CAM803 CI+ Module Canal Digitaal

mimisiku

Sr. Member
Special Friend
Lid sinds
29 apr 2021
Berichten
427
Waarderingsscore
107
Punten
43
Locatie
Nederland
Canal Digitaal levert nieuwe klanten de CAM803. I.t.t. eerdere modules is dit daadwerkelijk een echte CI+ module die dus alleen werkt op CI+ 1.3 of 1.4. Het is een CI+ module met Nagra CAK8 en ingebouwde (virtuele) smartcard.

Bij mij (en vele anderen) de vraag of deze module gaat werken in ‘onze’ Linux ontvangers. De Neotion certificaten zijn gelekt waardoor er CIPlusHelpers zijn ontwikkeld..

Zaterdag zo‘n module gehaald en getest

VU+Zero 4K met VTi 15.0 Module werkt OK
DM920 UHD met diverse DreamOS 2.5 gebaseerde images. Module werkt OK

Na plaatsing van de module zet je de ontvanger op NPO1HD. Na een paar minuten verschijnt er beeld. Er komt een 14-daagse ‘grace period’ op de ‘kaart’.
Als je een abo wil op deze ’kaart’ kun je dit bij Canal Digitaal regelen.. Op de website vragen ze het smartcard nummer (dat blijkt dus het vUA nummer te zijn, het ChipID blijkt het CA ID te zijn)
 
is alleen weer geldt klopperij
 
Nee ik denk eerder zelfbescherming, met name als je ziet hoe enorm de cardsharing verspreid is en via China zelfs voor een paar euro per jaar je alles kunt kijken. Dat kan zolang er smartcards staan.
KPN is ook al van smartcards afgestapt zoveel mogelijk voor Digitenne bijvoorbeeld. Ziggo doet hetzelfde met de Mediaboxen. Het zat er al langer aan te komen.
 
Aan de andere kant ‘straffen’ ze de gewone kijker door Draconische beperkingen op te leggen. Dat zou het ledental bij CDS flink negatief kunnen gaan beïnvloeden..
 
De goeden ondervinden altijd het nadeel van de "kwaden", dat is overal zo.
Ik neem aan dat je met de draconische beperkingen op de ontvanger beperkingen doelt. Maar gezien CDS de enige satelliet provider is in Nederland denk ik niet dat het echt zo negatief gaat uitvallen.
Dat was misschien anders geweest als Joyne nog bestaan had.
 
De tijd zal het leren.. De tijd van thuisdelen is dan voorbij, voor iedere TV een eigen module en dat gaat in de papieren lopen… Hoor niets over de CAM701.. Deze is op de webshop ook niet meer leverbaar. Verwacht dat ORCA ook bij Canal Digitaal de langste tijd gehad heeft…
 
voor iedere TV een eigen module en dat gaat in de papieren lopen…
Klopt, maar als je dat gaat vergelijken is dat ook al het geval voor nieuwe Digitenne en Ziggo abonnee's en andere thuis TV situaties. Voor elke TV een apart kastje of module.

Deze is op de webshop ook niet meer leverbaar.
Wat is dan het type CI module "zonder abonnement" voor bijna 60 euro die nog te krijgen is bij hun voor in de TV?
De CAM701 is nog bij diverse webshops te koop maar het zal snel afgelopen zijn als CDS geen smartcards meer verkoopt er voor. Alleen vraag ik me dan af hoe ze dat oplossen voor de module die ze zelf voor de TV verkopen, waar ook een kaart in moet.
 
Die witte CI module zal dus ook uitgefaseerd worden. Ze dienen alleen om na februari 2022 de losse kaarten in Nagra te laten lopen.. de kaarten zijn dan bijna 10 jaar oud en gaan vanzelf stuk. Die worden dan niet meer vervangen en dwingen ze je naar hun CAM803 module. Linksom of rechtsom winnen ze toch ténzij je je abo opzegt…
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan