CERN: ontdekking in Geneve over Lichtsnelheid.

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Bij het CERN in Geneve is een merkwaardige constatering gedaan.
Men heeft gemeten dat neutrino deeltjes sneller dan het licht waren.
Dat kan volgens de huidige theorie niet, want de lichtsnelheid is de absolute snelheid waarboven men niet kan komen.

Daarom heeft CERN collega's in de VS en Japan gevraagt de gegevens te controleren en de proef te herhalen.
Het is te hopen dat de heren in CERN geen meetfout hebben gemaakt.
We zullen zien.
Anders zou de hele relativiteits theorie van Albert Einstein herzien moeten worden.

Grtz.

Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje benieuwd, want ik had het bericht ook gehoord.

Normaal gesproken kan het volgens de wetten van de natuur niet, idd.

Eergisteren toevallig nog naar een programma gekeken met Stephen Hawking, dus ik ben benieuwd.

PS: Kilroy, ik heb even de aanhef van het topic wat jij start aangepast.

Welke wetten van de natuur??

Die wetten zijn gemaakt, bedacht, beredeneerd whatever totdat het tegendeel bewezen wordt en ik HOOP dat ze GEEN meetfout hebben gemaakt want dat opent perpectieven /

Beam me up Scotty

Om het even te verduidelijken Freggel1.
CERN staat voor European Organisation for Nuclear Research wat oorspronkelijk een Franse naam was.
Die gasten deden/doen onderzoek naar kernfysica oftewel onderzoek naar elementaire deeltjes dus deeltjes waar ook atomen uit bestaan.
Het is dus geen onderzoek naar kern energie maar zuiver naar wat atomaire en elementaire deeltjes doen.
We kennen CERN nog omdat daar Tim Berners-Lee het World Wide Web heeft ontworpen.

Het is inderdaad zo dat wij de natuur proberen te begrijpen.
Dit door middel van verklaringen en wetten en in dit geval de kernfysica.
Elektronen kunnen we makkelijk zat zien door de tv-beeldbuis, oscilloscoop of cyclotron.
En aan die cyclotron moeten middelbare scholieren ook kunnen rekenen.
Maar aan elementaire deeltjes komt toch wat meer kijken.

Inderdaad zullen Startrek en Star Wars fans het wel heel aardig vinden.
En het is niet onmogelijk dat de film industrie er ook weer aan gaat denken.
Er was vroeger toch ook zo'n tv-serie Time Tunnel meen ik?

Grtz.

Zo ook is het verschijnsel licht iets wat men dualistisch noemt.
En zo heb ik het ook geleerd.

Licht kan namelijk perfekt omschreven en berekend worden als een elektromagnetische golf en gedraagt zich ook zo.
Het is dus ook onderdeel van het elektromagnetische spectrum net als radio, tv, microgolven, r?ntgen en gamma stralen.
Ze hebben een golflengte en frequentie.

Maar nu blijkt licht zich soms te gedragen als deeltjes oftewel geen golf want een golf uit deeltjes bestaat niet.
In dit geval beschouwt men licht als deeltjes, fotonen genaamd
En nu kan men weer een aantal andere verschijnselen verklaren.
Men geeft dan de energie inhoud van een foton aan als E=hν (Griekse letter nu).
Licht kan dus ook als een deeltjes stroom opgevat worden.
Daar kwam men achter toen men zag dat lichtstralen ook afgebogen werden door grote massa's zoals bv planeten.

Het bleek dus dat men licht kon opvatten, of als golfbeweging, of als deeltjes stroom.
En men moet al naar gelang kiezen voor wat men wil beschrijven of berekenen.
Iets als een fotonen golf bestaat per definitie niet.

Grtz.

Een onafhankelijke meting, waarbij wordt gecheckt of neutrino's inderdaad sneller kunnen reizen van het licht, kan op zijn vroegst volgend jaar worden gedaan. Als de bevinding wordt bevestigd, betekent dat een revolutie in de natuurkunde.

Doordat het experiment vooralsnog niet kan worden herhaald, zal het nog enige tijd onduidelijk blijven of de bevinding van de onderzoekers van CERN dat neutrino's sneller kunnen reizen dan het licht daadwerkelijk klopt. Als de claim klopt, heeft dat grote gevolgen: volgens de relativiteitstheorie van Einstein kan niets sneller reizen dan het licht. De lichtsnelheid is een van de pijlers van zijn theorie.

Er zijn wereldwijd waarschijnlijk twee plaatsen waar de claim kunnen gevalideerd kan worden: bij het experiment T2K in Japan had het experiment snel herhaald kunnen worden, maar de apparatuur is beschadigd tijdens de aardbeving die Japan in maart van dit jaar trof. Daardoor kan het experiment op zijn vroegst volgend jaar uitgevoerd worden. Bovendien is meetafstand kleiner: de afstand die de neutrino's afleggen zou dan slechts 295km bedragen, minder dan de helft van de afstand in het CERN-experiment. Dat maakt het meten lastiger.

Ook Amerikaanse wetenschappers kunnen het experiment herhalen in het Minos-project van het onderzoekslaboratorium Fermilab in Chicago. De benodigde apparatuur om het kleine verschil in aankomsttijd van neutrino's te meten ontbreekt daar echter. Die zal aangeschaft worden, maar het experiment kan pas worden herhaald in 2014, zegt een van de onderzoekers tegen NewScientist.

Inmiddels stuit de claim van de CERN-onderzoekers op veel scepsis: andere onderzoekers hebben veel vragen over het experiment en betwijfelen of er niet een menselijke fout of ander detail in het experiment is foutgegaan, waardoor dit resultaat eruit is gekomen.

De snelheid van neutrino's wordt gemeten door ze vanaf een bepaalde plek 'af te schieten' in de richting van apparatuur die de kleine deeltjes weer op kan vangen. Door de tijd te meten die de neutrino's erover doen, kan de snelheid worden bepaald. De neutrino's kwamen 60,7 nanaseconden vroeger aan dan verwacht. Neutrinos hebben eigenschappen die lijken op dat van elektronen. Zo hebben de deeltjes bijna geen massa, maar hebben ze - in tegenstelling tot elektronen - een neutrale lading. Het was al langer bekend dat neutrinos dichtbij de snelheid van het licht kunnen komen.

Voor zover ik heb meegekregen waren ze dat bij het CERN al enkele jaren aan het meten.
Steeds maar weer opnieuw gecontroleerd en steeds hetzelfde resultaat.
Daarom hebben ze de meetgegevens en data vrij gegeven zodat iedereen ze kon bekijken en berekenen.

Tevens deden ze het verzoek aan die twee andere onderzoeks instituten om de zaak te herhalen.
Daarbij kenden ze uiteraard de status van beiden, omdat er natuurlijk altijd communicatie blijft bestaan.
Maar daarnaast is en blijft het CERN natuurlijk internationaal het grootste instituut dat kernfysica en deeltjes onderzoekt, en ook wereldwijde status heeft.

Het blijft dus afwachten op de reakties erop wereldwijd.
Maar de kernfysica zal niet herschreven hoeven te worden maar hooguit veranderd.

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan