Dave Brubeck overleden

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Helaas is Dave Brubeck op 91 jarige leeftijd overleden.

Iedereen kent hem wel door zijn wereldhit Take Five.
Dat was een jazz nummer geschreven in vijf-kwarts maat wat heel ongebruikelijk is.
Ik heb het vroeger grijs gedraaid samen met Unsquare Dance, en het zat vrijwel in iedere jukebox.
Brubeck begon zijn carriere in het Amerikaanse leger in WO2 als bandleider die ook jazz speelde wat ook ongebruikelijk was
Hij bleef zijn hele leven optreden met bands of solo.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=vmDDOFXSgAs]Dave Brubeck - Take Five - YouTube[/ame]

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=_yExwkQYcp0]Dave Brubeck - Unsquare Dance - YouTube[/ame]

Grtz.

Is toch nog een hele nette leeftijd.

Take Five is inderdaad wereldberoemd. Misschien dat jij ietwat ouder bent dan ik, maar Unsquare Dance is me totaal onbekend.

Och volgens mij stond stond "Unsquare Dance" op de flipside van "Take Five" als singletje in bv jukeboxen.
Maar dat was lang nadat de nummers gemaakt werden.
Dat krijg je met zulke tijdloze muziek.
In die tijd bestond de naam popmuziek nog niet eens althans wat men er nu onder verstaat.
Vroeger werd alles heruitgegeven in de vorm van singles of LP's, totdat hetzelfde met de CD's hergebeurde.

Een ander medium ter verspreiding was de radio die nummers bekendheid gaf.
Zo was ik ook steeds geboeid door de blues (Amerikaanse Zwarte) uit de 40-er en 50-er jaren die pas veel later in Europa bekend werd en dus van voor mijn tijd was, net als later de Jazz.

Het is wel zo dat iedereen "Take Five" herkent omdat iedereen het wel eens ergens heeft gehoord op de verschillende media of gelegenheden.

Grtz.

Och volgens mij stond stond "Unsquare Dance" op de flipside van "Take Five" als singletje in bv jukeboxen.
Dat zou kunnen. Tegen de tijd dat ik in caf?'s mocht komen was het al aan het eind van het jukebox tijdperk. De meeste oudere muziek heb ik leren kennen via mijn moeder die thuis muziek van allerlei stijlen draaide op de bandrecorder, cassettedeck of vanaf LP's.:)

Zo ging dat toen inderdaad. Hardrock bestond nog niet... nja... in 1968 misschien wel toen ik 5 jaar was, maar dat draaide mijn moeder in elk geval niet.
Wel dit soort muziek en toen en later bijv. James Last, Victor Silvester, Edith Piaf, Danny Goodman, Glenn Miller maar ook gewone zangers en zangeressen, nja... noem maar op, echt vanalles.

effe puzzelen 1968 was BT 5 dus in 1963 geboren 2012 -1963 = 49 jaar !!!

Woooowwwww volgend jaar is het A Tiger

En dan zorgt BT voor de mosterd, en ik voor het worsten/saucijzenbrood. ;)

En de Duvel of Trappist dan?

Grtz.

Die heb ik en BT, dus zeg het maar. ;)

Maar om terug te komen waar het over ging, jammer dat er weer zo'n "icoon" overleden is.

Westmalle Dubbel wordt het dan.:biggrin:

Met of zonder?

MET natuurlijk, zonder drink ik dat niet.:biertje:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan