Dell adapter, aardlek.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Via Ali een originele Dell adapter gekocht vrij prijzig maar nog steeds goedkoper dan bij BOL of Amazon.

Sluit het ding aan BENG aardlek er uit.
Dus verkoper uitgelegd dat ding niet goed was.
Vraagt hij of ik bewijs had.
Pffff tja ik zei kom maar langs.
Maar toen de impedantie gemeten op de kabel stekker,
Meet ik tussen 1 mains pin en aarde 75k en tussen de andere mains en aarde oneindig.
Fotootjes van meteruitslag en adapter opgestuurd.
Vraagt chinees om een andere kabel te gebruiken
Ik neem een andere netsnoer en verdomd , geen probleem ding doet het.
Toen sloegen de stoppen bij mij door.
1e Kabel doorgemeten geen probleem gevonden, nog maar eens geprobeerd, BENG aardlek eruit.
Begreep rr niks van. Nog eens met kabel 2 . Wederom geen probleem.
Toen bedacht ik me , wat gebeurt er als ik de stekker andersom in de wandcontactdoos doe. En jawel hoor .
Het ligt aan de manier van hoe de stekker ingeplugd wordt. dus toch is de adapter niet koosjer.

Chinees bericht gestuurd dat bij gebruik van goede netsnoer ook de aardlek eruit vliegt.
Heb maar een foto gestuurd rechtstreeks gemeten op de adapter pennen.

Alleen ik begrijp nog niet waarom de aardlek eruit vliegt afhankelijk van hoe je de stekker verbindt zou toch in beide gevallen moeten.

Maar de adapter gebruiken lijkt me niet verstandig.

Ben benieuwd of chinees terugbetaald
 
Een pin is 230 volt de andere pin is 0 volt om dat hij gelijk is met aarde.
Je kan het voelen maar dat raad ik je af!
En de aardlek reageerd op een (lek)stroom van boven de 30 miliampere.
 
De aardlekschakelaar reageert inderdaad meestal op 30 mA, en met de gemeten waarde kom je een aardig eind in de buurt (als ik me niet een kommaatje vergis, ben niet zo goed in hoofdrekenen).
Het is inderdaad zo dat nul en aarde ergens (buiten jouw huis / voor de hoofdzekering) aan elkaar liggen.
Maar de aardlekschakelaar telt de ingaande stroom (positief getal) bij de uitgaande stroom (negatief getal) op, en moet dan op nul uitkomen.
Wanneer dat niet klopt, moet er een lekstroom zijn naar aarde (vandaar de naam van het apparaatje).

Jouw conclusie dat er iets niet goed is met de adapter is dus juist (ongetwijfeld zit het lek in een van de filters aan de ingang van dat ding), en de verkoper mag niet jou van jou verwachten dat je dan de stekker maar moet omdraaien om het probleem op te lossen (want dat is ook geen oplossing).
Ali adverteert er tegenwoordig mee dat ze voldoen aan de wetten van het land van de koper.
Of dat alleen kopersbescherming is of ook de veiligheidsregels voor elektronische apparatuur weet ik niet, maar ik zou de verkoper daar toch eens fijntjes op wijzen.
En eventueel ook de geschillencommissie van Ali.
 
Duidelijk.
Dat van die norm ga ik gebruiken als hij weigert.

Maar als hij vervelend doet kan hij eisen de adapter terug te sturen. En dan word je niet vrolijk
 
Hij kan eisen wat hij wil.
Maar als het terug sturen duurder is dan het ding of op andere wijze niet de moeite waard is,dan stuur je m niet terug.

Vergeet niet een 5 sterren feedback te geven he, waarin je precies vertelt wat voor n goeie verkoper het is en wat voor mooi spul ie allemaal verkoopt.
 
dan stuur je m niet terug.
Helaas is de ervaring dan wel dat ze je niet het volledige bedrag hoeven terug te betalen. Ligt er een beetje aan wat ze in hun advertentie hebben staan.
Het is net als in Nederland, daar krijg je ook je geld niet terug als je het product niet terug stuurt.
 
De Nederlandse wet schrijft voor dat je bij het (op tijd) terugsturen niet voor de kosten daarvoor hoeft op te draaien.
Dat is bij Ali niet het geval ondanks dat zij zeggen aan onze wetten te voldoen.
Dus wanneer je kosten hoger zijn dan het retourbedrag, dan moet je niets terug sturen.

Behalve dat ze dol zijn op je geld, raken ze ook opgewonden over de 5 sterren die je ze kunt geven voor het fantastische product dat je dankzij hun perfecte service de volgende dag al in huis had.
 
Idd ze kicken op 5 sterren en dat niet alleen, ze huiveren als je een dispute indient.
Dan reageren ze direct en vragen de dispute in te trekken.
En betalen meestal 100% terug zonder retourzending.

Vandaag ga ik hem open zagen , kijken wat er aan de hand is. Stuur hem toch niet terug.

Kan hem ook gebruiken zonder randaarde maar dat is tricky.
 
Kijk en verwonder.
adapter.jpg
 
Begrijp even niet.waarom ik impedantie heb gemeten tussen 1 van de pennen en aarde, mss mijn beide vingers aan de pennen gehouden.

Ik denk dat het soldeerpuntje die door de condensator prikte de boosdoener is.

Ga dat scherp puntje nog eens wegknippen en 220volt draadje isoleren.
Maar of het verstandig is deze adapter te gaan gebruiken????
 
Helaas probleem blijft , de stekker aangesloten adapter werkt, stekker andersom Beng.


En nu, BENG BIJ HET AFVAL. !!!!
 
Had wel gelijkspanning dan aan de andere kant?
Als ik vroeger voor mijn werk aardlekken moest testen was er bijna niet 1 die 30 ma haalde 20 was vaak de max.
Dat verschil heb je al gauw natuurlijk.
 
Dan moet er wel een aarde draad inzitten en die ontbrak hier.
En als de hoofdschakelaar eruit knalt heb je geen spanning op de plug.
Bij de stekkerpositie waar de hoofdzekering er niet uitknalde , keurig 19.5 volt.

Ding ligt nu in de bak voor kleine electrisch afval.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet perse. Je kan zelf ook een geleider zijn naar aarde. Die 30 mA en een tijd binnen 20 m sec. is veilig genoeg moet het te overleven. Ook een oude man als jij overleeft dat.:LOL:
Maar ik vraag mij vaak af waar die aarde voor is bij een laptop of pc want de trafo die scheid het al van het net en als daar een aardfout wordt gemaakt reageert de aardlek niet. Toen de aardlek nog niet werd toegepast had je een scheer stopcontact in de douche. (scheidingstrafo)
 
Laatst bewerkt:
Klopt geen bal van. Een PC heeft veel metalen delen en zijn verbonden met massa. Als de voeding kuren krijgt en bv een draad knapt en tegen chassis komt en er is geen massa krijg je mooi krulhaar.
Daarnaast als je de voeding in een niet geaarde wcd doos drukt krijg je wel geprikkel 110V op het chassis.

Een laptop is hoofdzakelijk kunststof en adapter is extern en van 19.5 volt krijg je geen optater. Wel bestaat de mogelijkheid dat een foute voeding de laptop leert roken.

Maar goed blijft vreemd dat zonder massa deze adapter de verlichting spontaan uitzet afhankelijk hoe de stekker in geaarde wcd gedrukt wordt. Terwijl adapter geen aarde verbinding heeft.
 
Je hebt gelijk een pc had ik er niet bij moeten zetten.
 
Mooie foto.

Die kun je bij je 5 sterren review toevoegen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan