Dialect....

Big-Henk,

Ik ken nog wel een paar mensen uit Delfzijl en omstreken,
ik heb het ze nog niet durven vragen, maar ik ga voor:
fopspeen ! geintje natuurlijk
tuut lijkt op politie agent
hoan op haan, dus een politie agent die hanig is, missschien?

Goka

***onnodig grote quote removed***

Goed over nagedacht, maar het is een KIP...
En dit komt niet bij ons uit de streek vandaan (Groningen westerkwartier, want hier noemen wij een kip een: piek), maar uit de buurt van... Ja Delfzijl hehehe.
Ik hoorde ze dit vaak zeggen in Siddeburen, waar ik vroeger in m'n jeugdtijd veel rondhing.

Originally posted by hatz
bessum is bij ons bezem
etc...
gr hatz,

Ie bent wel glad thuus op die klinkerties... Gluupertie.. :biggrin:
Dat eerste heb ik van Laamert oet Zweel en de tweede van Bartje.
En volgens mij zit ik oardig in de buurt. :biggrin:

het land van bartje ligt hier toch zo'n 20 km vanaf en zweel daar ga ik niet op de fiets na toe want dat is nog verder.

maar ik heb naast mien gewone baan nog een oud beroep en we worden uitgemoord door natuurbescherm organisatie's,
zijn geen veehouders ook al kunnen die ook niet overweg met die zelfde natuur mannen.

wij zijn de laatste der mohicanen, en zijn beroemt om ons product ver over de grens..

gr hatz,

als ik dit lees bin der nait veul aag gogum. zie wait nog nait au ze op beune motn kommen on een spint siepels motten holn.

m.v.g. sath. oet et vere n.o.

joe bin alemoal een stel flinderknippers met elkoar. braai mor ains een lekker potje haitebliksem vurmekoar en noa die tiet een roggebrootje mit koanesmeer din beb je weer een schiere flonder in joen pokkel. eetsmoakelek.

m.v.g. sath.

Jullie zijn allemaal een stel vlindervangers met elkaar.
Maak nu eerst maar eens een lekker potje hetebliksem en daarna een sneetje roggebrood met kaantjes ..... deze weet ik effe niet...... in je pokkel, eet smakelijk!

Hete bliksem, een soort van stamppot gemaakt van o.a. aardappelen en appelmoes.

Kaantjes... hmmz.. lekker, weet alleen niet meer waarvan het precies gemaakt werd terwijl ik het vroeger vaak genoeg gedaan heb. Als ik me goed herinner was het 't vet van het spek met daarin stukjes spek, en dat weer gezouten, weet niet meer precies dus als je dat kent en je kunt me het recept nog eens geven zou wel fijn zijn. :)

mmmmmmmmm lekker he bt

stampot zoete appels word gewoon gemaakt van echte zoete appeltjes bij gebrek aan zou appelmoes oet pottie een alternatief zijn maar niet orginaal. trouwens een stukje vet spek smaakt er ook goed in hoor.

en koatjesmeer wordt gemaakt van reuzel vet dit in kleine blokjes snijden met een beetje zout er door laten pruttelen tot er zich koantjes vormen die licht bruin van kleur worden. je kan ze zeven maar ook zo laten even laten afkoelen tot er een boterachtige supstantie ontstaat en dan maar smeren op roggebrood of witbrood. maar wij maken dit niet meer hier zijn nog dorpslagers die het kant en klaar hebben liggen voor een habbekras daar kun je niet zelf voor kopen.

eet smakelijk. mvg sath.

o ja wat pokkel aangaat dat word hier tegen een maag gezegd en tegen kont zeggen we schiettunne of battarij. finaoters zijn brille glazen of gewoon vesterglas. een fatuut is een voorwerp of ding. maar limburg heeft toch wat met groningen hi hi.

Dat is hier ook gewoon een Batterij, :biggrin:

Maar wat betekend de uitdrukking als wij hier zeggen dat men: kort in de kar staat? ;)

De = De

B?lle = stier

Fodzjen = dekken

sjen = zien

Kaantjes

Runderkaantjes:
Runderkaantjes worden gemaakt van zeer grog gemalen of in kleine stukjes gesneden vers rundvet. De stukjes worden in een braadpan of een pan met een dikke bodem op hoog vuur onder voortdurend roeren uitgesmolten. Als de stukjes mooi bruin zijn, worden ze met de schuimspaan uitgeschept (heel goed laten uitlekken) en op grauw papier of in een vergiet gelegd, zodat het vet er verder uit kan lekken. Zout en peper worden naar smaak toegevoegd. Het vet wat in de pan overblijft, is zuiver rundvet zoals we dat verpakt kunnen kopen.

Reuzelkaantjes (varkenskaantjes):
Deze worden gemaakt van rauwe reuzel die een gelijke bewerking ondergaat als het verse rundvet (zie boven): in kleine stukjes uitbakken. Wat nu in de pan overblijft na het uitscheppen van de kaantjes is zuivere reuzel.

Spekjes:
Spekjes of spekkaantjes zijn kaantjes die uit spek worden gebraden en in Nederland het meest als zodanig worden gegeten. Het uitgebakken vet is spekvet. Deze vetten zijn uitstekend geschikt voor bakken en braden en andere verwerkingen bij verscheidene gerechten.

FF Googlen BT

kort in de kar zou wel iemang zijn die niet erg gogum is en ja wat betekent gogum nu he.

en wat die recepten van koantjes aangait zorg dat er voldoende wc papier in huis is. want vele maag en darmstelsels kunnen dit maar amper aan.

mvg.sath.

@Guardian en Sath: Beiden bedankt voor de recepten!!!

Ja inderdaad, had er niet meer aan gedacht dat je voor recepten ook kon googlen. :)

Das niet makkelijk dat dialect,
Hier in gelderland hebben ze ook zo'n soepzooitje
Ppff weet nog goed toen ik voor het eerst om een
uuuuh hopelijk schijf ik het zo goed zo
huelbesem
uit de kast te pakken
dat was dus een stofzuiger..

ook een tijdje met een limburger en een vries in dienst gezeten
sjonge wat een taal

p.s wat zeggen ze in limburg dan tegen een lantarenpaal ??

Originally posted by Kweetniet
p.s wat zeggen ze in limburg dan tegen een lantarenpaal ??

Wij zeggen hier in Brabant niks tegen een lantaarnpaal, want die zegt toch niks terug!!! :stupid: :draai: :biggrin::

HAHAHAHAHAHA:biggrin::lol::biggrin:

Maar als je wilt weten hoe we ze noemen.
straatverlichting=stroatverliechting
lantaarnpaal=lanteerenpoal.

Ik dacht dat er ook nog een ouder woord voor lantaarnpaal was maar dat herinner ik me niet meer.

Originally posted by freggel1
Wij zeggen hier in Brabant niks tegen een lantaarnpaal, want die zegt toch niks terug!!! :stupid: :draai: :biggrin::

GGGGR je kende um al .:biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan