chmod 755 uitleg gevraagt

B

bromar

kan iemand mij uitlegen wat chmod 755 is en hoe het moet
en hoe ik de files plaats en waar ik kom dit vaak tegen en weet niet wat hier mee bedoelt word of hoe dit moet

gaat om de free x tv file

chmod = Change Mode: Dit houd in dat je de rechten van een file kan beinvloeden.

Eerst moet je weten wat de volgorde is:

User Group World
7 5 5

De User dat ben jezelf of iedereen waarvan de de file toebehoort.
Elke User behoor tot een groep, in de meeste gevallen gewoon de groep Users. Wanneer hier een 7 staat (daar ga ik zo verder op in) mag iedereen die tot de group behoort van de eigenaar alles met deze file.
World is gewoon iedereen.

Wanneer je een dir geeft, of in Linux termen "ls -al" dan krijg je een lijst met dir's en daarvoor staan een aantal gegevens, dat ziet er ong. als volgt uit:
dwrxwrxwrx user.user nogwatdata naam dir
-wrxwrx--- user.user nogwatdata naam file

Je ziet nu twee dingen die verschillend zijn in text en in de "code".
De eerste begint met een D en ik schreef al dat het een naam van een DIR is.
de tweede begint met een streepje, en zoals ik al schreef, file.
Na de eerste D of streepje, zie je de volgende letters;
wrx wrx wrx
de eerste is dus de user, de tweede de groep en de derde is World.
W staat voor Write
R staat voor Read
En de X staat voor executable.
Hier zie je wat de getallen betekennen:
4 = R
2 = W
1 = X

Maar we hadden het over 755, en die staan er niet?!?
Dat komt omdat je ze bij elkaar moet optellen om voor elk onderdeel 1 getal moet neer zetten;
dus
4 = R
6 = RW
7 = RWX

Ok, praktijk;
User mag alles: =4+2+1 = 7
Group mag lezen en schrijven = 4+2=6
world mag nix: 0.... Immers, voor niets geen getal dus 0

In jouw voorbeeld 755 betekend dus;
User mag alles, groep mag lezen en executeten evenals world.

Duidelijk?

G

De zin na de vraag chmod snap ik niet helemaal, probeer hem even wat te verduidelijken en wat meer info en leestekens te verstrekken.

Goed, hoe chmod:
Code:
chmode 755 naamfile
Die is makkelijk.
Waar je dit vaak tegenkomt: in ELKE Linux Distro. Dit is een Linux / Unix standaard. Zonder deze permissie's draait geen *nix systeem!

Files plaats je in de Dreambox in de Directory /var (afhankelijk welke file, hoort waar in een dir onder var)
Dat doe je middels FTP.

Ik ga dergelijke procedures niet uitleggen, omdat FTP dusdanig bekent is en over via search en google te vinden is...

Ik denk nu zo goed als elke vraag beantwoord te hebben....

Volgende keer iets duidelijker omschrijven en je hebt meer kans op betere uitleg....

:biggrin:

Tip: Druk op 'search' en tiep chmod in. Nu nog even enter, ofzo. Kijk eens hoeveel prima hits het oplevert!

Dat wilde ik ook neerzetten...
Maar ik vond dit wel zo'n dreambox aangelegenheid, en niemand die het snapt... Misschien dat BT um maar als "stikkie" bovenaan plakt...

Kleine moeite, groot ellende....

Nee, denk het niet, want voor het Dreambox hebben we een speciale Tips sectie.
Ik zal hem daar plaatsen, eventueel kan eendenteam hem dan nog "fatsoeneren" (bijv. mijn reply weghalen) indien nodig.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan