Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000?

sattaz

New Member
Lid sinds
3 nov 2007
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
44
Het topic "Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000?" ben ik gestart
om andere lezers/gebruikers te informeren over (mogelijke) tekortkomingen
en veiligheidsrisico's bij gebruik van de Dreambox 8000.

Enige tijd geleden heb ik bij een kennis van mij meegeholpen bij de installatie van een Dreambox 8000.
Daarbij vallen, in onze ogen, enkele bugs/zwakke punten op bij de behuizing van de Dreambox 8000.

1. De twintuner is niet geborgd aan binnen- en buitenzijde van het chassis.
Aan de betatesters zijn door Dream Multimedia Duitsland, na klachten hieromtrent,
contramoeren beloofd om meer stabiliteit te verkrijgen bij de onboard tuners.
Dat lijkt mij voldoende bewijs dat er wel degelijk van een probleem sprake is.
Volgens berichten zullen toekomstige koopexemplaren van de Dreambox 8000 ook voorzien
worden van zo'n deugdelijkere bevestiging aan het chassis.

2. Het frontklepje sluit via een pinnetje dat zo te zien gemakkelijk kan afbreken.
Wat betreft de de kleine plastic sluitpin zal uiteindelijk alleen de praktijk duidelijkheid brengen.
Even afwachten dus.....

3. Onafgeschermde netschakelaar
De netschakelaar (230 Volt) is aan de binnenzijde van het chassis verbonden via 2 draden
die over een lengte van ongeveer 2 cm. onafgeschermd zijn.
Er is geen kous of een andere bescherming die voorkomt dat je (ongewild) een stroompje van 230 Volt ervaren kunt.
Bij andere satellietontvangers is er wel in de een of andere vorm afscherming/bescherming.
Dit terwijl de Dreambox 8000 onder andere vanwege eventuele plaatsing van HDD en/of DVD
relatief vaker dan andere satellietontvangers geopend zal worden.

Bij een computer gaan de veiligheidseisen/veiligheidsmaatregelen een stuk verder
dan bij satellietontvangers zoals de Dreambox 8000.
Wellicht ook omdat de wetgever/keurende instantie er vanuit gaat dat een satellietontvanger
net zoiets is als een televisie waar een leek geacht wordt de behuizing niet open te schroeven.
Maar langzamerhand is de satellietontvanger steeds meer op een computer gaan lijken
en wordt er ook steeds meer (in de praktijk) door de consument aan gesleuteld.
De realiteit is dat de (grote) meerderheid van bezitters van computers en satellietontvangers
randapparatuur zoals harde schijven, geheugenkaartjes, enzovoort zelf inbouwt
en echt niet overlaat aan vakhandel/professionals.

De praktijk heeft inmiddels bovendien uitgewezen dat de Dreambox 8000 niet voldoende
afgeschermd is tegen elektrische schokken.
Het zijn niet alleen de kabels zonder kabelkousen die onveilig zijn, ook andere onderdelen
van de Dreambox 8000 staan onder stroom, zelfs bij uitgeschakelde netschakelaar
en bij het niet verbonden zijn met een stroomkabel aan het stroomnet.

Bij isolatieklasse 2 (apparatuur zonder randaarde) gelden de volgende eisen.
Een dubbele isolatie is noodzakelijk.
De ene is de kast en de andere is dan de isolatie over de onder spanning staande delen.

Ook indien men de Dreambox 8000 niet (meer) met het stopcontact verbonden heeft
is er nog stroom in diezelfde Dreambox 8000.
Met een niet aangesloten stroomsnoer en uitgeschakelde netschakelaar kan
man desondanks nog een vervelende stroomstroot ondervinden.
Inderdaad is het al vaker bij de Dreambox 8000 voorgekomen dat er mensen,
met (dagelijkse) ervaring en dus niet alleen beginnelingen, bij een geheel
van het stroomnet afgeschermde ontvanger een stroomstoot hebben gekregen.

Het afhalen van het deksel van de Dreambox 8000 gaat een beetje moeilijk.
Je moet als het ware de zijkanten iets uit elkaar trekken.
Waarschijnlijk daardoor zijn er al meerdere mensen geweest die met dat deksel
in de handen via datzelfde deksel in aanraking zijn gekomen met onderdelen
van de Dreambox 8000 die nog steeds onder stroom staan, dit ondanks de belofte
van Dream Multimedia Duitsland in de handleiding die zegt dat bij uitgeschakelde netschakelaar
de ontvanger geheel stroomloos is.
Degenen die de stroomschokken hebben ondervonden zijn overigens geen beginnelingen
maar mensen die vanwege hun beroep dagelijks behuizingen van elektrische apparaten openen.

Het wordt uitgebreid besproken in het gebruikersforum van de Dreambox 8000 .

Bovengenoemde onaangename ervaringen en discussies daaromtrent zijn echter tot nog toe
nauwelijks bekend gemaakt op de vele andere Dreambox forums die op Internet te vinden zijn.

Helaas is voornoemd gebruikersforum, http://www.dm8000-vip.de , alleen toegankelijk voor degenen
die al reeds een Dreambox 8000 hebben aangeschaft.
Waarom dat forum (nog steeds) niet publiek is begrijp ik niet zo goed aangezien er
in dat forum veel informatie te vinden is die potenti?le kopers kan helpen bij hun beslissing
inzake het wel of niet gaan kopen van een Dreambox 8000.

Minstens vanaf de Dreambox 7025(+) is het probleem bij Dream Multimedia Duitsland bekend.
Volgens J?rgen (van Dream Multimedia Duitsland) doet men niets fout en zal men niets wijzigen.
Ergens begrijp ik het dan ook niet.
Waarom geeft Dream Multimedia niet enkele Eurocenten extra uit (veel meer zal niet nodig zijn)
om de veiligheid op minstens hetzelfde niveau als andere satellietontvangers te brengen,
of liefst nog meer, temeer daar de ontvanger als "High End" wordt gepresenteerd?

Een dubbelpolige (geaarde) netschakelaar en kabelkousjes zouden al een stap in de goede richting zijn.
Verdere afscherming op strategische plaatsen, eventueel zelfs met een simpel plastic plaatje,
lijkt mij aanbevelenswaardig en kan in ieder geval geen kwaad.
Zie ook de bijgevoegde foto (met rood zijn de potentieel gevaarlijke gebieden aangegeven).

Netschakelaars met onafgeschermde kabels heb ik, behalve bij Dreamboxen, bij geen
enkele andere satellietontvanger gezien.
DGStation, Hyundai, ID Digital, Kaon, Kathrein, Porty, VHSat, alle hebben kabelkousjes.

Mij lijkt dat je bij een 1000 Euro kostende satellietontvanger
(die als "High End" wordt gepresenteerd) veiligheidsvoorzieningen op minimaal
hetzelfde niveau mag aantreffen als, maar liefst natuurlijk nog beter dan,
bij "normale" satellietontvangers.
De aanpassingen vereisen bovendien geen grote financi?le inspanningen.
Wellicht dat, mede door aandacht hieraan in diverse fora te schenken, de fabrikant
daar rekening mee zal houden en daarnaast voorlichting hieromtrent zal geven.

Daarnaast kan Dream Multimedia Duitsland nog een ander probleem hebben temeer naast
vele waarschuwingen om een deskundige in te schakelen en vooral de stroom eraf te halen
middels stroomkabel/netschakelaar desondanks het volgende klip en klaar te lezen is
in de handleiding (1.3.2) :
"Door middel van de netschakelaar maakt u uw Dreambox volledig stroomloos".
(Duitse originele tekst: "Mittels des Netzschalters schalten Sie ihre Dreambox komplett stromlos.")
Vooral in de Verenigde Staten (waar Dream Multimedia Duitsland volgens hun eigen website resellers heeft)
zal dat al heel gauw kunnen leiden tot hoge schadeclaims (die vaak toegewezen worden) van miljoenen Dollars.

dreambox8000_plasticafscherming_800x970_315.jpg


Met vriendelijke groeten ;)

sattaz
 
ik heb pas een dm8000 overgenomen van iemand, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele metalen gedeelte buitengewoon zwak cq fragiel vind. Is toch niet de duitse grundlichkeit die ik van de duitsers gewend ben.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan