Centerspeaker aansluiten op TV?

nono

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
8
Punten
18
Ik heb ??n gewone luidspeaker draad van de DTS decoder (min en plus) en dat zou dan in twee (links en rechts) tulpenstekkers op de TV moeten.
Kan dit en zo indien ja, hoe?
Is d'r iemand die hier ervaring mee heeft?

Dit kan niet zomaar, de tulp uitgangen hebben maximaal 1 volt en daar werkt de dts decoder niet mee. Eigenlijk zou je een voorversterkertje nodig hebben,
Wat echter ook kan is dat de tulp stekker misbruikt wordt en het een en ander direct aan te sluiten is, vaak vind je dat terug in de gebruiksaanwijzing [als er staat uitgang 75 ohm unballanced dan moet je de versterker er tussen plaatsen, als er staat 8ohm 25W dan kun je de luidsprekerdraad solderen in een tulpstekker op de middenpen].

Suck6 en de groeten van Roberto

eh, dit staat er in de handleiding:

Nominaal uitgangsvermogen bij stereo:
DIN/IEC 63 Hz - 12,5 kHZ, 0,7%, T.H.D., bij 6 ohm 100 W + 100 W

Effectief uitgangsvermogen bij surround:
Center(midden) 1 kHz, 0,7%, T.H.D., bij 6 ohm ??n kanaal aangestuurd 100 W

Eerlijk gezegd weet ik nou nog niks.

Ik weet niets van zo'n DTS ding.

Maar wat er staat voor de center (speaker) betekent dat die uitgang door een speaker tot maximaal 100 W belast mag worden.
Je moet er dus een speaker of luidsprekerbox op aansluiten.
En die mag niet zwaarder dan 100 W zijn.

Grtz.

Vaagheid, waarom alleen de centerspeaker? Kun je niet gewoon je hele surround set op je tv aansluiten?

Je mag de luidsprekerdraad solderen in een tulpstekker op de middenpen

+ op de middenpen van de eerste Tulpstekker en
- op de middenpen van de 2e Tulpstekker. Er in Douwen en Gaan met dat ding...
Groeten van Roberto

Overigens,

De luidspreker mag wel 5000 watt zijn dit zegt iets over de luidsprekers en het maximale vermogen wat deze aankunnen, de ohmse waarde zegt iets over de belasting op het kanaal van de versterker. In dit geval is het maximaal te leveren vermogen 100W bij 6ohm, gebruik je een 4 ohm speker dan zal het maximaal te leveren vermogen toenemen. gebruik je 8 ohm dat wordt het wat minder maar is wel wat veiliger. [heeft te maken met U=IxR en W=UxI]

Groeten van Roberto

Zoals ik al zei betekenen de specs dat die uitgang met 100 W belast kan (mag) worden en niet meer.
De boxen mogen inderdaad zwaarder zijn dan die waarde omdat deze uiteindelijk de stroom bepalen die gaat lopen, en die zal meestal lager zijn omdat het volume nooit op 100% staat.
Goede versterkers hebben bovendien een beveiliging zodat bij een te hoge belasting de boel wordt uitgeschakeld.
Maar het is verstandig een goede balans te zoeken tussen versterker en boxen vermogenswaarde.

Die 6 ohm is geen ohmse weerstand, maar de impedantie oftewel de wisselstroom weerstand van het ding (en dus niet de gelijkstroom weerstand).
Als je op een 4 (of 8 ohm) box met een multimeter de weerstand gaat meten meet je een heel lage ohmse (gelijkstroom) waarde, en die heeft niets te maken met de impedantie die erop staat.

Die impedantie wordt dan bepaald door z=u/i en we gebruiken voor spanning en stroom kleine letters omdat we met wisselspanning/stroom te maken hebben (voor gelijkspanning/stroom grote letters).
Dat is zo afgesproken in de elektriciteitsleer.
Voor vermogen wordt dat dan inderdaad p=u.i .

Er zijn ook boxen die je niet lager dan 8 ohm mag belasten (maar dat moet erop staan), uitkijken dus!

Grtz.

Black Tiger;178946 zei:
Vaagheid, waarom alleen de centerspeaker? Kun je niet gewoon je hele surround set op je tv aansluiten?

Nee dat gaat niet of misschien gaat dat wel, maar het hoeft voor mij niet.
Ik heb in elke hoek 'n luidspeaker, verder 'n subwoofer en 'n centerspeaker die onder de TV staat.
Ik vind het echter niet logisch klinken, dat als je TV kijkt (die op ooghoogte staat) en je hoort en ziet iemand praten, het geluid duidelijk ergens van onderen komt.
Daarom wil ik dus graag de centerspeaker op de TV aansluiten.
Voor de rest voldoet de installatie prima, gaat mij dus enkel om het spraakgedeelte.

@Roberto Ik gaat 2 van die losse stekkertjes kopen en 't uitproberen.
Ik en solderen is ook 'n verhaal apart, maar dat ligt uiteraard
aan de soldeerbout en het soldeersel.

@Kilroy Oef, dit wordt wel heel erg hogeschool wiskunde voor mij, maar
toch bedankt voor de uitleg.

Ik vind het echter niet logisch klinken, dat als je TV kijkt (die op ooghoogte staat) en je hoort en ziet iemand praten, het geluid duidelijk ergens van onderen komt.
Ahzo. Ik had op mijn TV een tulp aansluiting, die sloot ik aan op m'n surround installatie en dat werkte prima. Dit gezien de centerspeaker bij mij ook gewoon bovenop de tv staat en dan daar ook het geluid vandaan kwam.
Gezien het signaal kwamen alleen geluiden van links en van rechts uit de voorste speakers, de achterste werkten dan niet mee.

Maar oke, ik hoop dat de aansluiting lukt zoals jij ze graag wilt.

Ja, ik had de centerspeaker ook eerst ?p de TV gezet, maar ik vind dat geen gezicht, dus heb ik 'm onder de TV gezet in de TV-tafel, maar in beide gevallen blijf ik met het probleem zitten: Ik zie iemand praten en 't geluid komt elders vandaan.

Wat je vanavond zag vallen bij Ned-Belgi? viel hier vandaag overdag (ach 't hoefde alleen maar effies de dijk over), dus ik ben de deur niet uit geweest vandaag, wellicht maandag kan ik wel de stad in voor de stekkertjes en dan prutsen met solderen.

Nou gelukt, maar toch ook weer niet.
Heb nu wel geluid op de TV, maar het beeld stoort nu.
Allerlei verticale strepen, tis niet erg hinderlijk, maar je ziet het wel.
Geen DVD kwaliteit zogezeid

@kilroy, Ik zeg toch dat het te maken heeft met U=IxR....zonder meteen een hele wis- en natuurkundige verhandeling te houden. Als je toe bent aan het balanceren van luidsprekers versus de versterker dan verdiep je je vanzelf verder in de materie. Mischien iets voor een topic over High End Audio.

@ Blu, Het beeld storen?? probeer eens te controleren of je niet toevallig een sluiting in 1 van de kanalen hebt gemaakt. maw 1 voor 1 installeren van de tulp stekkers en dan kijken of het probleem nog bestaat,

als je het geluid heel zacht zet is het dan ook nog zo?? Het kan zijn dat je overstuurt en dus het geluid van de Center zachter moet zetten cq moet afzwakken

Groeten van Roberto

Groeten Van Roberto

Ah, probleem opgelost.
Had de stekkertjes d'r niet diep genoeg d'r in gestoken.
Als je denkt dat ze vast zitten, moet je nog 'n stukkie verder.
Komt waarschijnlijk omdat de aansluitpunten verzonken in de TV zitten, (achter 'n kleppie).
Maar alles bij elkaar: Mooi toch, niet dan?

Tja Roberto, daar valt inderdaad zeer veel over te vertellen!
Natuurlijk heeft de wet van ohm ermee te maken te weten u=i.R.
Dat heb ik ook niet ontkend!

Je kunt bv meten wat je box of speaker doet over een frequentie bereik.
Dan hoef je alleen de spanning te meten over het ding met een ac-voltmeter.
Dan kun je controleren of hij bv 3dB per oktaaf valt als dat moet.
Daarvoor heb je dan nog een toon-generator en een frequentie-teller nodig.
En de spanningsval moet 0,7 zijn.
Je kunt dus zelf wel wat meten als je wil.

Wat die boxen betreft, dat is natuurlijk een hoofdstuk apart.
Er zijn fabrikanten zat die heel goed spul maken.
Maar de box zelf is het eigenlijke probleem.
Die moet nameljk de lucht aan de voorkant en achterkant van de speaker goed scheiden. Een speaker alleen produceert nauwelijks iets aan geluid.
Die rechthoekige box is alleen ideaal omdat je hem makkelijk kunt wegzetten of hangen.
Maar hij moet wel een minimale volume-inhoud hebben en die is afhankelijk van de conus-diameter van de speaker en dus ook het gebruikte vermogen.
Vanwege praktische redenen zijn de boxen meestal te klein.
Verder wordt het geluid sterk beinvloed door de kamer maten waar hij in staat (en wat er allemaal instaat/hangt).
Een goed voorbeeld is de sub-woofer box.
Als je die in een hoek van de kamer zet gaan de 2 wanden en vloer als een hoorn werken en het laag erg versterken.
Aan het geluid merk je het niet, want dat laag is weinig richtings gevoelig.
Gebruik je dus geen sub-woofer maar twee boxen zul je die dan ook het beste in de hoek van de kamer plaatsen.
Je kamer bepaalt tenslotte het geluid en de klankkleur e.d.

Ja er valt veel over audio te vertellen!

@Mr Blue Sky:
Mooi dat je het allemaal hebt opgelost!

Grtz.

Okay, dan nog wat algemene wetenswaardigheden over een en ander.

Zoals gezegd is de rechthoekige box een slechte geluidproducent.
Dat komt omdat de gesloten box de lucht afsluit waardoor deze als een veer gaat werken tegen de luidspreker conus bewegingen in.
Vaak zal men de box van binnen gaan dempen met dempingmateriaal bv glaswol of schuimplastic.
Een tweede faktor is dat elke speaker een resonantie frequentie heeft die hoger wordt als men hem in een gesloten box plaatst.
En dat willen we nou juist niet!
Voor de midden tonen zal het nogal meevallen, en is ook het volume niet zo kritisch.
Maar voor de lage tonen (bassen) is het kritisch.
Daarom heeft men voor de lage tonen de bas-reflex kast ontwikkeld.
Die heeft twee voordelen.
De resonantie frequentie piek wordt omlaag getrokken tot twee lagere zodat een mooie vlakke laag weergave ontstaat.
En ten tweede wordt de efficientie sterk vergroot doordat de luchtbeweging van de speaker naar achteren ook wordt gebruikt door het geluid via een poort van voren ook naar buiten te laten.
Een bas-reflex zal dan aan de voorkant onderaan vaak een rechthoekige opening hebben. Ter grootte van 3/4 de van het speaker oppervlak.
Ook zien we soms een rond gat met al of niet een buis erin (afgestemd).
Het is dus zaak om een sub-woofer box uit te voeren als een bas-reflex kast.

Een nadeel is dat de box inhouden in liters nogal fors worden.
Voor een 8 inch (20 cm) speaker zal die ongeveer 50-100 liter zijn.
Hierbij geldt hoe groter de box, hoe lager de resonantie frequentie.
Voor een 12 inch (30 cm) speaker zit je al gauw op 150 liter.
Daar zijn tabellen en grafieken voor gemaakt.
Hou jij je aan die waarden dan heb je een optimale efficiency en resultaat.
En er geldt, een kleinere speaker in een grotere box geeft een beter resultaat dan een te grote speaker in een te kleine box.
Als voorbeeld, een box van 50x50x50 cm heeft een inhoud van 125 liter, reken maar na! En hoe groot hij moet worden.

Een sub-woofer betekent meestal dat men er maar eentje neemt voor links en rechts dat dan door een filtertje wordt gescheiden.
Meestal wordt dan het laag van links en rechts onder de 300 a 400 Hz naar de sub-woofer box geleid.
Voer je hem dus uit als een bas-reflex en plaats je hem in de hoek van de kamer op de grond, geeft dat een fantastisch resultaat.
Er zijn zat mensen die zelf zoiets hebben gebouwd, en een goed materiaal ervoor is dik multiplex want de wanden moeten zo weinig mogelijk doen.

Er zijn ook andere vormen van boxen dan de gesloten of bas-reflex, maar dan wordt het wel wat ingewikkelder!

Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan