[db7025] problemen harde schijf en mouten

M

marc98

Ik heb een probleem met de harde schijf , bij opstarten en na in de standby te hebben gestaan, tikt de schijf. Het resultaat de schijf is niet meer vindbaar en opnames zijn niet te maken. Soms heb ik geluk en start het geheel door.

Hoe is dit probleem op te lossen? Harddisk naar zijn groetjes ? Ik draai overigens met ronnald d laatste versie.

Ik heb nu geprobeerd zonder standby te draaien en het lijkt erop dat nu alles stabiel is !!!???? ( maar natuurlijk niet uitzetten of een vastloper)

Nu heb ik ook nog een NSLU2 in mijn thuisnetwerk. Om problemen te voorkomen wil ik nu een harde schijf mounten van deze server. Ik wil de harde schijf van de db 7025 buiten spel zetten.

Kan dit zomaar of moet ik harde schijf fysiek verwijderen of moet ik aanpassingen doen ?

als naam van de server : server1

ik heb vervolgens een dir aangemaakt op de server dir = marc (tevens ook wachtwoord marc). Alle rechten zijn toegekend (lees en schrijf).

Als ik de DB bij moutmanager het scherm probeer te vullen loop ik tegen een probleem aan

ik kies voor de volgende instelling:

mounttype cifs

ip adres : 192.168.0.048 ( vastgezet adres op de server)

servershare /export/hdd

locale map /marc

gebruikersnaam marc

wachtwoord marc

als resultaat krijg ik dat het dice of directory niet is te vinden

Wat doe ik verkeerd

Groetjes marc

ik kier voor

Als ik het me goed herinner moesten er voor de Ronald D images op een 7025 een paar kleine aanpassingen of settings verandert worden om deze goed te laten draaien.

Een HD die tikt nadat hij uit standby komt? Is het een Maxtor?

Heb je al eens geprobeerd de HD met de Dreambox opnieuw te formatteren? Blijft het probleem zich dan voordoen?

V.w.b. het uitschakelen van de HD t.b.v. de NAS hoop ik dat iemand anders daar antwoord op kan geven, heb hier zelf geen 7025 dus geen idee of en hoe dat te doen is.

ik heb zitten kijken kan alleen de volgende gevens vinden. WDC WD200BA-00RDAO als ik verder wil gaan kijken naar de harde schijf loopt het geheel vast. las ik probeer te formateren lukt dit niet bericht mkfs failed

Dat is een Western Digital in elk geval, 200 gig als ik het goed zie.

MKFS failed? Wat je dan kunt doen is de HD er uit halen. Hang hem even aan de tweede controller op je pc ofzo. Formatter hem dan Fat32 (dus NIET NTFS)!

Als dat wel lukt, hang hem dan eens terug in de Dream, meestal lukt het formatteren dan wel.

Maar als het op de pc ook problemen geeft, dan ben ik bang dat het tijd is om de garantie aan te spreken.

dank je tiger,

heb ik de tussentijd pli erop gezet. Heb de schijf nu wel kunnen formateren. Ziet er op dit moment goed uit. Even afwachten.

Prima, fijn te horen dat het gelukt is nu met PLI.

Problemen met de harde schijf zijn niet opgelost. Bij het opstarten nog steeds een tikkende harde schijf. Ook als hij uit de standby modus komt geeft hij problemen. Ik denk dat de harde schijf aan vervanging toe is.

Maar het lijkt erop dat ik een workaurond heb gevonden. Zoals gezegd

SERVER

Ik heb een NSLU2 in mijn thuisnetwerk.

De server heeft een vast IP adres : 192.168.000.048

ik heb vervolgens een directory aangemaakt op de server met de naam marc (tevens ook wachtwoord marc). Vervolgens schrijf en leesrechten toegekend.

DREAMBOX

Geinstalleerde immage PLI lolite van februari 6 december 2007

De mountmanager geplugd.

In de mountmanager de volgende gegevens ingegeven:

Gekozen voor : CIFS

IP adres : 192.168.000.48 ( adres van de server zie boven)

Servername : marc ( is directory op de server)

Locatie: /media/hdd ( LET OP je kunt dit niet ingeven alleen maar een keuze maken , je zou normaal kiezen voor media/7025 dit is echter niet juist !!!! dit moet /media/hdd zijn)

Rsize /wsize 8192 ( dit staat vast en is niet te wijzigen)

Mountoptie: hier invullen RW

Username marc

Pasword marc

Vervolgens de ok knop drukken en op de groene knop voor opslaan.

De dreambox laat de harde schijf nu “buiten spel”.

De dreambox slaat nu alles op op de sever en leest hier nu ook.

Groetjes

Marc

Dat is ongeveer hetzelfde als bij de DM500. Da's handig om te weten.

Bedankt voor de goede handleiding!

Overigens heb ik inderdaad ook al vaker gelezen (bij andere DM types) dat de mount echt /media/hdd moet heten omdat het anders niet werkt.

De HD lijkt me inderdaad aan vervanging toe, wellicht heb je er nog garantie op. Er zijn nog HD's waar van WD uit 3 jaar garantie op zit, op sommigen nog langer.

Je kunt je HD bij WD registreren en dan zie je vanzelf ook tot wanneer de garantie loopt.

nog een kleine aanvulling die ik over het hoofd heb gezien.

Op de server onder de directory marc nog een directory movie aanmaken !!!! anders werkt het niet

Misschien voor de leken onder ons handig om het even precies te vertellen.

Moet het dan zijn /marc/media/hdd/movie of /marc/movie/media/hdd?

Je hebt gelijk Tiger,

door zo,n toevoeging wordt het niet overzichtelijker.

Het rare in dit verhaal is dat de DB een directory movie verwacht op de server, terwijl er bij de invul schermen nergens om gevraagd wordt. Hieronder een complete “ handleiding”

SERVER

Ik heb een NSLU2 in mijn thuisnetwerk.

De server heeft een vast IP adres : 192.168.000.048

ik heb vervolgens een directory aangemaakt op de server met de naam marc (tevens ook wachtwoord marc). Vervolgens schrijf en leesrechten toegekend. Onder deze directory een nieuwe directory movie aangemaakt. ( er bestaat nu op de server een structuur /marc/movie) ( ps let op de juiste spelling)

DREAMBOX

Geinstalleerde immage PLI lolite van februari 6 december 2007

De mountmanager geplugd.

In de mountmanager de volgende gegevens ingegeven:

Gekozen voor : CIFS

IP adres : 192.168.000.48 ( adres van de server zie boven)

Servername : marc ( is directory op de server)

Locatie: /media/hdd ( LET OP je kunt dit niet ingeven alleen maar een keuze maken , je zou normaal kiezen voor media/7025 dit is echter niet juist !!!! dit moet /media/hdd zijn)

Rsize /wsize 8192 ( dit staat vast en is niet te wijzigen)

Mountoptie: hier invullen RW

Username marc

Pasword marc

Vervolgens de ok knop drukken en op de groene knop voor opslaan.

De dreambox laat de harde schijf nu “buiten spel”.

De dreambox slaat nu alles op op de sever en leest hier nu ook.

Veel plezier.

Geweldig, bedankt zo is ie weer helemaal duidelijk.

Ik zal iets tekst aanpassen en hem dan kopiëren naar de Handleidingen sectie!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan