De geur alleen al...

had @freggel1 ook niet net een nieuwe over er bij?

voorstel motie aanvulling
" tot de oven versleten is voorziet @freggel1 de leden van de funclub jaarlijks van speculaas en bossche bollen"
als de oven versleten is gaan we crowdfunding actie houden :p
@sat-ed dan ga ik jou toch teleur moeten stellen, want de huidige oven is ongeveer 1 jaar oud, en er staat nog een kleintje van dezelfde leeftijd.
Buiten staat ook nog een 5-pits en 90cm oven, 1 Gas-BBQ die perfect in te regelen is voor dit, en tja in de garage nog een pizza oven...

Het wordt tijd dat we nog eens een echte sat meeting kunnen houden.
 
Bossche bollen zou een prima alternatief zijn. 🌰🌰
Je hebt me op een idee gebracht @Matrix, en ik ben vandaag hier mee aan de slag gegaan!!!

Als eerste heb ik zelf Churos gemaakt, en gebakken in de frietpan, kaneelsuiker in de schaal gedaan, en daar de gebakken Churos bovenop, en dan daarna nog 2 baksels..





De Bossche bollen:





Tja, ik heb ze eindelijk zoals ik ze wil hebben, ongeveer 600 gram deeg, en dan lekkere dikke bollen met een eetlepel op de plaat geschept, en ik heb ze zien rijzen in de oven. Jammie.....

Morgen slagroom kloppen, vullen, en intussen pure chocolade a bain marie smelten en dan de bollen soppen in de gesmolten chocolade!
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het beslag altijd via een spuitzak er zijn van die plastic zakjes met diverse mondstukken te koop. Ik pak dan het mondstuk zonder kartels. En draai een flinke drol op de plaat

Maar met de lepel gaat het ook zoals iedereen kan zien.

Spuit je de slagroom voor of na het soppen in de choc.
En waar spuit je de slagroom in de onderkant of zoals ik in de zijkant??

Je weet natuurlijk ook wel dat "klopvast" de slagroom behoorlijk stevig maakt.

Dat wordt smullen, zien er fantastisch uit. 😋😋😋
 
@Matrix, ik heb nog een kartelspuit uit de tijd dat ik in de bakkerij werkte, het ding is nog steeds goed, en als de puntjes een beetje naar binnen gaan dan duw ik ik er even een roomhoornpen in, de randen komen dan weer perfect naar buiten zodat ik weer een mooie rozet kan spuiten.
Deze manier deden wij altijd in de bakkerij, en ik heb ook een aantal van die pennen liggen die ik hiervoor gebruik, en zo affentoe ook hier roomhoorntjes van maak met bladerdeeg.

De slagroom spuit ik in de soes door even die puntjes van de spuit in de onderkant van de soes te duwen, lukt dit niet dan neem ik even een schaar, en knip een kruisje in de onderkant.

Klopvast gebruik ik niet, ik klop de slagroom rustig, en als ik zie dat hij vast genoeg is, dan houd ik de kom even op zijn kop boven mijn hoofd.

Zodra de soezen gevuld zijn dompel ik ze in de chocolade die lekker warm geworden is in een steelpan die in een pan warm water hing [a bain marie].


Next step voor de feestdagen: Suikerbrood, parelsuiker en mix staan klaar, en zodra deze gebakken is dan ga ik het brood in plakken snijden, en in 2 delen.
De ene helft gaan we zo opeten, en de andere helft gaat in een mix van eieren met kaneel en melk, en daar ga ik wentelteefjes van bakken.

En wat die spuitzakken en dergelijke betreft @Matrix, kijk eens bij baktotaal, ik koop daar een rol van 100 spuitzakken, en bestel daar ook lekkere mixen.
Het is de makkelijke weg, maar ik kan ook de molens bezoeken waar deze mixen vandaan komen.
 
Laatst bewerkt:
@Matrix, sorry, maar ik moest even nadenken hoe dat spul weer heet wat allang door de slagroom gaat die bakkers gebruiken.
Stabilisator, [stabilisee stond er op de 5-literverpakking] en dit is een beetje hetzelfde als dat wij in de supermarkt kunnen kopen wat jij noemt "klopvast"

De slagroom blijft hierdoor langer stevig.

Maar ik heb nog meer van die dingen, die je toe kunt voegen aan een goede broodmix, die wij normaal gesproken niet een niet in een supermarkt kunnen kopen.

Dat zijn de zgn broodverbeteraars die je door een mengsel van meel/gist/zout en melk of water doet.

Ik heb een tijdje geleden een vraag gesteld bij Zeelandia, een leverancier van bakkerijgrondstoffen, met de vraag of hun ook in kleinverpakkingen kunnen leveren, maar doen ze helaas niet....

Dus we moeten zelf gaan mengen en zoeken naar de perfecte match. ;)
 
Laatst bewerkt:
Slagroom inspuiten aan de onderkant??? Een hap en je broek zit onder de slagroom, mijn vader die naast brood ook banketbakker was spoot daarom de slagroom halverwege in de zijkant en dat gaatje werd dan bedekt met chocolade.
Een slagroomsoes of moorkop of Bossche bol eet je uit de hand.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan