Coax kabel kwaliteit

marie

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
1 okt 2002
Berichten
1.046
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
35
Goedendag forumleden.
Ik heb zoeven een nieuwe coax verbinding getrokken van mijn schotel in de tuin naar de huiskamer, ongeveer 30 meter. Hels karwei, graven tussen de keien, maar dat heeft niets van doen, met het topic, dat ik wil aansnijden.

Wat zijn jullie ervaringen met diverse soorten coax kabel.
Welke vinden jullie het best, die met koper kleurige bekleding, of grijze?
Onze oude draad was koperkleurig, zogezegd, en heeft wel 15 jaar in de grond gelegen.
De nieuw getrokken is grijs bekleed.
Ik persoonlijk vind deze minder gebruiksvriendelijk, omdat gaas sneller kapot gaat, bij bevestigen stekkertjes. Tevens verpoedert deze grijze bekleding sneller dan de koperkleurige, naar mijn waarnemingen.

Ik woon in dorp, dus heb maar een keus, als ik coax wil kopen.
Deze keer heb ik dubbele coax gebruikt, en die moest ik via internet bestellen, waarbij ik ook maar weinig keus had, om bepaalde specificaties te kiezen, -als ik die al geweten had, overigens.
Ik ben benieuwd, wat jullie ervaringen in deze zijn.

Het regent hier pijpestelen, en mijn gloednieuwe Dreambox is voor garantie naar Groningen, dus ik heb de tijd, dit soort topics aan te snijden... Vr.gr. George
 
Voor in de grond word de groene coax9  of coax12 normaal gebruikt.
deze word niet aangetast  als die in grond ligt
 
@Scubadiver: dank voor je reactie.
Groen, dat begrijp ik, maar die specificaties niet.
In Nederland kan je waarschijnlijk naar een speciaalzaak gaan, en daar kopen wat je nodig hebt.
Hier, in een klein stadje in Finland, heb je geen keus. Witte draad, of geen draad...
Deze keer wilde ik dubbele coax, en die werd ook maar in een soort aangeboden.
Ik was meer benieuwd, wat de ervaringen waren met koper of ijzer beklede coax, en of daar in het gebruik verschil in zit. Gr.George
 
@marie, wat ligt er dan standaard ingegraven naar jou huis?  Of ben je alleen gebonden aan de schotel?

Bestel de kabel anders eens via een web shop?  Conrad bijvoorbeeld.

 
Volgensmij is koper koper en wat jij ijzer noemt is vertint koper. Beide zijn prima .wat je moet doen is de plug nadat je hem op de kabel mantel geschroefd hebt voldoen met siliconen vet en dan op de lnb monteren. Jaren nergens last meer van
 
Ik kijk net even op Marktplaats, een groene kabel is niet duur. ;) 

Vari?rend van ?1,12 tot ?2,00 per meter. 

Wat kost een pakketje van Nederland naar Finland???
 
Dat wordt een lang pakketje van 30 meter als ze daar maar  vervoer voor hebben ?
 
@Freggel: het zit niet zozeer in de prijs. Op het internet is een ruime keuze te maken.
In principe bestel ik simpele zaken zo dicht mogelijk bij huis, maar goede kwaliteit stel ik voorop.
Van groene kabel had ik nog geen weet, anders had ik er rekening mee gehouden bij mijn bestelling.
Misschien moet je wat geluk hebben, want onze vorige witte coax heeft 15 jaar goede dienst gedaan, en ligt er nog, voor eventuele eventualiteiten....

Deze satelliet coax is mijn eigen project. Afgelopen maand is er door de gemeente, op onze eigen kosten overigens, een glasvezel kabel getrokken. Deze zou voor einde juli aangesloten moeten zijn.
Dat is pakweg 12 mm dikke zwarte kabel.

@Matrix: pakket van 30 mtr zal geen probleem zijn. Nederlanders zijn zeer innovatief... Ik hoop alleen wel, dat de portokosten dan in kilo's gerekend wordt, en niet in genoemde meters...
Ik begrijp je advies over silconen vet. Maar is dat geen gekloot met die kleine vette stekkertjes? Ik heb er nu al moeite mee, met mijn worstevingers...
Dank voor uitleg over vertint koper. Ik vroeg mij al af, wat voor materiaal het precies was.
 
Eigelijk gaat het niet direct om de kern telt wel mee.
Maar hoe de kabel zich gedraagt in de grond,de "witte"is daar niet geschikt voor.
Ligt aan samenstelling van de coating van kabel.
Dus na een tijdje krijg je dus storingen.
kijk wat je nodig hebt en bestel het bv in nederland.
https://grondkabels.nl/coax12-coaxkabel-groen-onbewapend/?gclid=CKXirZKNqsYCFZA9gQod0ZYATw
https://www.klusspullen.nl/a/301788/antenne-telefoon/coax-kabel/hirschmann-coax-9-groen-coax-grondkabel?gclid=CJmns-KNqsYCFdgegQod4CQANA
Dus eigenlijk voor de prijs hoef je het niet te laten.
Denk dat de verzendkosten ook wel zullen meevallen.
 
zpu alleen zelf voor de coax 9 gaan die is iets dikker
 
@Scubadiver: hartelijk dank voor de informatie.
Ik heb mijn vraag te laat gesteld, omdat ik kabel al ingegraven heb....
Ik hoop, dat je het me niet kwalijk neemt, als ik niet meteen weer de sleuf ga opengraven, om er nog een kabel bij te leggen.
Als deze coax dezelfde levensduur heeft, als de vorige, zal het best kunnen, dat ik daar het einde niet meer van meemaak.... Daar ga je op mijn leeftijd ook over nadenken... Gr. George
 
Geen dank.
Mocht je "tijd "over hebben kun je het nog altijd over doen.
Groeten en hopen dat kabel het ook zo lang uithoudt.
 
We kunnen ook de jaarlijkse BBQ een keer in Finland houden, hoeven we allemaal maar een paar meter te graven, en een paar meter kabel mee te brengen. :biggrin:

Als @Marie dan voor het vlees en drinken zorgt. ;)
 
@Freggel: jij maakt er een grapje van, maar ik sta er open voor... Onze tuin is groot genoeg...
En een hapje en een slokkie draaien we onze hand niet voor om....

Wat dachten jullie van zaterdag, 30 januari??? ?⛄⛄⛄️ Gr. George
 
Dan neem ik de dynamiet mee voor bevroren grond......ligt ie ook lekker diep.
 
Nou @Scubadiver daar zeg je iets!!! Boets heeft meestal een voorraadje Cobra's liggen, en die knallen zo een gat in de grond. :biggrin:

Als we BT meekrijgen dan zijn we met 2 buschauffeurs, ik heb mijn rijbewijs, en BT ook.

Zou best wel grappig zijn.....
 
Ai, sakkerloot.... Nu nemen jullie het serieus... ???
Dat was niet helemaal mijn bedoeling....
Of hadden jullie mijn grapje niet door?
Nou ja, dan maar rendier extra slachten voor de winter... Gr. George

?????
 
@Marie, als het om  BBQ-en gaat dan zijn wij altijd serieus!!!  :devil:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan