Dab+ antenne.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.513
Waarderingsscore
645
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Ik heb zo`n klein kastje met dab+ , fm, internetradio , podkast en spotify kastje van technisat.
Ik wilde dab+ hebben ipv internet radio omdat internet radio soms wel 5 minuten achter loopt.
Daarbij als internet weg valt dan gaat ie in stand by.

Met de bijgeleverde draadantenne ontvang ik ca 5 kanalen dat schiet dus niet op.

Heb een antenne bij a...Zon gekocht met extra versterker. Ging van 5 naar 11 zenders. Waarvan er 5 niks deden. De "versterker" was demk ik kapot want het ledje van de voeding bleef uit. Dus terug gestuurd.

Op zoek op internet kwam ik een zelfmaak antenne tegen.

Een kwartiertje zitten knutselen . En vol verwachting antenne geplaatst en verdomd ruim 60 zenders gevonden.

Mij gaat het enkel en alleen om radio 10 en die zat ertussen. Aangeklikt en joepie goed geluid nog geen haperingen gehoord
Moet wel nog de antenne een goed onzichtbaar plekje geven .

De beschrijving van dat zelfmaak antenne vind je hier

 
Diezelfde heb ik een jaar of drie geleden al eens gemaakt, ongelofelijk wat je met een stukje coax, wat ty-raps kunt bouwen, een beetje knutselen en je hebt een antenne.

Ik heb nu een buitenexemplaar gemaakt van witte electrabuis welke ik binnenkort op de nieuwe lokatie ga plaatsen maar tijdens tests ook al veel indruk maakte.
 
Nee, die heb ik ergens anders vandaan gehaald, ik zal even diep in de archieven moeten duiken om te achterhalen waar dat alweer is geweest maar ik heb het meeste al ingepakt omdat ik binnenkort ga verhuizen.
 
Ik heb voor mijn ouders al eens een DAB+ radioadapter aangeschaft, maar DAB+ blijft binnenshuis toch wel een dingetje, dus die staat op skyradio internetradio (via Wifi) ingesteld.
Zelf heb ik een bouwradio met DAB+ voor mijn werk, en die heeft binnenshuis toch wel een beter bereik. Gelukkig kan ik die bouwradio ook via wifi met internet verbinden (gebruik dan mijn telefoon als hotspot) aangezien het DAB+ signaal in sommige situaties even weg valt zodra er een auto voorbij rijd.
 
Open dipool maken? Twee metalen staafjes van een bepaalde lengte.
150:200:2x0.95

Toegelicht: lichtsnelheid delen door 2 (300.000km p/s) =150
frequentie bepalen, in het geval van DAB+ 200 mhz

150:2 =75. Totale lengte van de dipool is 75cm
Dan hebben we nog de verkortingsfactor en is voor aluminium 0.92
Voor andere materialen kun je x0.9 nemen.
De lengte voor dat staafje is 75cm maar met de verkortingsfactor 71 cm (afgerond) Deze hak je in tweeën voor de + en de -
De twee staafjes zijn dan, laten wij zeggen, 35 centimeter per stuk.

Wil je meer bandbreedte, dan neem je dikkere staafjes van ongeveer een centimeter maar wordt de open dipool ook wat korter. 34 centimeter per staafje.

Standaard is de impedantie 75 Ohm en krulletjes in snoeren en spoelen wikkelen is niet nodig.
Wil je het goed doen, dan maak je een zogenoemde "balun".(balance / unbalance)
Dat is en transformator om de gebalanceerde impedantie van de antenne naar een kabel te brengen die niet in balans is...de ontvanger is dat ook niet..
..maar vergeet het, zo werkt het ook.

De formule kan simpeler: 300 : 4 x 0.9 :biggrin:
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ik heb zonet mijn eenvoudige antenne buiten aan de muur geknutseld.
De antenne coax in een elektrapijp en de onderkant verlengt met ca 4m goedkoopste coax kabel 3€95 (5m)

Scan leverde nu ruim 90 zenders en de ontvangst sterkte ging signifikant omhoog.
In principe gaat het mij alleen voor ontvangst van Radio 10 en die is perfect

Dus geen dipool geknutsel, dat simpele antennetje is voor mij perfect.
 
Ik wilde schrijven zoek eens op Google, daar heb ik ooit iets gevonden met coax kabel, iets afstrippend en 2 wikkels.
 
@Nr.10
Is precies hetzelfde als mijn link in mijn start.

Op dit monent al drie dagen/24u zonder enig onderbreking radio 10

Antenne buiten doet het dus prima. Totale lengte coax kabel = 4m.
En het goedkoopste 5mm dikke kabel.
 
Oeps, was halverwege begonnen met lezen, excuus. Maar het is dezelfde antenne die ik ook heb hangen.
 
Wat is dit nu.

Ik heb de TV, Onkyo versterker, Appletv op een slimme power switch zitten.
De Dab+ ontvanger zit hier niet aan gekoppeld.

Nu merk ik dat wanneer ik de boel activeer bv voor F1 dat spontaan de DAB+ ontvanger in stand by gaat zonder dat deze geen enkele verbinding heeft met genoemde apparaten.

Na het kijkgenot zet ik de boel weer uit. En activeer de DAB+.ontvanger.

Nu heb ik vanmiddag naar de qualificatie gekeken via appletv op tv en na de uitzending is de apple tv in standby gegaan dus ook de TV en de ontvanger was muisstil. Vergeten de boel uit te zetten. En apple tv gaat na enige tijd als hij geen signaal ziet in. Standby

Ik wilde de dab+ weer sctiveren maar ondanks een buiten antenne onving ik geen enkele zender . 0 channels found met de scan.

Dus ik van alles geprobeerd maar nada .

Tegen 23u zag ik dat de receiver satelliet ontvanger etc. Nog actief waren.

Heb deze met de smart switch uitgezet. En warempel alle 75 channels op de dab+ werkten weer en het ontvangst symbool gaf 4 streepjes van de vijf asn .

Wat kan de reden zijn dat de apparaten het signaal van de dab+ ontvanger om zeep helpen. Terwijl het een dubbel afgeschermde coax kabel is.

Een test leert dat de onkyo versterker de stoorbron is.
 
Laatst bewerkt:
Foute impedantie, foute antenne, of de koelkast bevat te weinig bier.. :biggrin:

...de vraag stellen is deze beantwoorden
 
De werkelijke antenne - 30cm met daaronder 20cm afgeschermd en met een spoel verder grvolgd met 6m dubbel afgeschermd coax en hangt buiten aan de muur.

Dab + ontvanger staat vlak naast Onkyo versterker met totaal geen verbinding met de dab+
Ontvangst 0 zenders

Lijkt me vreemd dat het een foute antenne is.

Dab+ 30cm van versterker en gaat nu een stukke beter. 45 zenders ipv ruim 75.
Ga kijken of ik hem nog verder kan positioneren in de audio meubel
 
Laatst bewerkt:
De ontvanger zal wat storingsgevoelig zijn...om maar eens een normaal antwoord te geven.
 
Ik heb de volgende antenne (
) ook al eens gemaakt voor buiten en ontving daar rond 100 dab zenders mee. Had zelf veel problemen met zwak DAB signaal met een Technisat digitradio 100.
Later kwam ik erachter dat Mutant HD50 sat/dvbc ontvanger stoorde op de DAB ontvanger. Na het aanbrengen van aluminiumtape aan de binnenzijde van de behuizing van de Technisat digitradio 100 was het probleem voorbij. Nu een Technisat Digitradio 10IR met een buiten antenne
 
Deze heb ik ook gebouwd, dat ding werkt ook uitstekend in mijn regio.
 
Zojuist f1 gekeken en zodra TV , apple TV en versterker aangaan dan gaat technisat 100 ir in standby. De satellietontvanger is uitgeschakeld.

Wie van de drie ??
Appletv en TV van 220V verwijderd dus de versterker is de boosdoener

Antenne ga ik bestuderen of die verbetering brengt. Zit nu met dat eenvoudige antenne op 75 kanalen. En signaalsterkte cac75-80%
 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan