van de door u op verzoek van BREIN te ondernemen actie


Bron EPT
 
Tsjakka... nja.. inbreuk op rechten word gefaciliteerd.... ja met die torrentfiles doe je dat in feite wel.
Ik wist echter niet dat faciliteren ook strafbaar was.
 
Tja, ik ben geen advokaat. Maar ik vraag me wel af hoe sterk dit voor de rechter is.

Ik denk dat elke beetje advokaat hier meteen gehakt van maakt. Wat doet een torrentsite nu helemaal verkeerd? Files leveren waar files te vinden zijn? Daar is heel het inet op gebouwd. Ik denk dat hier niets strafbaars in zit, en dat dit gewoon een dreig vorm is.

Het hosten van een site die zich niet aan de regels houd verboden / strafbaar? Wat een onzin! Dat is hetzelfde als dat jij een ferrari van mij koopt en dat ik dan een boete krijg omdat jij te hard rijd...

Neeeeee......


Dreigbrieven.... Vraag me af in hoeverre dat mag....



G
 
Het mag. Je weet wat voor een enigszins rare uitspraak de rechter laatst gedaan heeft over een soortgelijke p2p rechtszaak in het voordeel van Brein.

Een advokaat kan er misschien wel gehakt van maken, doch zoals blijkt, helpt dat niet altijd.
Probleem is dat torrentsites files host. Met die files kun je films downloaden.
Je kunt het wel vergelijken met de Ferrari maar da's toch een beetje appels met peren vergelijken.
Een rechter zal het eerder vergelijken met keyfiles voor Canal+.
Met de files op zich kun je ook niets, maar als je ze op een kaartje zet kun je ook gratis naar C+ kijken (in het verleden in elk geval). En aldus werden files illegaal bevonden.

Tegenwoordig zie ik wat dit betreft de vreemdste dingen gebeuren in de rechtszalen, dus dat het "faciliteren van" misschien illegaal is verbaast me dan ook niet meer.
 
Black Tiger zei:
Probleem is dat torrentsites files host. Met die files kun je films downloaden.

En de software zoals azureus is net zo min verboden (en daar doe je het uiteindelijk mee).


G
 
Klopt, maar Azureus en andere torrent soortgenoten zijn p2p uitwisselprogramma's, en p2p programma's zijn niet verboden.
Logisch ook eigenlijk want je kunt er ook legale software mee uitwisselen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan