De tijd voor de BBQ komt er weer aan!!! [14+]

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.200
Waarderingsscore
584
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
De lekkere temperaturen komen er weer aan, het eerste biggetje hangt hier al weer aan het spit!


Klik
 
Neem aan dat dat geen eigen bosnimf is toch en dat je deze even geleend hebt uit de burcht van bh en pikkie  :klappen: :klappen: :klappen: :klappen:

B.
 
hoor het wel wat het word :klappen: :klappen: :klappen: :klappen:
 
Tja @Frweber, ik zit al wel te denken wat te doen, een big is op zich niet zo duur, maar de kleinste is wel voor 20 man! 

Dus dat worden goed gevulde buiken!!! :potbier: 

Zal eens gaan kijken wat een biggetje kost die nog lekker in de wei rondhuppelt, en dan zelf klaarmaken, diepvries is hier groot zat. :biggrin: 
 
Misschien een idee voor de volgende BBQ? 

Hollands Speenvarken Heel speenvarken

Speenvarken

Dit product is ongekruid en ongegaard. Dus u kunt u geheel eigen draai geven aan dit product. De speenvarkens hebben een leeftijd van 4-10 weken. De speenvarkens van 6-8 kilo zijn goed voor circa 10 personen.

Voor de echte liefhebbers! Een heel speenvarken voor in de oven, aan het spit of voor op de BBQ.

Dit speenvarken is niet gegaard (rauw) en is ontdaan van de ingewanden. Je krijgt dus het complete speenvarken.

Algemeen bereidingsadvies:

- Gebruik een dry rub om het speenvarken te kruiden en pas deze toe op het 'naakte vlees', het kruiden van de huid is weinig zinvol.
- Pak de gevoelige delen in met aluminiumfolie; de oren en de snuit
- Plaats in een voorverwarmde oven op 140 a 150 graden
- doorgaren tot een kerntemperatuur van 60 graden.
- Laat het speenvarken even rusten
- Gaar het speenvarken af op 190 graden tot een kerntemperatuur van 67 graden. De nagaring zal zorgen voor een eindtemperatuur tegen de 70 graden.
- Serveer op een schaal met garnering en geniet van de smaak!

Voor het Speenvarken van 12-15 kilo heeft u een professioneel spit nodig of een zeer grote BBQ.




Speenvarken uit de Oven op z?n Amerikaans



Ingredi?nten (voor circa 10 personen)

3 Limoenen, gehalveerd
1 Speenvarken van ca. 5-7 kg
18 gepelde Knoflookteentjes
2 Eetlepels Oregano
60 gram Kappertjes
2 eetlepels olijfolie
1 theelepe zout
1 theelepel verse, zwarte peper
1 theelepel currypoeder
1 kleine appel
waterkers en kumquats voor de garnering


Bereidingswijze:



1)      Wrijf het speenvarken in met de limoenen en het sap hiervan.

2)      Kerf de rug en de flank van het varken voorzichtig in met een scherp mes. Ongeveer 0,5 tot 1 centimeter diep, behalve in de kop. Snij 5 teentje knoflook in kleine stukjes en doe deze in de inkepingen.

3)      Snij de overige knoflookteentjes zeer fijn en meng dit met de rest van de ingredi?nten in en kom. Wrijf de helft van dit mengels in de inkepingen en de andere helft over het vel van het speenvarken.

4)      Plaats het varken gedurende 24 uur, afgedekt, in de koeling.

5)      Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius

6)      Zet het varken gedurende 30 minuten in een grote ovenschaal in de oven en verlaag de temperatuur na 30 minuten tot 175 graden Celsius. Laat het varken gedurende 3,5 tot 4 uur doorgaren. Controleer de temperatuur in de bil van het varken. Deze moet minimaal 68 graden Celsius zijn of er moeten heldere sappen uitlopen wanneer er in geprikt wordt.

7)      Leg het varken op een grote schaal en doe de kleine appel in de mond. Garneer met de waterkers en kumquats.



De kosten van dit vallen me reuze mee, heb de winkel even bij mij favorieten gezet, en ga dit eens met mijn maatje B. bespreken. ;) 

We prikken binnenkort een dag, maar dan moeten Freggeltjes tanden er eerst allemaal uit zijn, en zijn kunftgebit lekker zitten!!! 

Ik wil natuurlijk zelf ook meeknauwen, want ik heb het geluk dat ik al 3 keer varken aan het spit op heb, en mannen, dit smaakt overheerlijk met een stuk stokbrood, en sat?saus....  En niet te vergeten een koude rakker. :potbier: 
 
Dat ziet er lekker uit
 
Weet ik Wizzard, maar ik maak dit alleen maar klaar als er een kleine eigen bijdrage komt van de heren BBQ-ers. ;) 

Lijkt me leuk om te doen.
 
Ik ben sowieso voor om de kosten te delen.
 
Daar gaan we het tzt nog wel over hebben Nummer10. ;) :klappen:

Ik moet eerst even contact opnemen met de slager, want het lijkt mij eens iets anders dan de standaard speklappen. :biggrin:
 
Ben er ook voor om een bijdrage te doen.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan