Commerciële HDTV gaat geld kosten

M

MAS3

En uiteraard loopt SBS/telegraaf voorop:

Eric Eljon, directeur SBS Productions in een interview met het huisblad van uitzendbedrijf - in de andere zin van het woord - AVjob:

Wanneer gaat SBS in HDTV uitzenden?
Als het aan mij zou liggen is dat binnen een klein aantal maanden mogelijk.

Wat de techniek betreft althans, maar er komt meer bij kijken.

Het probleem is dat de productie van programma's in HDTV toch leidt tot een kostenverhoging van ongeveer 20 procent.

Wij zijn een commerciële omroep, dus dan is de vraag wie dat gaat betalen.

De overheid gaat dat niet doen, dus er is een alternatief nodig.

Anders gaat het nog jaren duren, en dat zou zonde zijn omdat er al veel HD-ontvangers in de Nederlandse huiskamers staan.

De beste oplossing is mijns inziens dat er afspraken met de kabelmaatschappijen komen. Die moeten er op gebaseerd zijn dat de 10 Nederlandse mainstream zenders (Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, SBS 6, NET 5 en Veronica) allemaal in HDTV beschikbaar komen en dat de consument die een HD-abonnement afsluit daarvoor 2 euro per zender per jaar betaalt.

Voor 20 euro per jaar is het dus mogelijk, want dan kunnen we de kosten voor de technische infrastructuur en productiefaciliteiten betalen.

Misschien moet het 3 euro per zender worden, want dan verdienen bedrijven als UPC en Ziggo ook nog wat.

Maar in dergelijke termen moet je dan denken.

Er zijn inmiddels al een paar miljoen huishoudens in Nederland die een fiks bedrag hebben neergeteld voor een Full HD- of HD Ready-ontvanger.

Die zijn vast wel bereid om 30 euro per jaar te betalen om ook veel Nederlandse programma's in HD op hun prachtige flatscreen te zien!
Waar kabelmaatschappijen en diens merknamen genoemd zijn, mag je gerust ook Canal Digitaal Satelliet lezen, daar zal het echt niet anders gaan.

Mijn mening op dit "nieuws":

(Tussen aanhalingstekens want het is niet de eerste keer dat deze geluiden uit dezelfde hoek komen)

Meneer Eljon draait de wereld dus even op z'n kop.

Hij telt de publieken bij de commerciëlen op, en wil dan dat we met z'n allen een paar euro per zender per jaar extra gaan betalen.

Het liefst 3 euro per zender, dus 30 euro in totaal.

Want als je een HDTV kan kopen, kun je ook betalen om er gebruik van te maken.

Maakt voor het gemak (en zijn portemonnee) even niet uit dat we al meer dan genoeg belasting betalen voor de publieken en hij de extra bijdragen daarvan dan maar lekker in die eigen zak wil steken.

Het hele land is in rep en roer want het geld is wereldwijd op.

Maar meneer Eljon vind dat er voor hem maar wat geld vrijgemaakt moet worden.

Omdat de reclame inkomsten op dit moment even niet zijn wat zij gehoopt hadden.

Even verderop in het interview stelt hij ook dat de commerciëlen benadeeld worden door de publieken.

Want de groenteboer zou het ook niet leuk vinden als de staat gratis eten gaat weggeven naast zijn deur.

Meneer Eljon is dus heel goed in het omdraaien van de werkelijkheid.

Ik begin mij af te vragen hoe het zit met de nieuws programma's, datgeen wat zijn bedrijf het meest produceert.

Nou meneer Eljon, de commerciële wereld zit anders in elkaar.

Als jij de boot niet wil missen, moet je zorgen dat je op tijd bent.

Met tv van kwaliteit in zowel beeld als inhoud.

Doe je dat niet dan mis je dus de boot.

Als je met "de andere" commerciële groep gaat samenwerken om de prijs op te drijven (en iets anders is dit niet), ga je regelrecht in tegen de principes van de commercie en de marktwerking.

Dan word het hoog tijd eens aan te gaan kloppen bij mevrouw Kroes, lijkt me.

 
Ja mooi is dat he, wat dat betreft snap ik die gast dus niet helemaal, een commecriele omroep die er in mijn optiek heeft bijgedragen aan de belabberde kwaliteit van de hedendaagse tv (met belabberde kwaliteit bedoel ik dus echt de content) wordt even voor het gemak vergeten.

Ik zie ook niet direct iets in HD inlegkruisjes/luiers/smeerseltjes en laat ik helemaal maar zwijgen over Piet Paulusma of andere nederlandse "helden".

Ik snap dat er erorm veel geld gaat zitten in het omzetten van al die reclame van SD naar HD, de rest van de programmering wordt even vergeten, amerikaanse rommel wordt toch al uitelkaar getrokken om eindelijk 16/9 te kunnen uitzenden.

Het moge duidelijk zijn dat ik dus nooit naar die kanalen kijk, en geef ik ze weer eens een kans ben ik het binnen een paaar minuten zat, al helemaal als Hart van Nederland komt, ik vraag me toch echt af wat daar de bedoeling van is, in elk geval heeft het absoluut geen nieuwswaarde en kan het niet tippen aan het NOS journaal. (sorry voor de vergelijking)

En dan nu maar geld vragen voor die rommel, ik denk niet dat hij in de gaten heeft hoe het werkt.

Ik heb er geen moeite mee te betalen als ik daarmee kwaliteit geboden krijg, in het geval van SBS gaat dat niet lukken.

 
Nja, ze willen 2 a 3 euro per zender per jaar.

Stel dat er 5 zenders bij komen, van rtl en sbs, samen 10 zenders en dat zijn er dan al veel mijns inziens. Dan zit je in het ongunstigste geval op 30 euro per jaar.

Volgens mij zijn ze iets vergeten erbij te zeggen, want de werkwijze kennende zal het niet alleen per zender maar ook per aansluiting zijn.

En dat zou inderdaad een prijsverhoging voor de abonnee's betekenen. Ik kan me levendig voorstellen dat de kabelmaatschappijen daar niet aan willen.

De zooi is al duur genoeg zo.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan