De techniek in nieuwe auto's?

Afgelopen dinsdag naar de garage geweest, maar geen lekkage te bespeuren?

Vandaag ongeveer 50 kilometer gereden met de auto, en ja hoor de slang die van de motor naar de radiator loopt aan de onderkant vochtig, en er lagen een paar druppels koelvloeistof op het frame.

Dus meteen weer maar eens gebeld, volgende week met een grote omweg naar de garage, in de hoop dat de slang dan weer vochtig is.

 
Vreemd.

Hebben ze wel de motor flink warm laten draaien in de garage?

Anders misschien ook eens afspreken met ze dat je droog maakt, even gaat rijden en dan nat terug komt, dan moeten ze op de brug toch wel iets kunnen zien, of dat je een stuk gaat rijden zodat ie weer vochtig is van tevoren, zodat ze op de brug dan kunnen kijken.

 
We hebben afgelopen dinsdag niks gedaan BT, alles was droog, dus ga maar zoeken. 

Als de auto afgeperst moet worden duurt dat ongeveer 1 uur, hij moet echt warm worden en op druk komen, dus ik ga volgende week een rondje rijden van minimaal 25 kilometer, en dan naar de garage die ik van te voren gebeld heb als ik aan het rondje begin. ;)  

Want momenteel is het voor mij geen optie om een uur of langer in de garage te staan...

 
wij draaiden vroeguh een likje vet in de slang voor dat we hem aansloten.

minder kans op lekken zeker als het een gebruikte slang of aansluiting is.

en het glijd ook wat beter in elkaar ?

 
dus ik ga volgende week een rondje rijden van minimaal 25 kilometer, en dan naar de garage die ik van te voren gebeld heb
Da's dus precies wat ik adviseerde. :)

Goede kans dat ze het dan wel kunnen vinden.

@sat-edDat deed mijn ex-schoonbroer ook als een slang vervangen moest. Maar vet glijdt dus moet je wel even mee opletten dat de slag er ook afdoende overheen kan en niet zoals bij de radiator van m'n dochter bijv. dat je maar een kort stukje hebt van 5 cm waar de slang op moet anders loop je de kans dat ie er weer af glijdt onder druk. ;)
Maar het is wel een goede tip voor als je een slang ergens op wilt zetten! (Y)

 
Freggel ik heb je verhaal gelezen.

Lekkage kan overal ontstaan en met iedere auto.

Ik denk dat er wat teveel overdruk ontstaat.

Is de motor ook te heet geweest toen er te weinig koelvloeistof in zat.

Stel dat hij te warm is geweest en de koppakking is gaan lekken en dat daardoor er overdruk is ontstaan.

Een expansievat gaat niet zomaar stuk..

Ik hoop het niet voor jouw want dan ben je weer 700 euro armer.

 
Dat laat me er aan denken.

Doe jij wel eens koelvloeistof controleren en bijvullen? Misschien dat Janblues of Sat-Ed dat kunnen bevestigen (of mij corrigeren), maar ik heb geleerd dit altijd met een koude motor te doen omdat het systeem dan in rust is en het niveau dan normaal zou moeten zijn.

Als het bakje wat leeg is met een warme motor (of nog erger een draaiende motor) en je gaat dan bijvullen dan kan het zijn dat het teveel is omdat het een gesloten circuit is en het aan het rondpompen kan zijn. Met als gevolg dat als het weer terug het bakje in gepompt wordt, dit te vol zal zijn.

Daar moet normaal volgens mij wel een overdrukventiel voor op die dop zitten, maar die schijnt er niet altijd te zitten of werkt niet altijd zoals het moet.

Echter dat zou dan een beetje een eenmalig iets moeten zijn, geen regelmatig terugkerend syndroom zoals jij hebt.

 
Ik vul zelf geen koelvloeistof bij.

De vorige auto's nooit nodig geweest, alleen deze heeft wel ergens een kleine lekkage.

 
euh... nooit en dan ook NOOIT bij een warme motor de dop van het expansie vat halen

als je niet weet wat je doet komt je geheid in het brandwonden centrum.

het koelmiddel staat dan namelijk onder druk en is daardoor ook warmer als 100 graden, je creëert een  geiser, moet je niet willen.

maar om even terug te komen op bij vullen dan wel controleren.

zeker weten dat je de goede koelmiddel hebt wat er dus ook in zit.

en dan bij koude motor het liefst net rond het minimale streep.

bij warme motor zal het dan naar max gaan vanwege de druk / uitzetting

wat betreft een over druk ventiel zit er eigenlijk niet meer op.

vandaar het expansie vat.

zeer oude auto's hadden geen expansie vat en zat er een radiateur dop met daarin een overdruk ventiel die het teveel aan druk weg liet lopen meestal in een slangetje die weer onder de auto uit kwam.

zolang de kop pakking er niet uit ligt zou ik me om een klein lek niet zo druk maken in de gaten houden en proberen te vinden.

ligt je kop pakking er uit kun je dit uiteindelijk aan je peilstok zien

chocolade melk als olie.

 
Ja van Chocolade heb ik wel verstan @sat-ed, ik werk er dagelijks mee. ;)  

Maar zojuist weer een ritje naar Breda moeten maken, even langs de Arbo vanwege mijn Caudaleasie, en bij thuiskomst weer een paar druppels koelvloeistof,

maar nu bovenop de dikke slang, dus meteen doorgereden naar de garage, en de monteur heeft even gekeken, en er een nieuwe klem opgezet,

maar nu eentje die aangedraaid kan worden, ipv de knijpklem die er op zat, wel even de druk er rustig afgehaald want de motor was goed warm.

Hopelijk hebben we het euvel gevonden, want bij mij mag een auto, ook al is het maar een klein beetje niet lekken!

Ik rijdt er namelijk waarschijnlijk veel te weinig mee, dus controleer ook niet vaak, en ik wil, als ik er wel een grotere afstand mee rijdt, niet voor verassingen komen te staan! 

Deze kleine reparatie was trouwens geheel gratis. ;)  

 
en er een nieuwe klem opgezet,

maar nu eentje die aangedraaid kan worden, ipv de knijpklem die er op zat,
Dat was al een vraag die ik in een eerder antwoord al gesteld had. Ik wist niet dat er nog zo'n knijpding op zou zitten. Dat moet ook voldoende zijn maar anders had ik wel gezegd van probeer dat eens. Heb dat al vaker aan de hand gehad met die knijpklemmen. Volgens mij gaan die na verloop van tijd door uitzetting etc. ook losser zitten en die kun je niet meer aandraaien. Ik blijf het ondingen vinden.

Nou, hopelijk is het daarmee opgelost, vermoedelijk wel, dat zal zich vanzelf uitwijzen.

 
Ik had die opmerking gelezen van jou Black Tiger, en nu is dit dus gedaan...

vroeger met een oudere auto had ik dit zelf wel geprobeerd, maar het 'kreng' wat ik nu heb is me net iets te duur om er zelf aan te gaan sleutelen. ;)

Ik zit al zolang te denken om een oude Opel oid te kopen uit de jaren 80, is er iets stuk trek de motorkap open en begin er aan. :biggrin:  

Maar ook daar waar de onderdelen steeds schaarser van.

 
Een oude auto kopen is denk ik niet de oplossing.

Maar aan de auto's van tegenwoordig sleutel ik ook niet meer.

Sterker nog als je een trekhaak monteert moet de elektra in geleerd worden.

Dus aan je motor sleutelen vergeet het maar.

Het is gewoon een computer geworden.

Ik heb laatst nog een Autel maxiscan gekocht maar daar kun eigenlijk alleen maar fouten mee resetten.

Ik had toen een c4 op gas en die zag af en toe 2 soorten brandstof en gaf dan een fout melding.

Even een reset en de kerstboom op het dashboard was weer uit.

Het apparaat ligt nu werkloos in de kast.

 
maar nu bovenop de dikke slang
dan heb je denk ik het probleem gevonden.

dat bedoel ik ook met een klein lek die niet te vinden is als je het ding in de gaten houd komt ie vanzelf naar boven.

de knijp klemmen zijn nog iets aan te klemmen met een draadtang maar veel doet het niet meer idd.

als het een keer lekt zit er rommel tussen je slang en de aansluiting en dat moet of er tussen weg of weg geknepen worden.

Sterker nog als je een trekhaak monteert moet de elektra in geleerd worden.
dit lijkt mij alleen nodig als er een lamp controle op zit.

bij de kia picanto van een paar jaar terug zit die nog niet want die heb ik nog niet zolang geleden aangesloten.

Het apparaat ligt nu werkloos in de kast.
je blijft bezig

je kunt ze naar mijn id beter voor een paar centen uitlaten lezen dan hoef je en geen duur ding die "alles" uit kan lezen en je blijft geen dingen kopen die maar ee

n paar auto's kunnen lezen/resetten.

dan nog ff deze....

Ja van Chocolade heb ik wel verstan @sat-ed, ik werk er dagelijks mee. ;)  
stuur even een paar kilo!

 
dan hoef je en geen duur ding die "alles" uit kan lezen
Klopt, maar volgens mij kan die Autel ook wel wat meer dan een paar auto's. Ik heb er recent (zie ook Duck topic) eentje gekocht voor mijn neef. Ding kostte 35 dollar, een Vident iEasy 300 of 310. Maar die leest wel veel uit als er maar ODB2 in zit. Alle Amerikaanse auto's vanaf 1996, Europese auto's vanaf 2001 en Aziaten vanaf 2005 of 2006 of zo. Ondersteund alle 10 de odb2 protocollen. Ook geschikt voor minivans.
Erg handig voor de hobbyist.

Een garage zal eerder de duurdere Autel of Vidents nemen aangezien die veelal meer willen testen. Maar voor de thuissleutel hobbyist is dit wel fijn. Helaas net niet voor mijn Peugeot 206 van net nog 2000. Die heeft wel een ODB2 aansluiting met maar met ODB1 protocol dus die leest ie niet uit.

Dus Janblues, die Autel is ook nooit weggegooid. En als je denkt hem echt nooit meer te gebruiken kun je hem altijd nog op marktplaats kiepen toch?

 
Ik heb nu ook een c4 maar zonder mankementen daarom is het apparaat nu werkeloos.

En nette auto en loopt als een zonnetje maar kan hem aan de straatstenen niet kwijt.

Het is een DIEZEL en die wil niemand meer hebben.

Ik wilde een nieuwe of een hele jonge Toyota hybrid maar kreeg niks voor mijn C4.

Sterker nog, de verkoper wilde geen zaken doen.

Dus ik ga nooit meer naar een Toyota dealer want dit was Toyota beleid geen diezel inruilen.

 
us ik ga nooit meer naar een Toyota dealer want dit was Toyota beleid geen diezel inruilen.
Helemaal geen meer of vanaf een bepaalde leeftijd niet meer? Ik kan me er iets bij voorstellen, zullen andere garages ook wel gaan doen.

Juist om die reden dat men die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt kan of met veel geluk.

Dat is het probleem met die maatregelen van de overheden om diesels tegen te gaan.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan