Brrr.
Dat is KoKA799.
Het merk Hirschmann doet vermoeden data het echte kwaliteitskabel is, maar dat valt in de praktijk nogal tegen.
De reden daarvoor is dat die kabel weliswaar goed presteert (is voorzien van dubbele afscherming met draadjes en een folie) , maar dat deze presetatie alleen gebeurt als aan alle voorwaarden word voldaan.
Deze kabel is mechanisch erg zwak geconstrueerd.
De buitenmantel is een slap stukkie plastic, en het schuim van de binnen isolatie bevat erg veel lucht.
Theoretisch is het heel goed als zulk schuim veel lucht bevat.
Maar de functie van dat schuim is om de kabel mooi rond te laten zijn.
Dat kan lucht niet, maar kunststof wel.
De hele constructie van deze kabel is dusdanig zwak, dat de kabel gemakkelijk vervormt.
Bijvoorbeeld wanneer er iets op de kabel gezet word, maar vooral wanneer deze kabel te strak een bocht om gaat en knikt.
Het moge duidelijk zijn dat ik er niet vrolijker op word als ik ergens deze kabel aantref.
Maar daarmee heb ik jouw probleem nog niet verklaard.
Want hoewel boven geschreven wel tot problemen kan leiden, het zal geen kortsluiting geven.
En jouw probleem wijst daar inderdaad op.
Papano haalt een slecht contact tussen plug en kabel aan als mogelijke oorzaak in verband met daardoor een slechte afscherming.
Het is mogelijk dat dit door de zwakke kabel inderdaad het geval is.
Meest voor de hand liggend is echter een directe kortsluiting in een van de twee pluggen doordat er draadjes van de afscherming tegen de kern aan komen.
Je moet heel goed kijken wil je 1 enkel draadje kunnen zien, maar dat is voldoende om een kortsluiting te genereren.
De plaats war die kortsluiting zich in dat geval bevindt, is een holte in de plug, die ook hol is wanneer de plug gekoppeld is.
Daardoor kan het uitmaken als je de kabel beweegt.
De berg kabels achter in een kast met apparatuur is een bekend fenomeen.
Maar technici weten dat dat tot heel vervelende problemen kan leiden.
Daarom moeten kabels altijd zo kort mogelijk gehouden worden, datakabels en stroomkabels zo ver mogelijk van elkaar af en wanneer deze elkaar kruisen, dat altijd onder een hoek van 90 graden.
De problemen die ik verwacht als aan deze laatste voorwaarden niet word voldaan, zijn andere als die die je nu ervaart.
Dan krijg je vaker beeld uitval en dergelijke maar het is zeer onwaarschijnlijk dat je ontvanger gaat concluderen dat er kortsluiting in je kabel zou zitten.
Bovendien is wanneer je heel grote problemen hebt in dergelijke installatie in huis, de oorzaak vaak ergens anders, maar uit dat zich doordat de kabels te dicht bij elkaar liggen.
Zulke andere oorzaken zijn dan een te dunne 230 volt kabel waar zo'n adaptervoeding op aangesloten is.
Of gewoon een stopcontact met een slecht contact.
Maar die moet je dan eigenlijk ook wel horen knetteren.