Opgelost Camera's blokkeren internet??

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.810
Waarderingsscore
1.017
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Bij een kennis doet zich een bijzonder vreemd probleem voor.
Hij heeft al jarenlang 2 Hikvision camera's, van die bolletjes. Deze zijn aangesloten op een Qnap NAS.
Dat werkte perfect op een Linksys router. Deze gaf op een gegeven moment de geest en werd vervangen door een Fritzbox 4040.
Enige tijd later werd er gewisseld van KPN naar Ziggo en met de Connectbox er voor heeft ook dit enkele jaren goed gewerkt.
Connectbox op 192.168.178.x range zoals normaal en de Fritz omgezet naar 192.168.1.x netwerk.


Recent viel bijna continue het internet uit. Ben gaan zoeken, zag het gebeuren en zag ook plotse spontane reboots van de Fritzbox. Rode info lampje knipperde heel kort en dan een reboot, hetgeen uiteraard weer duurde.

Fritzbox vervangen door een nieuwe vandaag, alles leek goed te gaan, oude backup teruggezet, maar opeens ging het weer mis. Fabrieksreset gedaan, even alleen pc er op en alles werkte weer als een trein.
Kabel van een camera ingestoken, plof internet plat. Ik kan dan ook het 192.168.178.1 ip adres van de Connectbox niet meer pingen. Dus de verbinding met de WAN poort is er gewoon niet meer. Kan nog wel in de Fritzbox maar dat gaat heel traag en soms reageert die dan ook niet meer. Ook wifi doet het dan uiteraard niet meer.


Op het moment dat ik de kabel van de camera uit trek, knalt opeens het internet weer binnen en werkt alles perfect en ook snel.
Hang in de NAS op de Fritz, zelfde laken een pak, opeens flapt alles er weer uit, einde internet. Maar beide camera's maken verbinding met de NAS voor opnames dus dat is niet zo gek.
Er zitten een tweetal iPhones, een iPad en een laptop (soms) op het wifi netwerk en dat werkt allemaal als een trein, net als de pc (bekabeld). Totdat dus de NAS of een camera aangesloten wordt (nog niet getest met andere camera).
Ik dacht aan een ip conflict maar dat kan niet. Camera's draaien op 192.168.1.11 en 12 en staan ook zo gereserveerd in de Fritzboxen (oude en nieuwe) dus dat ip wordt ook niet meer uitgedeeld. Idem met de NAS, deze staat ook gereserveerd en het ip wordt niet opnieuw uitgedeeld.

1 camera maakt 24/7 opnames en eentje (die wat ik eerst ingestoken had) begint pas om 20.00 met opnemen. Beiden zijn wel gewoon van buiten via een app bereikbaar met een gebruikersnaam en uiteraard een (niet te makkelijk) wachtwoord.
Het probleem is plots begonnen en ligt dus duidelijk aan een of meer van de camera's. Zelfs 1 camera schijnt wan netwerk plat te gooien. Terwijl dat dus voorheen nooit het geval is geweest.
Ik zit nu even met de handen in het haar, omdat het een jarenlange bestaande situatie is. De NAS is 2 maanden geleden nog geupdate. Zal nog wel een nieuwe zijn.
Misschien hebben camera's ook een update nodig.


Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt en weet evt. wat een dergelijk plots ontstaan probleem kan veroorzaken?
Anders gaan we morgen nog eens zoeken en dingen met de camera's testen, firmware updaten (indien aanwezig).
 
Camera's hebben zeker regelmatig nieuwe firmware nodig ivm beveiligingspatches. Misschien is dat het eerste waar je mee moet beginnen.
 
Ja daar ga ik morgen sowieso als eerste mee beginnen indien dat beschikbaar is. Maar ik vind het raar dat opeens die verbinding over de wan poort er uit knalt en zelfs niet meer te pingen is. Geen idee of dat ergens naar wijst.
 
Misschien dat het DNS gefrustreerd wordt door de camera's? Zelf zet ik die handmatig in de camera's omdat via DHCP vaak het DNS van de provider wordt overgenomen.
In theorie zou de camera als een gek de nas proberen te bereiken via een extern dns of gateway.......of zo.. Het is een interessant probleem in elk geval.
 
DNS? Nee in kan nog niets eens gewoon 192.168.178.1 (dus de Connectbox) pingen, daar heb ik geen DNS voor nodig.
Ook staan de camera's met vast ip ingesteld.
Camera's bereiken de NAS wel gewoon, was ook iets waar ik over gedacht heb, maar dat werk want als ik op de NAS ga kijken dan zijn de opnames te bekijken. Wel viel op dat daar hakkelingen in voor kwamen. Dus het verkeer naar/van NAS wordt toch gefrustreerd, dat was voorheen ook niet.
Zoals je zegt, interessant probleem. Niet leuk maar wel interessant. :)
 
Ook geen spannings dipjes door vocht of slecht contact?
 
Nee eentje hangt binnen en de ander wel buiten maar is goed afgewerkt en hangt ook nog ver binnen onder een afdak.
Maar het is een kleine mogelijkheid dat men toch op een of andere wijze misschien misbruik heeft kunnen maken van de lekken die de laatste tijd bij Qnap en ook de camera software geweest is.
Kan me anders niet bedenken waarom die zoveel verkeer genereren dat ze een router plat kunnen gooien.
 
Die Hikvision spulletjes connecten onderwater met een Hikvision 'service' zodat je ze kunt benaderen middels die 3rd party app, misschien worden daar connecties gemaakt wat de router niet 'prettig' vind....

Zie je niets in wireshark voorbij komen?
 
Wireshark heb ik niet draaien. Die hikvision zijn van die "plafond" bolletjes, die werken niet op wifi maar zijn alleen bekabeld aangesloten.
Moest zelf poorten forwarden om ze te kunnen benaderen dus die zaten wel goed dicht.
 
Waarschijnlijk opgelost. Camera's waren weer eens via browser niet te bereiken, maar werkten grappig genoeg wel.
Beiden van stroom gehad en hups ging al een stuk beter ook over netwerk. En opeens was het weer flut, maar nu bleef internet wel werken.
Geen nieuwe firmware beschikbaar voor de camera's. Die zijn van 2016, laatste firmware van 2017/2018.

Maar nu is eindelijk gebleken dat met regelmaat de verbinding van Ziggo (met name downstream) in elkaar kakt.
Die zit echt op het randje. Tot 2x toe getest en volle snelheid en vandaag opeens weer niet. Dus doordat het zo op en neer ging was het moeilijk de vinger er achter te krijgen.
Soms upstream maar 38 mbit i.p.v. 300 en down 0,3 i.p.v. 30 dus dan kan wat druk netwerk misschien wel het verkeer plat leggen.

Er is een afspraak met de Ziggo monteur om het euvel op te lossen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan