Diameter kabel en f-plugs

nicewithice

Jr. Member
Lid sinds
19 mrt 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
7
Punten
18
Leeftijd
66
Eerst en vooral reeds een zalige kerst gewenst aan alle leden hier. Ik heb een vraag, mischien dom maar ik wil zekerheid. Ik woon op een eiland, en satelliet materiaal is hier niet veel te verkrijgen, dus ik moet alles online bestellen. Nu wil ik mijn kabels en ook die van de buurman vervangen op het dak, incl de f-connectors. En dan stoot ik op allerlei diameters, voor plugs EN kabels. Ik wil enkel weten wat is de beste diameter van kabel, en mischien nog belangrijker, hoe groot moet de f-connector in diameter zijn. Een voorbeeld, ik zie kabel van 7 MM, zal de connector dan ook 7 mm zijn, of kleiner ?
Bedankt !
 
Eigenlijk heel simpel! De plugdiameter moet overeenkomen met de kabeldiameter. Ga voor Koka LTE/4G afgeschermde kabel. Gebruik professionele RF connectoren en niet die ellendige schroefconnectoren. Liefst waterdichte PTC pluggen. Wellicht kun je de benodigde pomptang van iemand lenen. Geeft een waterdichte rotsvaste connectie. Besef dat de meeste problemen ontstaan door losse connectoren en waterschade. Het kost wat meer, maar beslist goedkoper dan een nieuwe ontvanger!
 
Bedankt ! En ja ik ga proberen die RF connectoren te gebruiken ook, het regent hier niet veel maar als het regent hebben we dikwijls problemen, heb het afgelopen jaar 3 keer een connector moeten vervangen waarvan de kabel gewoonweg verdwenen was binnenin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik meen dat PTC een merk is, je hoeft je niet te beperken tot een bepaald merk.
Wanneer je er wel op wil wachten kun je bij je favoriete Chinese webshop vaak wel een gunstig geprijsd setje van pluggen met tang bemachtigen.
Je zoekt dan naar compressie pluggen (dat zijn dus geen crimp pluggen).
Of compressie tools.

Vaak zie je dan ook wat suggesties, waarbij dan setjes staan met het gereedschap, een stripper en een stuk of 10 connectoren.
Ik zou dan wel ook even kijken of je ook aan de betreffende losse pluggen kunt komen zodat je niet ineens door de voorraad heen bent.

Compressie pluggen maken door hun aard een waterdichte en stevige verbinding met de kabel.
De andere beschikbare pluggen doen dat zeker niet, die moet je dan met krimpkous of vulkaniserende tape waterdicht maken.
Het enige waar je dan nog op moet letten is dat de waterdichtheid ook in de schroefkop van die plug zit, anders daar een rubber ringetje toepassen.

Een compressie plug bestaat uit een busje dat je tussen het foam en de afscherming van de kabel drukt.
De kabel strip je dus anders dan wanneer je een schroefconnector gebruikt, want je hoeft de afscherming niet terug te vouwen.
Je laat alleen de kern lang genoeg uitsteken en de rest kun je strak strippen.
Daaromheen (de buitenkant) zit dan een grotere bus met een aantal 'zwakkere' ringen er in, en wanneer je de plug dan in de lengte richting indrukt zetten die zwakkere ringen naar binnen toe uit waardoor de buitenste isolatie en de afscherming stevig tegen die binnenste bus gedrukt wordt.
Of het buitenste deel is een conische bus waarin een kunststof bus gedrukt wordt tijdens het comprimeren, waardoor dit kunststof deel ook naar binnen gedrukt wordt.
Beide zijn een even goede oplossing.

Voor wat betreft kabel met de naam KoKa, dat is van een zeer gerenommeerde fabrikant, maar ik ben er niet erg enthousiast over.
Het foam dat daar in zit (van de typen die ik tot nog toe gezien heb) is namelijk heel zacht.
Technisch is dat goed, want lucht is de beste isolator.
En handig kan het ook zijn want dan is de kabel lekker soepel.
Maar daar schuilt het probleem.
Want dan kun je de kabel ook lekker strak om de hoek leggen of eens flink aan de kabel rukken om m op de plaats van bestemming te krijgen.
Maar dan druk je dus dat nogal zwakke foam in, vervormt de constructie van die kabel en bouw je een filter die het signaal enorm zal beïnvloeden.
Ik heb al eens een professional die tientallen meters van zulke kabel in een industriële kabelbaan had gelegd, uit moeten leggen waarom het signaal zeer belabberd was bij de testopstelling.
De kabel (een bosje van 9 stuks) was niet alleen te lang waardoor er teveel verliezen optraden, het lag ook strak om haakse hoeken in de stalen baan, en was heel strak met ty-raps aangetrokken, waardoor alle kabels dus werden ingedrukt.
Deze professional (een collega van een andere afdeling), deed dit al jaren zo en geloofde mij niet dat de problemen hierdoor veroorzaakt werden.
Pas na het vervangen door een heel andere en veel steviger kabel, die bovendien gelegd werd volgens de buigradius die de fabrikant aangaf was met de spectrum-analyzer en met de ontvangst apparatuur te zien dat het wel goed was en wilde hij mij hier in geloven.

Zo zie je dat elk deel van een installatie met zorgvuldigheid behandeld moet worden voor het beste resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. De pluggen gaat geen probleem zijn, ook de tang niet, maar wel de kabel, er zijn verschillende types en merken te verkrijgen hier online in Griekenland, maar Koka LTE/4G heb ik nog niet gevonden. Beste keuze die ik vind tot hiertoe is BIOKAL VECTOR 2000....
 
Hoi.

Ik spreek / schrijf / lees graag andere talen, maar Grieks valt niet in mijn vocabulaire.
Het genoemde type kabel schijnt exclusief voor de Griekse markt te worden aangeboden.
De getalletjes in de PDFjes die te vinden zijn doen het veel op H125 kabel lijken, maar of het helemaal hetzelfde is weet ik niet.
Alle afbeeldingen die ik kon zien zijn tekeningen, waardoor niet te zeggen is hoe het er werkelijk uitziet (met name de door mij eerder genoemde zaken).
Een H125 kabel (die hier vooral door het merk Belden wordt aangeboden), heeft een steviger foam dan de KoKa van Hirschmann die ik zelf ooit eens gezien heb.
Maar of deze Griekse kabel echt daarmee vergelijkbaar is weet ik niet.
Met de zojuist door mij genoemde merknaam zul je de KoKa kabel vast wel kunnen vinden, maar of je die ook lokaal kunt krijgen weet ik niet.
En je kunt dan ook zien dat die kabel een folie, een gevlochten mantel en dan nog een folie afscherming heeft, wat voor een superieure afscherming zou moeten zorgen en men daarom de LTE/4G bestendigheid claimt.

Wanneer je kunt kiezen, kies dan geen witte kabel om buiten toe te passen; dat is niet UV bestendig.
Zwart is dan doorgaans de betere keuze voor langduriger plezier van je kabel.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan