Dialect....

Oke dan,

Een ?bamzaaitje? is een spelletje die je speelt met luciferhoutjes, je neemt een aantal in je handpalm en de overige deelnemers doen dat ook.
Nu is het de bedoeling dat je raait hoeveel er totaal in de handpalmen zit, als je het juiste aantal raait mag je achterover gaan zitten. De overige deelnemers gaan door tot dat een verliezer overblijft, deze moet dan een rondje geven.

?begaffelen? betekend letterlijk ?uitzoeken?
?befgajes? betekent letterlijk ?de rechter?
Een ?Amsterdammertje? is een biertje in een hoogglas een ?hassebassie?is een ?jonge jenever?.
?besollemen? is ?betalen?
Met de ?benewagen? naar huis is gewoon ?lopend?.
Een ?niesje?is een ?meisje?
Een ?Oostenrijker? hebben is een mazzeltje (geluk hebben).

Phoeee... dat Amsterdams is nog moeilijker dan het Mestreechs volgens mij.:biggrin:

Daarom kom ik daar ook zo graag.
Snap nog niet de helft van wat ze zeggen, maar het gaat om de wijze waarop ze het zeggen.
Moet eerlijk bekennen, zo een gastvrij volk als in Limburg kom je niet vaak tegen.
Daar kunnen we in Amsterdam nog veel van leren.

En eerlijk gezegd smaakt een biertje in een dun fluitje, beter dan in een dik amsterdammertje.

Freggel,

Bessums gebruiken wij ook, we bedoelen dan bezems of vegers,
dus deze was een inkoppertje?

Goka

Dat krikken is wel goed uitgebeeld door Freggel, als ik de kranten moet geloven, komt dit nog maar sporadisch voor.

Goka

Originally posted by goka
Freggel,

Bessums gebruiken wij ook, we bedoelen dan bezems of vegers,
dus deze was een inkoppertje?

Goka

Jaaaaa om te vegen gebruiken wij ook "bessums" Maarrrrrrrrrrrrrr Goka het woord heeft ook nog een andere betekenis! ;) Daarom stond er tussen ( )jes ook bij als ze in de lucht hangen.....

Originally posted by Black Tiger
Phoeee... dat Amsterdams is nog moeilijker dan het Mestreechs volgens mij.:biggrin:

Dat valt allemaal nog wel mee,nee dan Fries mag je zeker een woordenboek voor aanschaffen.

''Oant Moarn''

Een paar Friese woorden:

kopyskiif - backupdiskette
wisker: backspace
oerbek: returntoets
stjoerknopkes: pijltjestoetsen

donderdeldoekje : parachute :biggrin:
leech by de gr?n ite : picknicken :biggrin:

Ja het Fries is meer hottentots, daar moet je Russisch voor kennen volgens mij. :biggrin::biggrin::biggrin:

Freggel,

Ik ben met zo'n goeie Brabantse vrouw getrouwd,
die zegt vanavond tegen mij, toen ik thuis kwam:
we eten petozzi, ik schrijf het maar hoe ik het uitspreken moet,
fonetisch dus, maar wat betekent dat?

Jouw bessums worden dan bessen, bij ons meer bessumen.

Goka

Hmmz... mijn vader was ook Brabants en de familie van zijn kant ook maar van petozzi heb ik nog nooit gehoord. :)

Vaag wil het me wel iets zeggen @Goka, maar ik weet het ff niet.

En bessums zijn G??n bessen! :biggrin: Hintje het heeft met het weer te maken ;)

BT,
Is stamppot,

Goka

Bij Freggel geef ik het op, want als ik nog ??n slag in de lucht sla,
dan zeg ik: onweers wolk.

Originally posted by goka

Bij Freggel geef ik het op, want als ik nog ??n slag in de lucht sla,
dan zeg ik: onweers wolk.

Je zit in de buurt, een bessum is een regenbui die je op afstand al kunt zien, je ziet het bijvoorbeeld een honderd meter verderop regenen terwijl je zelf nog droog staat, dat noemen wij dus bessums ;) (regenvlagen)

donderdelsek = parashute
Yzeren loekbullich = Lokomotief

De bolle fodzjen sjien = voor de limburgers en de brabanders onder ons wat bedoelen wij Friezen hiermee????

Hoe heten in Groningen de altijd overheerlijke tuinbonen? .........

Je kan de vraag oplossen door naar een nummer van Rooie Rinus en Pedaalemmer ( Zundagoavond Blues ) te luisteren :biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan