DB 500s beginnervragen

C

cihan

Heb sinds kort een db500 gekocht en wil een aantal vragen stellen:

Met welk software kan ik het beste images uploaden?

Hoe kom ik achter IP adres van mijn DB?

Als ik dit vragen mag waar haal ik de images vandaan?

Is er een mogelijkheid de db wireless aan te sluiten op de wi.modem?

We hebben met 2 vrienden 1 digiturk kaart en hiervoor maakten we gebruik van 1 cryptoworksmodule (originele). Als ik nu zonder de module wil moet ik dan meer dan de image wijzigen of moet er meer veranderd worden?

Ik hoop dat ik als newbe geen vragen gesteld heb die niet ast bedmogen.

Als sommige antwoorden hier niet op mogen, dan is pm van harte welkom.

alvast bedank.

Allereerst welkom op het forum! ;)

Tja al die vragen die jij steld...

Je kunt met een Dreambox veel dingen doen, maar met en 500 ben je toch iets of wat beperkt.

Wat heb je nodig:

Een Nullmodemkabel om deze serieéel te flashen, zeker de eerste keer, de programma's zoals Dreamup, en de images zoals Gemini zijn hier in het downloadgedeelte te vinden.

De vraag van het ip van je dream, is niet moeilijk, want dat zit in netwerkinstellingen, en dat bepaal je zelf.

Maar loop nu even niet te hard van stapel met al je vragen, via pm is echt niet nodig, bijna alle vragen kunnen hier op het forum beantwoord worden, begin jezelf eerst maar eens te verdiepen in de images, en daarna de Cam's. ;)

Succes en veel speelplezier met je Dreambox. :biggrin:

dank voor de reactie. is het ook met een netwerkkabel, pc en db, ipv r232 mogelijk? ik heb wel een r232 kabel maar mijn laptop heeft geen r232 aansluiting. of bestaat er een usb/r232 kabel, dan kan ik die gebruiken.

Dus als ik het goed begrijp eerst image en dan kijken welke cam.

Als je geen rs232 aansluiting hebt zul je inderdaad en "verloop" naar usb moeten hebben, wat trouwens goed werkt.

Maar let wel dat je nog steeds een "crossover' nodig hebt en niet een gewone seriële kabel!

De eerste keer moet echt via de seriele kabel! ;)

even voor de duidelijkheid, ik heb een r232 kabel en moet nu een tussenstuk (ene kant usb ander kant r232) kopen die ik op de laptop aansluit en kan de r232 kabel gewoon daarop aansluiten. Klopt dit en zo ja waar haal ik zo iets vandaan. Heb al eerder zo iets gezocht heb het wel ergens gezien maar vond het aardig prijzig, ik geloof iets van 20 of 30 euro.

Het moet een zogenaamde nullmodemkabel zijn, dus nullmodem RS232 kabel, geen gewone seriele RS232 kabel.

Met zo'n tussenstuk kun je dat op die manier aansluiten.

Zoiets kun je over het algemeen wel verkrijgen van een computerzaak of op een computerbeurs bij zo'n kabelverkoper.

Het kan kloppen dat die dingen iets van 20 euro kosten.

Doch de eerste keer heb je dat wel nodig, heb je geen vaste pc? Dan zou je het daarop kunnen doen.

Of eenmalig door een vriend/kennis laten doen.

Je moet wel een beetje oppassen met die verlopen van USB naar serieel.

Want voor zaken die tijdkritisch zijn, kan dat wel eens misgaan.

In hoeverre dat van toepassing is bij het flashen van een dreambox weet ik niet maar ik kan me dus voorstellen dat dat niet zomaar goed gaat.

Daarom sluit ik me aan bij Black Tiger; het is beter als je dat vanaf een "vaste" pc doet.

Dat flashen met de seriële nulmodem kabel is in principe dus eenmalig.

Een volgende keer dat je de firmware wil veranderen heb je daar zo'n kabel niet voor nodig, dat kan dan gewoon over het netwerk.

Het is ook raadzaam dat je hiervoor alle mogelijke foutbronnen uitsluit, en daarom die pc tijdelijk van het netwerk loskoppelt en middels een cross netwerk kabel (zeg maar een nulmodem kable voor het netwerk) direkt met de box verbind.

Daarvoor moet je echter wel eerst zowel de dreambox als de pc van een vast IP voorzien; DHCP werkt natuurlijk niet als er geen router/modem in je netwerk zit die dat netjes regelt.

Met de huidige alternatieve firmwares kun je dat zelfs zonder tussenkomst van een pc/laptop doen.

Mocht dit antwoord meer vragen dan oplossingen opleveren, gewoon even vragen wat je dan nog wil weten !

Een volgende keer dat je de firmware wil veranderen heb je daar zo'n kabel niet voor nodig, dat kan dan gewoon over het netwerk.
Nog even een aanvulling hierop. Hiervoor zijn diverse tools te gebruiken, er is ook een tool genaamd DreamUpLAN in omloop, het word afgeraden om die te gebruiken.

Maar er zijn nog zat andere mogelijkheden om via het netwerk andere firmware er op te zetten later, die wel betrouwbaar zijn.

dank voor alle reactie. Ik heb er veel aan en zal voor de eerste keer op een vaste pc firmware wijzigen en daarna gewoon met mijn netwerkkabel.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan