Canal+ dreigt met stoppen!

W

Werkezel

Canal+ dreigt met stoppen tijdens kortgeding om kabelafdracht

Van onze correspondent

ALKMAAR - Canal+ zal zich terugtrekken uit Nederland als kabelexploitanten conform het advies van de OPTA landelijk een doorgiftevergoeding van 60 cent per maand per abonnee in rekening zullen gaan brengen. Dat bleek gistermorgen tijdens een kort geding voor de president van de rechtbank in Alkmaar, dat door de betaalzender was aangespannen tegen de Noord-Hollandse kabelexploitant Multikabel.

Inzet vormde het ultimatum dat Multikabel aan Canal+ heeft gesteld vanwege een geschil over een nieuw contract dat de abonneezender weigert te ondertekenen, omdat men het niet eens is met de verhoging van de doorgiftevergoeding van ƒ0,24 naar ƒ0,60 per abonnee per maand.

Multikabel geeft Canal+ met haar 8500 abonnees tot uiterlijk vrijdag a.s. de tijd om akkoord te gaan met de vergoeding die vorig jaar door de 'telecom-scheidsrechter' OPTA is vastgesteld. Tekent men dat niet dan gaat het beeld definitief op zwart.

Volgens advocaat mr. E.J. Dommering van Canal + is het een kwestie van slikken of stikken, terwijl men voor een groot aantal Noord-Hollandse gemeenten met Multikabel nog lopende overeenkomsten heeft volgens het oude tarief en is de verhoging van 150 procent onacceptabel.

Net als UPC in Amsterdam, waarmee Canal+ eerder een gelijksoortig conflict had, stelt Multikabel zich op het standpunt dat men lang genoeg coulant is geweest ten opzichte van de betaalzender. "De oorzaak van alle problemen is dat het Canal+ al meer dan tien jaar niet lukt om levensvatbaar te zijn door voldoende abonnees te werven. Een penetratie van 10 procent wordt algemeen als een minimum vereiste gezien, terwijl Canal+ landelijk niet meer dan tussen de drie en vijf procent aan abonnees heeft weten te werven", aldus de raadsman van Multikabel, mr. D.J. Oranje.

Uitspraak vrijdag 15 juni.

Bron: de Telegraaf 14 juni 2001

Grtz,

 
Tja, ik denk dat het ook een beetje de schuld van de kabelboeren zelf is, hadden ze al eerder digitalisering gedaan (zoals in belgie) dan kunnen meer zenders aangeboden worden. Nu is het kijken naar 2 zenders relatief duur en ongemakkelijk (extra kastje erbij).

Er moet 1 digitale set-topbox komen voor alle kabelnetten waarin de verschillende betaalzenders een plekje kunnen krijgen.

Dan kun je zo'n ding goedkoop aan de man brengen en is de drempel van het extra kastje lager. Denk ik tenminste.

 
hehe Satslope denk nu niet dat het hier in Belgie allemaal leuk loopt met de kabel bv hier in Antwerpen hebben ze nog maar steeds 2 C+ kanalen en halmark meer echt niet .

Als je bv naar Mersem zou geen wonen dan heb je wel het hele C digitaal boeket.

Dus je ziet het zelfs een grote stad staat nog jaren achter wat technologie betreft .Oja en ik vernam ook nog dat Telenet op termijn alle kabelmaatschapijjen zou gaan overnemen ik kijk er wel naar uit dan komt er mischien ook eens plaats voor ppv diensten want die boere zender VTM ben ik al lang beu gezien :biggrin: :biggrin: :biggrin:

 
Ik hoop dat de rechter zich niet onder druk laat zetten. Dat ze dan maar opsodemieteren uit Nederland. Wij blij. Krijgen we misschien een bedrijf wat wel weet wat service betekent, alles beter dan C+.

Er zou dan zelfs een kleine kans zijn dat Kirch zich eens hier komt omzien, who knows.

De kabelmaatschappij heeft gelijk en C+ heeft zich niet genoeg moeite gedaan.

Het feit van dat extra kastje is iets waar C+/Multichoice zelf voor gekozen heeft.

Vroeger was er geen extra kastje nodig in de tijd van Filmnet met de paketten, het signaal werd door de kabelboer gefilterd en men moest een kabel omsteken om beeld op die zenders te kunnen krijgen (zo was dat hier in elk geval en wij hadden niks digitaal toen, gewoon CAI).

Op een gegeven moment vond men dat teveel mensen zelf de stekkers omstaken in de kastjes (bij ons was dat niet mogelijk of het werd hooguit binnen 2 dagen ontdekt).

Wie de oorzaak is geweest weet ik niet, maar op een gegeven moment moest er een gecodeerd signaal over de kabel verzonden worden, daarna met digitale geluidsencryptie en toen kwamen dus ook de kastjes op de proppen, die in feite niet nodig zijn/waren.

Volgens mij was het omdat C+ niet tevreden was met de snelheid waarmee abonee's werden aan- of afgesloten door de kabelmaatschappijen.

Als ik dan zie hoe vaak C- nu mis schiet met dat soort dingen, kan ik me ook wel voorstellen dat de kabelboeren het aan en afsluitgedrag van C- kotsbeu werd.

Het heeft dus niets met tarieven of digitale kabel te maken, daarnaast, als ze 55 piek (per abo) vangen voor 2 zendertjes kabel (even veel dus als meer zenders via satelliet) dan is het toch wel meer dan belachelijk dat ze daarvan niet eens 60 cent per abo zouden kunnen afdragen aan de kabelboer, dan houden ze nog 54,40 over. Of als het tarief nu goedkoper is, dan nog.... het is nog geen gulden per abo en dat na 10 jaar profiteren van een kwartje per abo.

Als ze dat onacceptabel vinden en niet haalbaar, dan hebben ze mijns inziens ook niet het recht om wat te eisen, dan moeten ze mijns inziens hun organisatie eens verbeteren, of... zoals ze het zelf stellen.... ophoepelen uit Nederland.

 
Hoi,

Volgens mij probeert C- nu ook van twee walletjes te eten.

Als ik het me goed herinner stond op het, langgeleden ingevulde registratie formulier voor m`n Irdeto kaartje ook iets exstra geld voor kabel doorgifte.

Dat formulier was namenlijk zowel voor kabel als sat-kijkers het zelfde, je moet aankruisen of je sat of kabel kijker was....

Bij het abo-geld voor de kabel kijker kwam er dan ook exstra een bepaald bedrag "kabel rechten" bij.

Af dat nu nog zo is weet ik niet, maar als c- al exstra geld van de kabel abbonee`s vangt, kunnen ze ook makkelijk die paar cent doorgifte vergoeding aan de kabel provider betalen.

Eens kijken of ik het kopie van dat formulier nog ergens kan vinden...

Erik.

 
Leuk kat en muis spelletje met de opta als scheidsrechter, aan de ene kant vind ik het wel geinig dat c- dreigt te stoppen vanwege de prijsverhoging.

Aan de andere kant denk ik dat kabelboeren ondertussen een gigantische macht hebben om op de tv te brengen waar ze zin in hebben en waar het dikst aan verdiend wordt. Dubbel verdienen dus, zowel klant als leverancier betalen fors.

En eigenlijk is het schandalig dat de meeste kabelnetten zijn aangelegd toen het nog staatsbedrijven waren. Onder andere met belastinggeld betaald.

Ook zal het niet lang meer duren of alle kabelaansluitingen zullen gedigitaliseerd worden, oftewel alle tv's in huis moeten een decoder hebben en deze moeten allemaal gehuurd worden.

Ik ben zo blij met m'n schoteltje en de keuzevrijheid !

Groet,

C4

 
Keuze vrijheid? Je hebt wel iets meer vrijheid ten opzichte van de kabel maar dat je nog steeds moet betalen om naar nederland 1 te kijken via de schotel vind ik ronduit schandalig!

Al is het maar 30 piek per jaar en 30x naar c+ bellen omdat je kaartje weer eens op zwart staat, we betalen toch 2x voor Ned.1.

1x kijk en luistergeld wat ergens verstopt is in de electra rekening (geloof ik) en nog eens een keer aan een één of ander malafide bedrijf.

Nou wat mij betreft mogen ze verdwijnen uit Nederland of hun diensten en gelden behoorlijk reorganiseren.

Ik zou graag willen dat ik zoveel lef had als C+, maar ik ben helaas maar een eerlijke jongen...

 
Kijk en luistergeld zit tegenwoordig bij de belasting (ik dacht inkomstenbelasting) berekend.

Maar het dubbel betalen doe je ook bij de kabelboeren, immers je betaald kijk en luistergeld en je betaald de kabelboeren voor signaaldoorgifte, net zoals je bij C+ administratiekosten betaald voor het vrije pakket.

Het is inderdaad van de gekke dat de kabelboeren van twee walletjes kunnen eten. Men zou ze daarvoor bijv. kunnen verplichten om overal te digitaliseren, of bijv. een maximumprijs per abo vast te stellen.

Hier valt het overigens reuze mee, we hebben 32 of 33 zenders voor 18,50 per maand op de kabel.

Ik heb al gehoord van plaatsen waar dit ver over de 20 gulden ligt en dat vind ik dus belachelijk voor hetgeen je krijgt.

Doe mij maar fijn een schotel, jammer genoeg is het niet mogelijk zonder kabelabbo een internetabonnement op kabel af te sluiten. Althans bij ons niet.

Overigens, als je het me zuiver op de graad af vraagt, denk ik dat het grote bluf is van C+. Ik wil het moment wel eens meemaken dat de rechter bepaald dat C+ toch 60ct per kabelaansluiting betalen moet. Dan durf ik een weddenschap aan te gaan dat het "vertrekken" van C+ met een enorme korrel zout genomen moet worden en dat ze hier wel zullen blijven.

Mocht ik die weddenschap echter verliezen, en vertrekken ze, dan moet ik ook toegeven dat ik die weddenschap uitermate graag verlies.:biggrin:

 
Hey jongens;

Als anal+ ermee stopt dan is het huilen geblazen.

Waar blijft dan het Ned. paket?

Er zal dan weer een nieuwe provider opstaan, en god weet wat er voor prijzen we dan betalen.

Nu weten we wat voor vlees we in de kuip hebben.

Ik weet best dat het een hoop gespekstof is, maar je moet toch de kerk eenbeetje in het midden houden.

Ik weet zeker dat het Ned. paket op 99 procent van alle satelietontvanger aanwezig is. ( al is het alleen voor de betere beeld kwaliteit )

M.v.g. peez

 
Ze gaan niet weg. Jullie kennen de policy van c+....... De klant betaalt uiteindelijk toch weer. Ze gooien gewoon de abonnementsprijzem omhoog, zo gaat het trouwens overal dus ookhier is Jan met de pet weer de l*l.

groeten

Skybobo :)

 
Inderdaad probeert C+ het hoog te spelen en de rechter onder druk te zetten met de kreet dan stoppen we wel in Nederland. Ik hoop dat deze recjter zich niet door de C+ mensen onder druk laat zetten.

Eigenlijk waar praten we eigenlijk over. Over een verhoging van ik meen 42 cent per maand per kabelaansluiting. Jongens Jongens dat is wat. Ik zie de aandelen aan kelderen en de aandelenhamdel stopgezet worden op het Damrak. 42 cent per abonnee meer betalen. Tip hierover laat gewoon al je digitale schotelklanten een minuutje langer wachten aan de telefoon bij de helpdesk dan heb je het zo terug. En wat maakt het verschil of je nu 27 minuten a fl 1,50 per minuut zit te wachten voor een nietszeggend antwoord die je zelf kan verzinnen of 28 minuten. Maakt ook geen bal uit. Pissig ben je toch al.

Weet je wat er gaat gebeuren als die rechter C+ laat betalen. C+ stopt echt niet met uitzenden. De mensen aan de telefoon moeten niet een maar drie minuten langer wachten. En het kabelabonnement wordt met 10 gulden per maand verhoogd omdat de kosten van distributie omhoog zijn gegaan (natuurlijk met een bijgeleidend schrijven waarin wordt gezegd dat C+ er niets aan kan doen en dat men moet gaan klagen bij de kabelboer). Je moet toch ergens geld aan verdienen en het verlies van al die gouden kaarten op de satelliet mee compenseren.

Satwatcher

 
Kom hier toch wonen jo bij ons hier word het kijk en luister geld volgend jaar al afgeschaft :biggrin: :biggrin:

 
Waar wonen jullie dan allemaal? Hier in Nederland is het nog, alleen nu kun je niet meer zwartkijken aangezien elke Nederlander het nu via de belasting betaald, tv of geen tv.

@peez, wees niet bang, waarom huilen? We hebben de NL zenders nog op de kabel, en als C+ echt weg gaat zal het echt niet lang duren voor er weer een ander is, de NL markt is daarvoor toch te interessant en ik durf er op te wedden dat Leo Kirch dan iets gaat proberen.

Komt niemand meer? Fijn toch? Goed, we missen dan de Nederlandse zenders, met al zijn flauwekul en flut wat ze uitzenden, maar kunnen dan wel naar elke andere satellietzender kijken, immers... indien wij geen abonnement -kunnen- nemen, is het ook niet mogelijk om illegaal te kijken, aangezien we niet de intentie hebben om abonnementsgelden te omzeilen, we willen wel, maar we kunnen niet.

We weten nu inderdaad wat voor vlees we in de kuip hebben met C+. Wat dat betreft was FilmNet en Multichoice echt beter. Als C+ echt daadwerkelijk zou vertrekken hier, hebben ze weer een klein stukje Europa minder. Als dat voor hun zou betekenen dat ze daarmee wel toestemming krijgen om Stream over te nemen, is er een kleine kans dat ze het misschien doen.

Hoe dan ook, het zal me worst zijn als ze weg gaan en de NOB zal in het uiterste geval (want die hebben ook het belang van satelliet in gezien) wel bij deze of gene wat transponderruimte huren om uit te zenden.

 
Ik zit net alle posts is door te lezen en ik vraag me ineens af, wat zouden de percentages kabel en satelliet abonnee's van c- zijn.

Misschien is hun dreigement wel puur gedoeld op het kabelabo. als het percentage sat kijkers hoog genoeg is, dan zullen ze daar wel mee doorgaan (helaas ;-)

Groet,

C4

 
Canal+ moet niet zeuren. Er zijn partijen die veel meer betalen dan 60 ct per abonnee om op de kabel te mogen blijven.

 
C+ heeft het geding verloren. Als men bij de eerstkomende onderhandelingen geen 60 cent per abonnee wil betalen, dan verdwijnen de beide C+ zenders van de kabelnetten van Multikabel (Noord Holland).

Bye, Bye C+ :)

Bye, Bye Freek! Sterkte bij het zoeken van een nieuwe baan. Hopelijk zijn er nog bedrijven die een mislukkeling zoals jij in dienst willen nemen.

Ik vraag me trouwens af of C+ moet betalen voor iedere Multikabel abonnee, ongeacht of deze een abonnenment op C+ heeft.

 
Nu kijken ofdat C+ echt ballen heeft en zichzelf serieus neemt en dus de harde woorden tot realiteit brengt en gaat stoppen in Nederland.

Zo niet wie neemt dan nog dit bedrijf in de toekomst nog serieus. Wij deden het allang niet meer maar als ze zo doorgaan doet heel Nederland het niet meer. Leuk blufpoker gespeeld en kijken hoe men het verlies opneemt.

Wordt overigens wel een dramatisch jaar voor onze legal affairs manager heeft geloof ik alles verloren dit jaar wat er maar te verliezen valt. Het enige wat onze afgestudeerde manager heeft bereikt is dat hij met opgeklopte emailtjes een paar providers aan het schrikken heb gekregen en zo een paar website''s voor een paar dagen van het net heeft gekregen.

Satwatcher

 
@Tjabbe: Nee, niet per kabel aansluiting, maar het is uiteraard per kabelaansluiting met C+ abo.

Terecht verloren dus, ik hoop dat in andere grote steden binnenkort ook hun contracten ten einde lopen en ze daar ook op 60cent per aangesloten lid komen te zitten.

@Satwatcher, volledig met je eens, mijns inziens vet blufpoker gespeeld en afgestraft door de rechter, maar ze zullen niet de ballen hebben om te vertrekken, daarnaast bepaald C+ NL dat niet maar C+ Frankrijk want daar zitten de grote bazen.

En Freek, tja, als het echt gaat gebeuren, dan zal hij ander werk moeten zoeken, bedrijfsjuristen zijn wel gevraagd, maar zijn type... met belachelijke uitspraken en op zijn minst dubieuze manier van werken en onvoldoende wetskennis... Ben benieuwd.

 
Als C+ het echt goed wil doen dan laten ze de kabel vallen en promoten ze het schotelgebeuren.

Dan zijn de kabelmaatschappijen nergens meer.

voor 25 piek in de maand een schotel en decoder te huur inclusief het nederlandse pakket met eurosport en discovery inbegrepen op je tv.

Met deze ingrediënten kunnen ze het helemaal gaan maken in Nederland!

Geen zenders meer die je niet begrijpt en waar geen ondertiteling

bij zit (MBC enzo) waar je dus niets aan hebt op je duur betaalde kabel maar meer vrije keuze.

Sorry, maar ik heb eerlijk gezegd liever C+ als een kabelmaatschappij die zomaar zenders bijplaatst en weghaalt zonder reden.

Met C+ heb je het enigsinds zelf in de hand (!)

De voordelen van een schotel tenopzichte van de kabel kennen we hier allemaal dacht ik.

En als we dan toch fantaseren is het helemaal mooi als er een 2e, of nog mooier,een 3e aanbieder op de proppen komt!

Echte concurrentie voor C+, beter voor jou en voor mij!!! (nieuwe slogan)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan